Locatie OV-toegangspoortjes discutabel

Zwolle – De OV-poortjes aan de Noordzijde van het Zwolse NS-station zijn geplaatst en gaan in juni 2016 in werking. De investering en zorg om kwaliteit in het Spoorzonegebied zijn door de gemeenteraad van Zwolle uitvoerig besproken. De plek voor het plaatsen van de OV-toegangspoortjes aan de Noordzijde van het station vindt de VVD in dit licht discutabel.

ov_zwolle.jpg 

De poortjes staan buiten het afdak van het plein en bieden een niet zo esthetisch beeld van het anderszins zo fraaie aanzicht van het Zwolse station. Ook constateert de fractie van de VVD dat de oplaadkiosken voor de OV-chipkaarten op een ongastvrije plek staan. Indien je je kaart moet opladen of kopen dan sta je op een dag als maandag in de stromende regen! Omwonenden, bedrijven in de buurt van het station en de Spoorzone: niemand heeft ondertussen de toegezegde informatie ontvangen waar en hoe een doorgangspas kan worden verkregen, zegt de VVD. Regiodirecteur NS Ineke van Gent heeft in haar presentatie en vragenuurtje met de Zwolse raad op 21 april 2015 een Zwolse doorgangspas variant toegezegd.

Het in de raad uitvoerig besproken kwaliteitsboek voor de inrichting van de Spoorzone en de presentatie van mevrouw Van Gent waarin zij toezeggingen voor maatwerk in Zwolle heeft gedaan, doet de fractie van de VVD tot de volgende vragen komen.
 
1. Waar en wanneer had de Zwolse raad kunnen vernemen dat de NS-OV poortjes aan de Noordzijde van het station buiten het afdak van het NS-plein komen te staan?
2. Is het de bedoeling dat de OV-oplaadkiosken min of meer buiten het stationsplein en in de open lucht blijven staan? Zo ja, waarom is hier voor gekozen?
3. Waarom hebben omwonenden, bedrijven in de Spoorzone de toezegde maatwerkoplossing voor gewenste doorgang van de Noordkant naar de Zuidkant nog niet ontvangen? Wanneer zijn dit maatwerk en Zwolse passen te verwachten?
4. Is het college het met de VVD eens dat het huidige aanzicht van het station niet wenselijk is met het oog op een aantrekkelijke en gastvrije openbare ruimte in de Spoorzone?
5. Wat voor acties gaat het college ondernemen om het aanzicht van het Zwolse station aan de Noordzijde te verbeteren en op welke termijn komen daarvoor voorstellen naar de raad?
6. Wanneer presenteert het college de toegezegde positieve uitkomsten van de toegezegde gesprekken met de NS, gericht op aanvullende investeringen in de ruimtelijke kwaliteit van de Spoorzone, zoals door de raad geformuleerd in de aangenomen motie ‘Ambities voor de Spoorzone’, d.d. 7 dec. ’15?
Aly van der Vegte

Artikel delen:
Reacties 16
  1. Je kan gewoon binnen je kaart opladen als je dat wilt, maar dan moet je wel een stukje omlopen als je richting spoor 3 of hoger moet. Dit artikel lijkt wel zolderkamer journalistiek en de schrijver lijkt weinig op het station te komen.

  2. Zo’n pasje zou wel handig zijn maar zie nog nergens hoe ik deze kan aanvragen. Zelf werk ik achter het station en ga dus dagelijks onder het station door om daar te komen. Gelukkig stonden er vandaag nog een aantal poortjes open dus kon er nu nog langs maar straks dus niet meer.. Wel makkelijk als er iets vermeld staat over hoe aan te vragen. Ook als je op internet kijkt i.v.m de pasjes staat zwolle er nog niet eens tussen voor een passanten pas

  3. @patrickd
    Ik liep daar gisteren ook tegenaan, op de heenweg heb ik de openstaande poortjes gepakt, op de terugweg toch even geprobeerd hoe het werkt met de Ov-kaart.
    Gaat prima, je checkt in, poortje gaat open, aan de andere kant check je weer uit en op het display stond toen ‘inchecken ongedaan gemaakt’.
    Gewoon even een kaart aanschaffen voor 7,50 , en 10 euro erop zetten, je gaat vast ooit wel een keer met het ov toch?
    De tank van je auto volgooien is duurder.

  4. En dit hele gedoe uiteindelijk allemaal vanwege een klein aantal dombo’s die zich aan wangedrag en zwartrijden schuldig maken.:(

  5. Ik voel er niks voor om de NS te spekken om verplicht een OV kaart aan te schaffen die ik never nooit niet zal gebruiken. Sponsor liever een echt goed doel.
    Ik werk vlakbij het station en kom / kwam regelmatig bij de winkeltjes om een klein boodschapje, kaartje, o.i.d. te kopen.
    Dus kom maar op met die passantenpas voordat de heleboel daadwerkelijk is afgesloten. De NS was hier toch ook al ruim van te voren van op de hoogte dat hier vraag naar zou zijn?

  6. haha, ik probeerde die passantenpas op te vragen bij NS, kon dus nog niet op grond van mijn postcode in Zwolle, en ik ben toch echt een buurtbewoner he?! >:(

  7. Niet het probleem neerleggen bij de NS. Heel Nederland vraagt het bedrijf om nu eindelijk eens iets te doen aan de veiligheid op stations en in de trein en dat traject is nu sinds een paar jaar aan de gang. Dat heeft o.a. geresulteerd in het feit dat beslist is dat iedereen die zich op ??spoorgrond?? bevindt in het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs. Passantenpassen zullen ze niet zo snel gaan afgeven voor alleen een winkelbezoekje denk ik anders vragen ??de boefjes?? ook gewoon een pas aan en krijgen we de idioten alsnog weer in en rond de treinen. De winkeltjes zijn aan beide zijden van het station en vóór de poortjes.

  8. Navraag wijst uit dat we eerst een brief met informatie krijgen als buurtbewoner en daarin staat dan vermeld hoe we de passagepas kunnen aanvragen. Even afwachten dus maar!8)

  9. De VVD heeft zeker zitten slapen toen de plannen bedacht werden. Nu is het bijna klaar en gaan ze lopen zeuren zodat er weer overheids geld over de balk gegooid kan worden…

  10. Nee hoor, gaat geen overheidsgeld in zitten. Bij de gemeente en na werken verstandige mensen. En als straks de VVD weer naar het volgende luchtbelletje hijgt doet dit er niet meer toe.

Reageer