GroenLinks wil parkje achter stadhuis

Zwolle – Een groene leefomgeving heeft positieve effecten op de gezondheid en op de leefomgeving. Zoveel is duidelijk uit wetenschappelijk onderzoek. De visie is op de binnenstad 2030 is volgens GroenLinks ook heel duidelijk: “Er is een verbod op gemotoriseerd vervoer, parkeren is geen issue meer”. Pal achter het stadhuis bevindt zich de enige parkeerplaats in hartje binnenstad. GroenLinks pleit komende maandag in de gemeenteraad voor een parkje op deze plek. Een parkje met veel groen, speelgelegenheid voor kinderen en ruimte voor water na het vallen van veel neerslag.

GroenLinks vindt dat de gemeente het voortouw moet nemen in het autovrij maken van de binnenstad. Volgens de partij getuigt het van stijl als de gemeente de eerste is die kan laten zien dat autovrij écht kan. Raadslid Remko de Paus: “De gemeente kan de gebruikers en bezoekers van het stadhuis helpen door leenfietsen en bijvoorbeeld de fietstaxi, vanaf de rand van de binnenstad aan te bieden. Door hartje centrum stenen te vervangen door groen (‘steenbreek’) maak je de stad een stuk mooier en levendiger. Van een plek om zo snel mogelijk doorheen te lopen naar een plek om naar toe te komen! Een duurzame publiekstrekker van jewelste, dat kan de binnenstad goed gebruiken.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

17 gedachten over “GroenLinks wil parkje achter stadhuis”

  1. Weer een argument om deze club maar links te laten liggen bij de eerstkomende verkiezingen. Hebben ze niets anders te doen?

  2. Ik zie het al gebeuren.
    Het stadhuis is het bestuurscentrum. Dat geeft al aan welk type bezoeker je daar kunt verwachten. Dat is dus duidelijk niet de bezoeker die vanaf de stadsrand met een leenfiets (al dan niet voorzien van regenpak) naar het stadhuis komt of met een fietstaxi.
    Als je een professionele organisatie wilt zijn, en dat is de gemeente Zwolle, dan moet die professionaliteit ook blijken in de manier waarop je gasten ontvangt.
    Dus niet met leenfietsen en fietstaxi’s. Het idee alleen al.

  3. De halve wereld staat in brand en groen links maakt zich hier druk om. Maak je druk om dingen waar het echt om gaat zou ik zeggen.

  4. De gewone bezoeker van de binnenstad moet op de fiets (met regenpak) of het OV, of met de auto. De auto moet dan aan de stadsrand geparkeerd worden voor een vermogen. Hoe je in de stad komt zoek je zelf maar uit. Hoe kun je het dan in je hoofd halen dat een bestuurder dat ook zou moeten!
    Hieruit blijkt weer hoe groot de kloof is tussen bestuurders en het gewone volk.
    Gelukkig zijn de bestuurders degene die beslissen, anders waren er niet genoeg parkeerplaatsen achter het bestuurscentrum.

  5. Wat een merkwaardige conclusie. Ik heb het niet over mezelf, ik ben ook gewoon Zwols burger.
    Ik vraag me wel af wat er van een professionele organisatie verwacht mag worden. En dat is o.a. het gemak van parkeren in de buurt van het stadhuis tbv de bezoeker.
    Dat heeft niks te maken met welke kloof dan ook, of het moet de kloof zijn tussen gastvrijheid jegens de bezoeker en de mentaliteit van zie maar dat je er komt.
    Die kloof kan mij niet groot genoeg zijn.

  6. Het is wel heel erg luxe om als politieke partij dit soort kwesties te kunnen neerleggen. Mag ik hier uit opmaken dat alle andere problemen in de stad opgelost zijn?

  7. Met alle respect mensen, wie neemt groen links nu serieus? Als zij het voor het zeggen hadden werden auto’s verboden, fabrieken gesloten en werden we verplicht om allemaal een moestuintje te nemen. Kortom: dan zijn we binnen een jaar naar de $#@ en een 3e wereldland. Deze mensen staan ver van de realiteit af.

  8. Onzinnig plan, en dat weten ze zelf ook wel. Wat John zegt, als gemeente wil je je gasten op een juiste manier kunnen ontvangen.

    Toch is GroenLinks een actieve club, en heeft een aantoonbaar belang in diverse organisaties als bijvoorbeeld de Milieuraad / Nooterhof, The Young Ones, Club Cele, Partij voor Cultuur enz. Partijleden hebben daarin zitting. Ze hebben daarmee een sterke vinger in de pap in diverse organisaties en kunnen daardoor maatschappelijke discussies in hun gewenste richting sturen.

  9. @vdberg
    Groenlinks is een politieke partij die bestaat bij de gratie van de stemmende burger.
    Dat de partijleden connecties hebben met diverse organisaties kan en mag niet van invloed zijn op de besluitvorming dat noemen ze ook wel vriendjespolitiek.
    Persoonlijk denk ik dat wij niets te vrezen hebben van groenlinks. Als je weet wat er in die partij gebeurd is weet je genoeg. Ik noem tofik dibi? Case closed

  10. Sinds wanneer is het hebben van een parkeerplaats (in de binnenstad) een voorwaarde voor een professionele organisatie? Of een bepaalde bestuurlijke uitstraling. Dat is oud-conceptueel denken, als je het mij vraagt. Het transformeren van stenen in groen past veel meer in het anticiperen in duurzaamheid en klimaatadaptief handelen; de klimaatactieve stad.
    En wellicht is het wijselijk dat dit soort ‘oude bestuurders’ ingewisseld wordt voor ‘nieuwe bestuurders’, zij die wel verder kijken dan ‘ik moet wel een parkeerplaats achter het stadhuis hebben….’

  11. @maarten heeft groot gelijk. GroenLinks is niet de achterlijke club. De achterlijke club zijn die mensen die zonodig met de auto een historisch centrum in willen. Zelfs al staat er een leenfiets voor ze klaar.

    @Aukje – Lokale fracties houden zich niet bezig met wereldbranden. Daar hebben we de Tweede Kamer voor.

  12. Hoe zo “ik moet als bestuurder een plek achter het stadhuis hebben”
    Het gaat mij om de ontvangst van bezoekers, die doorgaans van buiten de stad komen.
    Wat een grote woorden “oud conceptueel denken”, “anticiperen in duurzaamheid en klimaat adaptief handelen”
    Kijk naar de grootte van de parkeerplaats, de ligging en leg dan uit wat “anticiperen in duurzaamheid en klimaat adaptief handelen” betekent.

  13. Ik blijf een kloof zien in het hebben van p-plaatsen in de binnenstad als ‘geste’ naar gasten van buitenaf en het denken in nieuwe concepten. Daar zijn geen ‘grote woorden’ bij, dat is de casus op een nieuwe wijze beschouwen. Al die gasten van buitenaf, komen die allemaal met de auto? Heb je bewijs John?

    Klimaatadaptief handelen, tja. Dat is toch al jaren een opgaande trend; de gemeente Zwolle is een van de NL. koplopers binnen dit denken. Gaat in op rekening houden met het veranderende klimaat; meer groen ipv stenen. Google maar: hittestress in relatie tot verharde binnensteden.

    Het hebben van een auto als statussymbool; lees ruimte bieden voor gasten van buitenaf, moet de gemeente daar een p-plaats voor in stand houden? Men moet wel een beetje meegaan met de tijd.

    Ik vind het een mooi voorstel van GL, meer groen in de stad ipv stenen. Wordt de stad mooier en rustiger van. En ja, zo’n klein parkje draagt daar inderdaad positief aan bij.

Reacties zijn gesloten.