Omwonenden zijn ongelukken beu

De kruising Campherbeeklaan-Kranenburgweg in Zwolle is op verzoek van Veilig Verkeer Nederland, Monuta en omwonenden onderzocht.

Op de kruising gebeuren veel ongelukken tussen bromfietsers, fietsers en auto's. Daarnaast zijn er op de Kranenburgweg ter hoogte van de afslag naar de begraafplaats veel kop-staartbotsingen. De gemeente stelt voor om de snelheid van 70 naar 50 kilometer per uur te brengen. Daarnaast overweegt Zwolle om een speciale oversteekvoorziening voor voetgangers, fietsers en gebruikers van scootmobielen naar begraafplaats Kranenburg aan te leggen.

Bron:RTV Oost.nl

Artikel delen:
Reacties 7
  1. Die 50 km. lijkt me helemaal goed daar. Het scheelt bij een botsing heel veel voor de ernst van de verwondingen of er 50 of 60 wordt gereden. Bovendien praten we hier over het drukste fietspad van heel overijssel. Probleem is vaak dat auto's dwars op het fietspad stil gaan staan in plaats van de kruising vrij te houden. Het is een kwestie van doorrijden tot bij de streep, ruimte voldoende. Nog een raar iets is dat sinds enkele weken die ROVA-borstelwagens in het donker over het fietspad rijden. Met zo'n onverlichte staalborstel anderhalve meter voor de wagen uitstekend zwalken ze met brommersnelheden tussen de fietsers door. Ik moet ewr niet aan denken wat er gebeuret met een fietser die op zo'n staalborstel klapt. Ook de wielen van deze wagens zijn groot en op geen enkele manier afgeschermd. Vorig jaar reden zij over de autoweg, net als overige landbouwvoertuigen moeten. Sinds dit jaar niet meer.

    Groet van Quesjer

  2. Een extra uitvoegstrook naar de begraafplaats kan al veel kop-staartongevallen voorkomen. Ik houd mijn hart regelmatig vast als ik naar Kranenburg ga en sta daar stil midden op de weg. Achterop komend verkeer weet vaak niet dat daar een afslag is. Die zie je dan ook vaak een ruk naar rechts maken.

  3. Psies, er wordt maar weer al te snel het wijsvingertje opgestoken ivm de snelheid.
    Visueel beter inrichten (en ook logischer) zou een hoop helpen.
    Dat het fietspad soms geblokkeerd wordt is ook vrij logisch – ga eens in de auto zitten en kijk wanneer je het beste kan stoppen om een goed zicht op het fietspad en de weg te hebben…

  4. Hallo Tsja:

    Als je vanuit het centrum naar Kranenburg wilt, dan zou je ook 300 meter noordwaarts door kunnen rijden, dan de rotonde driekwart nemen, en dan kun je op de "terugweg" heel makkelijk afslaan naar de begraafplaats.

    Groet van Quesjer

  5. Hallo Me:

    Klopt je argument wel:

    Je zegt: tegelijk zicht op het fietspad en de weg.

    Voor de auto komen er eigenlijk twee kruisingen vlak achter elkaar. Eerst de kruising met het fietspad. Dan een opstelstukje, en dan de kruising met de rotonde. (Of bij de Schrevenweg en Camperbeeklaan de rijbaan) Als je tot de streep rijdt, dan ben je het fietspad al helemaal voorbij. Je hoeft daar dus helemaal niet stil te staan. (vrachtwagens en aurto's met aanhanger uitgezonderd)
    De praktijk is dat de volgende auto aansluit bij de voorganger, en dan sta je het fietspad te blokkeren.
    Het gewoon niet toegestaan om een kruising te blokkeren. Zoals ik het zie is het eenzelfde soort mechanisme als kleven. Een gewoonte. En ook gevaarlijk, (je hindert het overzicht op de kruising en het zicht op de wijk indraaiende auto's) hinderlijk, (je moet als fietser stoppen) en niet productief (Niemand heeft er voordeel bij).

    Het kruisende verkeer (fietsers in dit geval) heeft eigenlijk voorrang, en moet nu stoppen en blijven wachten tot de auto kan doorrijden. (of links gaan rijden, wat op zich weer gevaarlijk is, zeker omdat door de blokkerende auto het zicht op het fietspad en de tweede helft van de rijbaan gehinderd wordt. De auto die stopte ter hoogte van het fietspad is niks eerder op de hoofdweg.

    Groet van Quesjer

  6. Grootste probleem op die kruising vind ik om als voetganger de begraafplaats / het crematorium te bereiken. :-
    Vooral voor personenen die minder snel ter been zijn is het uitkijken.
    Voor je het weet heb je een enkele reis…..
    😀

Reageer