Nieuwe initiatieven in Broerenkwartier

Zwolle – Ondernemers, vastgoedeigenaren en bewoners in het Broerenkwartier in Zwolle zitten niet stil. Om het gebied weer levendig en commercieel interessant te maken ontwikkelen zij samen met inspirator Rhoda van Eeden nieuwe initiatieven. Zo gaat er een groenvoorzieningsproject van start in de Spiegelstraat, Roggestraat en een deel van de Nieuwstraat en zijn er plannen voor een verlichtingsproject in de Weeshuisstraatpassage met Philips Lightning. Daarnaast is er een stakeholdersvereniging opgericht en een samenwerking in gang gezet met eigenaar Q-park van de parkeergarage aan de Pletterstraat. Dit alles met als doel het Broerenkwartier nog steviger op de kaart te zetten.

Nieuwe invulling panden en openbare ruimte
Met de nieuwe invulling van verschillende panden op het Eiland en in de Weeshuisstraatpassage wordt er ingezet op een andere beleving in dit gebied. De mogelijke komst van Hudson's Bay in het voormalige V&D-pand kan bovendien gaan zorgen voor de nodige beweging in de passage. Maar ook de buitenruimte krijgt aandacht. Inspirator Broerenkwartier Rhoda van Eeden: ‘Wij richten onze pijlen niet alleen op vastgoed, maar ook op de openbare ruimte. Dit is erg belangrijk, want het versterkt de beleving van het gebied. We gaan ons in het Broerenkwartier concentreren op highlights zoals historische details en gevestigde hotspots. Denk hierbij aan de Wijndragerstoren en Waanders In de Broeren.'

Stakeholdersvereniging Broerenkwartier
Om de samenwerking en samenhang in het Broerenkwartier te verbeteren is een stakeholdersvereniging opgericht voor ondernemers, bewoners, eigenaren en betrokkenen bij het gebied. De vereniging heeft momenteel 62 leden en een bestuur. Het doel van de stakeholdersvereniging is het gezamenlijk uitvoeren van ideeën en activiteiten om de aantrekkelijkheid van het Broerenkwartier te vergroten.

Groenvoorziening in de winkelstraten
De stakeholdersvereniging zorgt in samenwerking met hogeschool Van Hall Larenstein en het Zwolse ‘Tuinland' voor planten die winkeleigenaren kunnen gebruiken ter verfraaiing van de winkelstraten. Het vergroeningsplan wordt uitgewerkt door stagiaires/leerlingen van hogeschool Van Hall Larenstein. De leerlingen werken tijdens de uitvoering van het plan samen met ondernemers, de stakeholdersvereniging Broerenkwartier en de gemeente Zwolle. Binnenkort gaat er een pilot van start in de Spiegelstraat, Roggestraat en een deel van de Nieuwstraat.

Plan voor een verlichtingsproject
Afgelopen half jaar hebben inspirator Rhoda van Eeden en een team van Philips Lightning gewerkt aan een lightningconcept voor het Broerenkwartier. Het plan moet zorgen voor een sfeervolle atmosfeer in de Weeshuisstraatpassage. Het verlichtingsplan wordt binnenkort gepresenteerd aan de vastgoedeigenaren in de Weeshuisstraatpassage.

Samenwerking met Q-Park
De stakeholdersvereniging is in samenwerking met Q-Park in overleg over voordelige dagkaarten voor de Q-Parkgarage voor bezoekers. Ondernemers die lid zijn van de stakeholdersvereniging hebben de mogelijkheid om bij Q-Park gezamenlijk parkeerkaarten in te kopen. Bezoekers van winkels en horeca in het Broerenkwartier krijgen zodoende de mogelijkheid voordelig te parkeren in de Q-Parkgarage. Naast een plan voor voordelig parkeren loopt er een iniatief om de bewegwijzering naar het Broerenkwartier en de Q-Park parkeergarage te verbeteren. Q-Park gaat samen met de inspirator een bijeenkomst organisaren om stakeholders en andere geïnteresseerden hierover uitgebreid te informeren.

Activiteiten rondom de Broerenkerk
Als start van een groenproject in Zwolle wordt in samenwerking met Waanders In de Broeren een groenpaviljoen geplaatst op het Broerenkerkplein. Het groenpaviljoen is een initiatief van beeldend kunstenaar Merijn Vrij. Op het Lübeckplein is er recentelijk eenzelfde paviljoen geplaatst.

De stakeholdersvereniging gaat verder regelmatig activiteiten organiseren op en rondom het kerkplein en/of het Eiland. Deze activiteiten zijn heel divers, van schaakcompetities en liveacts tot foodevents en festivals.

Internationale marketingcampagne
Tot slot is er een samenwerkingproject van start gegaan met alle hotels in Zwolle, hogeschool Windesheim en Cibap. Gezamenlijk lanceren de betrokken partijen een internationale marketingcampagne (affiliate met Giethoorn & Booking.com) om de zichtbaarheid van Zwolle te vergroten.

U kunt de ontwikkelingen rondom het Broerenkwartier ook volgen via www.facebook.nl/BroerenkwartierZwolle en Twitter @Broerenkwartier.

Artikel delen:
Reactie 1
  1. Mooi dat er nieuwe initiatieven voor dit gebied gepland staat. Zoals de Sassenstraat de lampenkappen door de hele straat had hangen, zoiets kan natuurlijk ook in de straten rond het Broerkwartier, maar dan met een andere inslag.

    Afgelopen weekend was ik in Den Bosch, een stad die op veel vlakken wel op Zwolle lijkt, maar bepaalde historische achtergronden veel beter weet tentoon te stellen, zoals bijvoorbeeld de voormalige 'riolering', wat nu een heel druk bezochte attractie is waarbij je met een fluisterbootje 'onder' de stad doorvaart. Zwolle heeft dan wel veel grachtjes gedempt omdat het echt een open riool werd, maar met de huidige technieken moet hier toch weet wat van te maken zijn en het geeft veel sfeer aan een stad.

    Daarnaast zie je in Den Bosch dat opzich niet eens zo bijzondere straatjes heel sfeervol worden door heel erg in te zetten op begroeiing in de straatjes, ook iets waar Zwolle nog veel meer mee kan doen.

Reageer