Poortjes op station Zwolle gaan dicht

Zwolle – Als u regelmatig op het station komt heeft u ze vast al gezien: de OV-chippoortjes van NS en Arriva. Op een groot aantal Nederlandse stations komen poortjes om het reizen veiliger en het in-en uitchecken makkelijker te maken. De poortjes op station Zwolle gaan vanaf deze week geleidelijk dicht en worden de komende weken getest. Vanaf 20 juni zijn ze allemaal gesloten en kunt u de poortjes alleen nog passeren met een geldig vervoerbewijs of een OV-chipkaart.

ov_zwolle.jpg 

Heeft u al een OV-chipkaart? Dan opent u de poortjes door in en uit te checken. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, krijgt u uw instaptarief terug. U kunt dus gerust even iemand uitzwaaien of een boodschap doen – dat kost u niets. Ook als u via de stationstunnel naar de andere kant van het station wilt lopen, gebruikt u uw OV-chipkaart. Het is wel belangrijk dat er een reisproduct op uw kaart staat, zoals een NS-abonnement of reizen op saldo, én voldoende saldo voor het instaptarief.

Geen geldig vervoerbewijs?
Dan kunt u bij NS een passagepas voor station Zwolle aanvragen. Met deze pas kunt u vrijuit door de tunnel naar de andere kant van het station lopen.
De passagepas werkt alleen als toegangssleutel; saldo laden of reizen met deze pas is niet mogelijk.
De gemeente heeft met NS afgesproken dat mensen die in de buurt van het station wonen en geen OV-chipkaart hebben een gratis passagepas kunnen aanvragen. Zij hebben daarover deze week een brief gekregen van NS.
Geen brief gehad en wel een pas nodig? Ga dan naar www.ns.nl/passagepasgemeenten om een passagepas aan te vragen. NS stuurt de pas naar uw huisadres.
Meer informatie over de OV-chipkaart en poortjes vindt u op  www.ns.nl/reisinformatie of www.ns.nl/passagepas.

Artikel delen:
Reacties 21
  1. In overeenstemming met de gemeenten is vastgesteld welke adressen in aanmerking komen voor de Station Passagepas. Het door u ingevoerde adres komt niet in aanmerking voor een Station Passagepas. Voor vragen kunt u contact opnemen met de klantenservice van NS via telefoonnummer 030-7515155 of via Twitter @NS_online. We staan dag en nacht voor u klaar.

  2. Marco,
    Ik ben rolstoeler, ga nooit met het openbaar vervoer (heb dus geen ov-kaart) en maak/maakte geregeld gebruik van de tunnel om een "rondje" Zwolle te rijden (ik heb een aankoppelbare elektrische "handbike/tracker" aan mijn rolstoel).
    Nu word ik dus verplicht gesteld om een ov-kaart aan te schaffen (à ??7,50 + ??10,00 saldo) terwijl ik dit nooit kan/ga opmaken.
    Ik heb contact opgenomen met de NS maar zij kunnen geen passantenpas geven omdat ik niet in het postcodegebied woon en zij verwijzen weer naar de Gemeente, die het dan maar moet oplossen.
    Vandaar mijn voorgaande vraag.

  3. Het gepruts met die poortjes verdient geen schoonheidsprijs. De NS maar ook vooral de gemeente mogen zich schamen over het rotzooitje dat ze veroorzaakt hebben. Hopelijk komt er op termijn een echte oplossing voor passanten.

  4. Bij het station staan nu mannekes die passagekaarten regelen waarmee je gewoon naar ah-to-go, ijsje halen oid kunt..zonder kosten en ja voor mij zeker buiten het postcodegebied.

Reageer