Kentekenparkeren vergunninghouders

Zwolle – Met ingang van woensdag 1 juni 2016 wordt kentekenparkeren voor vergunninghouders ingevoerd. Dit betekent dat de registratie van een parkeervergunning en de controle hiervan voortaan via het kenteken van de auto verloopt. De huidige barcodepas komt te vervallen. Via het nieuwe digitale parkeerloket op www.zwolle.nl/parkeerloket kan men zelf een parkeervergunning wijzigen, stopzetten en eventueel een nieuwe parkeervergunning aanvragen. De aanvrager kan online – met DigiD voor bewoners en E-Herkenning voor ondernemers/instellingen- ook de status van een aanvraag zien.

"Na het kentekenparkeren voor bezoekers, voert de gemeente dit kentekensysteem nu ook in voor vergunninghouders. De aanvraag van een vergunning gebeurt digitaal en is daarmee een stuk sneller en efficienter", aldus wethouder Filip van As. Inwoners en ondernemers/instellingen kunnen parkeervergunningen en andere parkeerproducten op basis van een kenteken, snel en op elk moment van de dag, online bij de gemeente Zwolle aanvragen.

Bezoeker aan- en/of afmelden
Bij de bezoekersvergunningen komt de fysieke bezoekerspas (barcodepas) te vervallen en deze hoeft dus niet meer in de auto van de bezoeker gelegd te worden. De handhaving vindt vanaf 1 juni plaats op kenteken. Dit betekent dat een kenteken van een bezoeker moet worden aan- en afgemeld in plaats van dat een bezoekerspas wordt aan- en afgemeld. Een kenteken van een bezoeker kan gratis, 24 uur per dag 7 dagen per week, aan- en afgemeld worden met de smartphone en via de website. Mensen zonder internetaansluiting of smartphone kunnen hun bezoek telefonisch aan- en afmelden waarvoor € 0,10 per minuut beltarief geldt. Deze krijgen een medewerker van de gemeente aan de lijn die het kenteken van de bezoeker aan- en/of afmeldt.

Bij parkeerautomaten
Betaald parkeren in Zwolle is sinds januari 2016 veranderd door de invoering van kentekenparkeren en cashless parkeren. Sinds de invoering voert een bezoeker bij de parkeerautomaat zijn of haar kenteken in en kan na betaling direct zijn of haar weg vervolgen. Een bonnetje achter de voorruit is hiermee niet meer noodzakelijk. Invoering van het kenteken en cashless parkeren past in de gemeentelijke wens om steeds meer diensten vlot en digitaal af te handelen.

Artikel delen:
Reacties 12
  1. Wil dit zeggen dat alleen dat er mara 1 auto per vergunning kan staan? je kunt de vergunning dan niet gebruiken voor een eventuele andere auto?

  2. @horstman loop eens niet zo te miepen. Ik ga er van uit dat je brief heus wel komt.

    @jo
    Dat was toch altijd zo? 1auto per vergunning?

  3. Als ik het goed begrijp, wil je weten of de reikwijdte van de uitspraak van de Hoge raad niet zo is dat de gemeente de mogelijkheid zou moeten bieden om zonder kenteken een parkeervergunning aan te vragen. Dat is niet zo, omdat de gemeente nu ook al bij de aanvraag controleert of de aanvrager houder is van de auto. Dat doet de gemeente door een controle van het kenteken via het kentekenregister van de RDW. De basis hiervoor is artikel 1.1. onder e van de Parkeerverordening.

    Houder van een motorvoertuig: degene die naar de omstandigheden als houder van een motorvoertuig moet worden beschouwd, met dien verstande dat voor een motorvoertuig dat is ingeschreven in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens als houder wordt aangemerkt:
    1. degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven, of
    2. degene die een leasecontract heeft met een erkend autoverhuurbedrijf of in dienst is van een bedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig, of
    3. degene die een contract heeft voor een auto op afroep met een erkend autoverhuurbedrijf op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het register was ingeschreven en die in het bezit is van dat motorvoertuig.

    Dit doet de gemeente sinds 2004/2005 digitaal: er zijn vanaf toen t/m nu twee ⤽dragers⤝ van het parkeerrecht: het kenteken én het pasje. Als de handhaver nu het pasje scant en in zijn handheld ziet dat dit niet het daarbij behorende kenteken is, kan hij daar tegen optreden. Daarvoor werd overigens handmatig een lijst met kentekens en pasjes bijgehouden, waarmee de controle plaatsvond.

    Wat de bezoekerspas betreft, lijkt me dat dit een alternatief is: een bewoner hoeft er geen gebruik van te maken: er kan ook ticket worden gekocht via de parkeerautomaat.

  4. Bericht door Jo, op 26 mei 2016 12:28
    Wil dit zeggen dat alleen dat er mara 1 auto per vergunning kan staan? je kunt de vergunning dan niet gebruiken voor een eventuele andere auto?

    Het is wél één auto per vergunning. Maar het hoeft niet steeds dezelfde te zijn. Je kunt online het geldende kenteken aanpassen.

  5. Wat de bezoekerspas betreft, lijkt me dat dit een alternatief is: een bewoner hoeft er geen gebruik van te maken: er kan ook ticket worden gekocht via de parkeerautomaat.

    Dat zal de gemeente ook fijn vinden. Kassa!!!

    De invoering hiervan voor de bezoekerspas betekent voor de gebruikers een ingewikkelder gebruik (vaak weet ik de kentekens van de auto's niet, dus kan ik niet meer van tevoren reserveren en ene foutkant met het invoeren van het kenteken) EN de gemeente weet dan niet meer alleen tot in lengte van dagen wanneer ik bezoek heb gehad van een autogebruiker, maar ook wie dat is geweest. Want de historie van het gebruik van de bezoekerspas wordt niet gewist.
    Van deze wijziging wordt ALLEEN de GEMEENTE beter. Voor de bewoners is het een grote achteruitgang.

Reageer