Leegstand winkels onder landelijk gemiddelde

Zwolle – De leegstand van winkels ligt in Zwolle onder het landelijk gemiddelde. De totale bestedingen in de winkels in Zwolle zijn ten opzichte van 2010 met 2 procent gedaald. Dit blijkt uit de rapportage over winkelleegstand en het vijfjaarlijkse koopstromenonderzoek. De resultaten van deze onderzoeken worden betrokken bij onder ander de visie op de binnenstad en de beleid voor detailhandel.

De cijfers voor de winkelleegstand laten zien dat Zwolle in de periode januari 2014 en januari 2016 de winkelleegstand is afgenomen, in deze rapportage is de leegstand van V&D en Perry Sport en AktieSport nog niet opgenomen. Zwolle doet het ten opzicht van andere steden met meer dan 100.000 inwoners goed. Van de steden waar het minste winkels leeg staan neemt Zwolle een zesde plek in. Van steden waar de minste winkelmeters leeg staan is Zwolle tweede van Nederland. “Op basis van onze eigen waarneming concludeer ik dat het aantal leegstaande winkelpanden redelijk stabiel is gebleven. De panden die leegstaan wisselen wel. Het Eiland is nu goed voorzien met al dan niet tijdelijke detailhandel, maar er is ook verborgen leegstand. Het Gasthuisplein heeft wat dat betreft mijn aandacht. In de wijkwinkelcentra valt op dat Zwolle-Zuid en Holtenbroek meer leegstand hebben dan Assendorp en Dieze-Centrum”, aldus wethouder René de Heer.

Koopstromenonderzoek
Het koopstromenonderzoek wordt elke vijf jaar in een groot aantal gemeenten in Overijssel, Gelderland en Drenthe uitgevoerd. Dit onderzoek geeft inzicht in de bestedingen, het economisch functioneren van de detailhandel en het koopgedrag. Over het algemeen genomen is de omzet voor de dagelijkse boodschappen in Zwolle toegenomen en de omzet in de niet-dagelijkse sector verminderd. De totale bestedingen zijn de afgelopen vijf jaar met 2 procent gedaald. 
Uit een vergelijking met andere gemeenten komt naar voren dat de gemiddelde omzet per inwoner in Zwolle iets hoger ligt. Net als in 2010 is de auto het meest gebruikte vervoermiddel. De fiets wordt in 2015 wel vaker gebruikt voor de dagelijkse boodschappen.De frequentie waarmee artikelen via internet worden gekocht is sterk toegenomen: 45 procent doet dit in 2015 1 keer per maand of vaker tegenover 27 procent in 2010. Van de Zwollenaren die online winkelen zegt 47 procent dat ze daardoor ook minder besteden in de fysieke winkels. 

Artikel delen:
Reacties 2
  1. Zelf vind ik de leegstand van winkels in Zwolle niet echt storend, afgezien van de Weeshuispassage, maar dat moet gewoon gesloopt worden en aan het einde van de Diezerstraat staat ook nog wel wat leeg, maar dat is met de komst van de Blokker en later nog een tweede vestiging van Koutuur, ook wel weer gedeeltelijk opgelost.

    Het Gasthuisplein verdient ook wel aandacht. Er komt natuurlijk wel een herinrichting, maar ik denk dat dit niet voldoende ingrijpend is om het Gasthuisplein weer écht op de kaart te zetten, een grachtje had echt wonderen gedaan daar. Het lastige van het Gasthuisplein is dat er een mooie kant is, maar dat daar ook de achterkanten van winkels zitten, wat het niet echt aantrekkelijk maakt. Daarnaast heeft de kant van de Kroon gewoon geen mooie uitstraling heeft met het goedkoop ogende jaren ’80/’90 appartementencomplex.

  2. er is nog teveel leegstand, weeshuispassage is een zielige vertoning, huren omlaag, parkeergelden omlaag, zorg voor meer onafhankelijke leuke winkeltjes, dat maakt de stad een stuk gezelliger!

Reageer