Voorlopige gunning ombouw kamperlijntje

Zwolle – De werkzaamheden voor de elektrificatie en spoorvernieuwing van de Kamperlijn, de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen, zijn gegund aan aannemer BAM Rail. De werkzaamheden starten in het voorjaar van 2017 en zijn in december van dat jaar gereed. Er is sprake van een voorlopige gunning. Tot eind juli kunnen de andere inschrijvers nog bezwaar maken op het voorgenomen besluit.

kamperlijntje-gerritjanmondria.jpg

De elektrificatie van de Kamperlijn is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. BAM Rail start dit jaar met de voorbereidingen. In 2017 gaan de werkzaamheden aan het spoor van start. Bij de elektrificatie van het spoortraject tussen Zwolle en Kampen gaat het onder andere om de aanleg van 200 bovenleidingmasten naast het spoor en ondergrondse leidingen naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Gelijktijdig vernieuwt ProRail het 13 kilometer lange spoortraject. Het spoorgrind (ballast), de bielzen (dwarsliggers) en spoorstaven worden hierbij vernieuwd. Daarnaast worden de niet gebruikte sporen op het oude rangeerterrein in Kampen verwijderd.

Naast de aanpak van het spoor krijgt Zwolle een tweede station: Zwolle Stadshagen. Dit station wordt gebouwd ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder dit station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen. De reistijd met de trein tussen Zwolle en Kampen is tien minuten. Omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur, blijft deze reistijd met de tussenstop op het nieuwe station Stadshagen gelijk.

Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en Hanzestad Kampen. Door de werkzaamheden aan de Kamperlijn rijden er in de periode tussen 5 juni en 28 augustus 2017 bussen in plaats van treinen tussen Zwolle en Kampen en vice versa. In december van dat jaar gaan de eerste elektrische treinen rijden. Met de elektrificatie van de Kamperlijn, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Elektrische treinen zijn ook stiller en sneller.

 

Artikel delen:
Reacties 5
  1. Kijk dat is nu eens goed nieuws
    Nu nog een station in zwolle zuid ter hoogte van winkelcentrum

    Zwolle zuid
    Station
    Stadshagen
    Kampen

    Perfect

  2. @Johnny:
    Die verbinding gaat er sowieso niet komen, al is het maar dat er op Station Zwolle (helemaal niet in de toekomstplannen) geen perron beschikbaar is waar een trein voor een dergelijke verbinding kan stoppen.
    Als Station Zwolle Zuid er zou komen, moet er eerst spoorverdubbeling tussen Olst en Deventer komen, waarna de intercity niet meer zou stoppen tussen Zwolle en Deventer en er een aparte stoptrein wordt gecreëerd die Zwolle Zuid, Wijhe en Olst aandoet.

  3. @arianne:
    De intercity stop nu toch al op Olst en Wijhe? Dus waarom zou hij daar niet meer stoppen als er een station Zwolle Zuid zou komen?
    Bovendien, de treinen moeten toch al op elkaar wachten tussen Deventer en Zwolle dus ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Het zou zo veel reizigers schelen op Zwolle 'Centaal' als er een station Zuid kwam, dat ook ivm de huidige verkeersstroom ze het huidige station erg zouden ontlasten.

  4. Als er een station zuid zou komen gaan er sprinters rijden die stoppen in zuid, wijhe en olst.
    De intercity kan dan in één keer doorrijden van zwolle naar deventer. Maar dan moet inderdaad het spoor tussen olst en deventer verdubbeld worden.

Reageer