Sloop hal NedTrain maakt ruimte voor busbrug

Zwolle – Met een gezamenlijke druk op de knop geven wethouder Ed Anker en Overijssels gedeputeerde Bert Boerman donderdag 2 juni het officiële startsein voor de sloop van de NedTrainhal en hal 31 op het spooremplacement van Zwolle.

schermafbeelding_2016-05-31_om_17.30.55.png 

De hal – waarin tot 2010 de lijnwerkplaats van NS was gevestigd – maakt plaats voor de aanleg van de busbrug. Over de busbrug rijden straks de bussen uit het centrum en de noord- en westkant van Zwolle naar het nieuwe busplatform aan de zuidkant van het station. Daardoor kunnen reizigers comfortabel en snel reizen én overstappen van bus op trein. De aanbesteding voor de busbrug is onlangs van start gegaan. Geselecteerde (combinaties van) aannemers, architecten en ingenieursbureaus kunnen tot medio september hun voorstellen indienen. Die omvatten zowel het ontwerp als de bouw en het onderhoud van de busbrug.

Snel en zorgvuldig ProRail is opdrachtgever voor de busbrug namens de gemeente Zwolle. In het aanbestedingsproces wordt onderzocht of oplevering van de brug in september 2018 mogelijk is. Daarover zal bij de gunning duidelijkheid zijn. Of dat kan, hangt onder meer af van de mogelijkheden om het treinverkeer tijdens de bouw aan te passen of stil te leggen. Dat moet in zorgvuldig overleg worden vastgesteld om de treinreizigers zo min mogelijk te hinderen. Naar verwachting kan de opdracht voor de busbrug begin november gegund worden. Ook regiodirecteuren Ineke van Gent van NS en Jan Mulder van ProRail zijn aanwezig bij deze mijlpaal. De sloop van de hal is de eerste zichtbare handeling in het Spoorzoneproject, waarin gemeente, provincie, NS en ProRail samen werken aan het verder verbeteren van station Zwolle tot een goed werkend vervoersknooppunt, waar een groeiend aantal reizigers makkelijk hun weg kunnen vinden en vlot en veilig kunnen overstappen van bus en fiets op de trein. De komende jaren investeren de vier partijen ruim 100 miljoen euro in de aanleg van een nieuw busplatform en een nieuwe busverbinding over de sporen, meer fietsenstallingen in het stationsgebied, waaronder een ondergrondse fietsenstalling aan de centrumkant, in nieuwe entrees en mooiere stationspleinen.

Artikel delen:
Reacties 6
  1. O het gaat natuurlijk weer via een aanbesteding?!

    Nou maar hopen dat die brug straks wel veilig is…..

    Ik snap niet dat de politiek niet ophoud met aanbestedingen!!

  2. Zal ik dan maar tegenpartij zijn? 😉
    Ik vind het opmerkelijk dat er al gesloopt wordt terwijl het ontwerp van de brug nog niet eens klaar is, laat staan zekerheid over realisatiedatum en kosten.
    Wordt de huid nu verkocht voordat de beer geschoten is of hoort dit bij geplande werkzaamheden vooraf en wordt de put gedempt voordat het kalf kan verdrinken?

Reageer