Minder verkeersregels op de Nieuwe Markt

Zwolle – De terrassen op de Nieuwe Markt belemmeren de toegankelijkheid van dit plein en moeten worden verkleind. Volgens Sonja Paauw, fractieleider van D66 in de Zwolse gemeenteraad is dat niet nodig: “Dat zou jammer zijn voor de omzet van de horecaondernemers, maar ook omdat de Nieuwe Markt inmiddels een echt horecaplein is geworden.”

dscf4247.jpg

Foto’s: Hennie Vrielink 

Haar oplossing hiervoor is om er een zogenaamde “gedeelde ruimte” van te maken, waarbij zowel horecaondernemers, voetgangers, fietsers, scooters en automobilisten gebruik kunnen maken van de ruimte. “Op zo’n manier kunnen de terrassen blijven staan,” aldus Sonja Paauw. “Er gaat dan niks veranderen, behalve dat je als voetganger gebruik kunt maken van de doorgaande weg waarop nu alleen auto’s en fietsers zijn toegestaan. De Grote Markt is een mooi voorbeeld waar dat nu al zo is.”

dscf4248.jpg

dscf4243.jpg 

Het idee van “gedeelde ruimte”, ook bekend als “Shared Space” is niet nieuw en wordt al in verschillende steden toegepast. Shared Space gaat ervan uit dat mensen rekening houden met elkaar en zelf verantwoordelijkheid nemen. Het is een door verkeerskundige Hans Monderman ontwikkeld idee. De verkeersruimte wordt ingericht als verblijfsruimte, waarvan iedereen gebruik kan maken. Er zijn in zo’n ruimte geen verkeersborden en ge- en verboden. Het onderscheid tussen weg, stoep en overige openbare ruimte komt te vervallen. Dit kan tot enige verwarring, onzekerheid en een gevoel van onveiligheid leiden bij de gebruikers, maar juist daardoor wordt iedereen alerter en voorzichtiger. Men houdt beter rekening met elkaar waardoor de veiligheid zelfs toeneemt.

Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat dit tot minder ongelukken leidt. Een bekende Shared Space is de ruimte achter het Centraal Station in Amsterdam, waar dagelijks duizenden voetgangers, fietsers, brom- en snorfietsen passeren. Bijna alle verkeersborden zijn weggehaald en achter het station moeten de fietsers het zelfs zonder fietspad doen. Wonder boven wonder verloopt dit volgens de gemeente Amsterdam “boven verwachting.”

Sonja Paauw kwam op het idee van een Shared Space voor de Nieuwe Markt in Zwolle toen ze een kopje koffie zat te drinken bij Da Nini en hoorde dat de terrassen voor een deel weg moesten. Als politiek leider van D66 heeft ze haar voorstel als motie voorgelegd aan B&W en de andere politieke partijen in de Zwolse gemeenteraad.

Hennie Vrielink

Reporter Weblog Zwolle

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

12 gedachten over “Minder verkeersregels op de Nieuwe Markt”

  1. Het wachten is dus op het moment dat het een keer fout gaat. Ik ben benieuwd of men dan ook de verantwoordelijkheid gaat nemen.

  2. Shared Space gaat goed zolang het goed gaat. Het bekende voorbeeld achter het Centraal Station gaat nu ook tijdelijk goed, totdat de eerste scooter een persoon aanrijdt en dan zijn de rapen gaar!

    Ik fiets heel regelmatig over de Nieuwe Markt en daar geldt de gedeelde ruimte al lang, want de mensen lopen gewoon zonder ook maar om te kijken zo dwars de weg over. Datzelfde geldt trouwens voor de Sassenstraat en de Blijmarkt. Je kunt het beste denk ik een ruimte maken waarbij de automobilist ‘gast’ is, alhoewel dat in de Van Karnebeekstraat ook niet altijd helemaal lekker gaat.

  3. Nieuwe Markt uitsluitend voor voetgangers, vanaf bijv. 12:00 uur. Dus één groot terras, en aan- en afvoer ‘smorgens.

  4. Die paar auto’s die er straks rijden over de Nieuwe Markt als het Gasthuisplein is gereconstrueerd met een snelheid van max. 30 km. daar hoef je je geen zorgen over te maken.
    Ook de terrassen hebben bezoekers die met de taxi vervoerd worden of moeten deze mensen straks bij de nieuwe bibliotheek een opstappunt krijgen.
    Auto’s de binnenstad uit heeft al te veel ondernemers de kop gekost.

  5. Bij een aanrijding tussen een voetganger en een fietser kan ook veel schade aangericht worden ikke. Ik fiets regelmatig langs de Nieuwe Markt en de voetgangers lijken vaak niet door te hebben dat ze ook rekening moeten houden met fietsers. Zelf let ik wel op en neem het zekere voor het onzekere, maar niet iedereen doet dat helaas.

  6. Dank Admin. Ook voor P-Stadhuis in weekend, en Politiek accoord voor Electrische deelauto’s.
    Zo ben je dinsdagmorgen weer even “bijgepraat”:)

Reacties zijn gesloten.