Why nobody should listen to Mozart

Zwolle – Op zaterdag 9 en zondag 10 april 2016 presenteren The Young Ones en Kameroperahuis de muziektheatervoorstelling ‘Why nobody should listen to Mozart’ in Theater Young Ones. In de opera Così fan Tutte stelt Mozart dat ontrouw een nood van het hart is. Tien Young Ones-acteurs tussen 14 en 20 jaar en elf 65+-spelers van Kameroperahuis gaan op zoek naar hun mening over deze stelling in ‘Why nobody should listen to Mozart’. Kaarten zijn te koop via www.theateryoungones.nl.

mozart.jpg 

Mozarts’ Così fan tutte begint met een weddenschap tussen een oudere man en zijn twee jongere vrienden. Zijn de verloofden van het jeugdige duo daadwerkelijk in staat tot trouw? Het spel loopt slecht af voor het tweetal: een paar uur later staan de vrouwen op het punt met een ander te trouwen. In ‘Why nobody should listen to Mozart’ dienen ouderen en jongeren van nu Mozart van repliek. Iedereen verlangt naar eeuwige liefde, maar zijn we wel in staat tot trouw? Wat is bedrog? Zijn we niet beter af met polygamie? De spelers graven in hun hart en pijnigen hun hersens. Ze doorzoeken hun herinneringen en ontdekken hun toekomstdromen op zoek naar antwoorden die ze soms lijken te vinden in verhitte discussies, verleidelijke dansen, in de wetenschap of de poëzie.

‘Why nobody should listen to Mozart’ is een werkvloerproductie geregisseerd door Sjoeke-Marije Wallendal en gecomponeerd door Warre Simons, beide makers bij Kameroperahuis. De coproductie is één van de jaarlijkse coproducties van The Young Ones. Voor Young Ones-spelers zijn deze samenwerkingsprojecten een mogelijkheid om zich te verbreden. De gezelschappen die worden uitgenodigd voor een coproductie vinden er een vrijplaats om te experimenteren. Zo kwamen in de afgelopen jaren voorstellingen met Gnaffel, Theatergroep Volt, Grupo Revolver en Peer van de Berg (SuverNuver) tot stand. 
De makers
Vanaf het moment dat Warre Simons Jimi Hendrix hoorde, wilde hij de elektrische gitaar leren bespelen. Later studeerde hij compositie aan het Conservatorium van Amsterdam. Op zoek naar een concretere betekenis van muziek, belandde Warre in het muziektheater waar hij componeerde voor verschillende producties. Bij Kameroperahuis hoopt Warre ervaring op te doen in het tot uitvoering brengen van eigen ideeën.
Sjoeke-Marije Wallendal studeerde in 2006 af aan ArtEZ docent theater Zwolle en behaalde in 2015 haar master regie aan het RITCS in Brussel. Onlangs rondde zij het postgraduaat van Teatro de los Sentidos in Barcelona af, waarmee ze zich verder specialiseerde in zintuiglijk ervaringstheater. Haar voorstellingen zijn vaak belevingen op bijzondere locaties, waarbij de toeschouwer midden in een andere wereld stapt en soms deelnemer wordt. 
The Young Ones
The Young Ones is een cultureel broeinest voor jong (theater) talent in Oost-Nederland. Zij maakt professionele, energieke en beeldende voorstellingen en voert theater- en culturele projecten uit met kinderen en jongeren in de leeftijd van 10 t/m 26 jaar vanuit grote verhalen met thema’s die door de jaren heen actueel blijven, of weer actueel geworden zijn. 
 
Kameroperahuis
Kameroperahuis laat zien dat muziektheater en opera draagvlak en betekenis kunnen hebben bij een brede doelgroep in de maatschappij. Talentvolle muziektheatermakers krijgen er de juiste bagage mee om met hun vak hun brood te verdienen.
Artikel delen:

Reageer