Onveilige kruising Westenholterallee

Zwolle – Vincent Maas wijst Zwolle op een potentieel verkeersonveilige situatie op de Westenholterallee. Het betreft de kruising met de Boeierweg. Dit kruispunt) ligt precies in een scherpe bocht van een 70-km weg, en is voorzien van verkeerslichten. De hoofdweg is hierbij omzoomd met bomen.

westenholterallee_3.jpg 

Maas: "Op deze belangrijke doorstromingsweg wordt relatief hard gereden. Dat geldt zeker voor autoverkeer, dat vanaf de verkeersrotonde Zwolle vanaf de brug over het Zwolle-IJsselkanaal naar beneden rijdt. Daar wordt men (in de zomerperiode) vervolgens geconfronteerd met een bocht in de verte, waarvan de verkeerslichten door de te dicht op de weg staande bomen niet zichtbaar zijn. Pas op een laat moment worden de verkeerslichten zichtbaar. Zeker voor niet-reguliere gebruikers van dit baanvak kan dat (te) laat zijn. Indien er nog auto’s voor het stoplicht staan, is een kop-staartbotsing daar niet denkbeeldig.". Maas heeft zijn zorgen aan verkeerswethouder Van As en enkele raadsleden laten weten, en hoopt op het verkeersveilig maken van de kruising bij Westenholte.

westenholterallee_1.jpg

westenholterallee_2.jpg 

Artikel delen:
Reacties 29
  1. Dit is inderdaad een heel vervelend kruispunt omdat je hier van de brug komt gereden, vervolgens een bocht moet maken en dan de stoplichten ook nog slecht kunt zien door de bomen die langs de weg staan, hier is duidelijk niet goed over nagedacht.

  2. Ik snapte dat ook al niet zo goed toen ik de 1e keer over deze weg kwam. Inmiddels weet je wel dat daar verkeerslichten staan die ook op rood kunnen staan etc. Ik vraag mij af welk helder licht dit zo bedacht heeft? Hebben ze heir dan zelf nog noot naar gekeken?

  3. Welke van de 4 herkenningen zijn onduidelijk dat hier een kruising met verkeerslichten gaat komen? Probleem is dus niet de kruising maar de weggebruiker welke niet oplet, te druk is met tal van zaken behalve waar die zich druk mee moet bezig houden en dat is opletten in het verkeer. En mocht je het niet kunnen zien? Neem een Bril

  4. En anders zet je op 150 meter daarvoor een waarschuwing neer. Een oranje knipperend licht of zo iets.
    Ik hoop niet dat alleen maar kunnen verzinnen dat die bomen weg moeten.

  5. Volkomen mee eens. Ik rij hier vanuit/naar Stadshagen met grootte regelmaat langs en je kan het stoplicht pas op het allerlaatste moment zien.

    Het is in de huidige situatie wachten op het moment dat het een keer fout gaat.

  6. Overigens klinkklare onzin wat mensen hier roepen over dat je beter moet opletten.

    Als je iets domweg niet kan zien cq. op het laatste moment pas kan zien, dan kan je nog zo goed opletten, maar dat gaat niks aan het zicht veranderen.

  7. @ zwollenaar01

    Als je iets domweg niet kan zien cq. op het laatste moment pas kan zien, dan kan je nog zo goed opletten,

    in jou geval zal ik stoppen met autorijden 8)

    auto rijden is voor uit kijken

    en 50 is voor jou al te hard denk ik in de bocht ๐Ÿ˜ฎ

  8. Feit blijft dat het enorm onoverzichtelijk is. Of je nu 70 of 50km/u rijdt, je ziet de stoplichten op het laatst.
    Dus ja-tja, waarom op de man spelen? Het gaat om de feiten, niet om wat jij denkt ๐Ÿ˜€

  9. Ik rijd er dagenlijks zeker 10 keer langs, en zag dat met de bomen al lang aankomen.
    In de winter is het geen probleem maar dat blad neemt zoveel zicht weg zodat je pas heel laat de verkeerslichten ziet op het (50 advies) stukje.
    De bomen zijn verkeert geplant. Punt

  10. Iedereen is verplicht de snelheid aan de verkeerssituatie aan te passen.

    Als je zicht niet goed is laat je maar gas los.

  11. Persoonlijk vind ik de afslag naar rechts die direct na deze bocht volgt "gevaarlijker". Bussen en vrachtwagens die daar het industrieterrein opgaan. Iedereen die daar achter rijdt moet vol in de ankers.

  12. @DannyS, de weg op de schets is inderdaad prima. Althans, voor de mensen die over deze weg moeten rijden. De bewoners zullen er een stuk minder blij mee zijn, volgens mij ook de reden dat de weg er uiteindelijk niet is gekomen. Het verpest namelijk een heel mooi stukje landschap, vooral voor de wandelaars en de bewoners met uitzicht op de dijk.

  13. Als je je netjes aan de advies snelheid voor de bocht van 50km/h houdt is er zat tijd om de stoplichten te zien en af te remmen, bij 70km/h wordt je opzij gedrukt als je door die bocht gaat, lijkt mij toch wel een teken dat je dan te snel rijdt… ๐Ÿ™‚ Dus die bomen vormen alleen een probleemje voor mensen die sch**t hebben aan de advies snelheid en Max Verstappen willen naspelen (en niet weten dat die stoplichten er zijn) ๐Ÿ˜›

  14. Zoals wettelijk verplicht is staat er een bord J32, vooraanduiding verkeerslichten. Dit bord staat op zo'n 150m voor de verkeerslichten. Ruim op tijd om een bestuurder te waarschuwen lijtk mij.

    Bord J32 (verkeerslichten)

    Toepassing:
    1 Dit bord wordt toegepast in situaties, waar verkeerslichten door bestuurders niet worden verwacht.

    Ik ben het meet Peetie eens dat de afslag daarna voor een veel grotere verrassing kan zorgen. Daar heb ik mij al eens laten verrassen door een bus.

  15. Tussen hoe zo'n situatie wettelijk geregeld dient te zijn en hoe dit in theorie allemaal goed kan verlopen en de werkelijke situatie op straat zit nu eenmaal een verschil mensen.

    Beetje jammer dat sommige mensen het persoonlijk maken.
    Volgens mij blijft de situatie gewoon onoverzichtelijk en enigszins gevaarlijk op deze wijze. Los van of alle maatregelen, wettelijk gezien, uitgevoerd zijn en los van dat elke bestuurder zich in het verkeer aan de regels dient te houden.

    @ja-tja
    Ondanks dat ik in de afgelopen 10 jaar geen schade gereden heb of nog nooit bekeurd ben (zegt misschien iets over mn inzichten in het verkeer?), blijf ik dit een onoverzichtelijke situatie vinden.
    Maar daar heb jij zo te horen een andere mening over. Vind ik prima.

  16. Het wordt toch niet persoonlijk?

    Als we al maatregelen moeten nemen op basis van de aanname dat mensen zich toch niet aan de regels houden zijn we een stuk verder van huis of niet?

  17. Wat ik mis in het verhaal is of er wel eens aanrijdingen geweest zijn daar. Ik lees er niks over. Misschien is de situatie toch niet zo onveilig als men denkt.

  18. Nee, er zijn geen aanrijdingen geweest. Eigenlijk is de boel gewoon goed geregeld.
    Als je het stuk leest zie je ook, dat Vincent Maas zich zorgen maakt omdat hij weet dat er daar relatief hard gereden wordt en het zomaar zou kunnen dat iemand te laat ziet dat er auto's voor het verkeerslicht stilstaan (en dus niet op heeft zitten letten). Vanuit die situatie kan Vincent (en kunnen sommige anderen) zich voorstellen dat dat tot een ongeluk leidt.

    En daarom kaarten we het hier in Nederland maar aan en moet de situatie aangepast worden.

  19. Totaal zinloos stuk, de situatie daar is niet gevaarlijk of onveilg, gewoon een kwestie van normaal autorijden. Ik rijd er dagelijks op spitstijden dus ik kan dat prima beoordelen.

  20. als we verkeersituaties moeten gaan beoordelen uitgaande van verkeersdeelnemers die zich niet aan de regels houden, dan is het overal gevaarlijk….

  21. Ja, er staan borden wettelijk gezien is het goed geregeld. De praktijk is toch รฉcht iets anders.

    – 90% van de weggebruikers rijdt hier te hard (dat wil zeggen; minimaal de maximumsnelheid van 70 km/u die geldt voor en na de bocht). Een rood verkeerslicht leidt dan onherroepelijk tot piepende (remmende) banden.

    – zelfs met de geadviseerde 50 km/u zie je het groene/rode verkeerslicht op het laatste moment. Dat leidt (zeker in het geval van meerdere auto's achter elkaar, met het bijbehorende vertragende remmen) ertoe dat รกls er plots geremd wordt dat tot spannende situaties kan leiden. Simpelweg omdat de voorste auto het verkeerslicht op het laatste moment ziet en de rest daar (met vertraging) op reageert.

    Ikzelf ben er inmiddels aan gewend. Gewoon snelheid aanpassen en goed opletten (zeker op hardrijdende achteropkomende auto's). Echter, als je deze situatie onvoldoende kent, kun je verrast worden door de kleur van het verkeerslicht.

  22. Tja, precies wat Freddie zegt dus…
    Mijn vriendin is gisteren bijna aangereden, omdat ze geen voorrang kreeg van een bejaarde die van links kwam en veel te hard in een 30 km zone reed. Begint die bejaarde ook nog te schelden dat ze haar hand uit had moeten steken als ze linksaf wilde slaan. 1: Ze wilde niet linksaf en 2: Dan kwam ze nog steeds van rechts.
    Moeten we daar dan misschien maar slagbomen gaan plaatsen? Slagbomen die dicht gaan als er verkeer van rechts komt. Want nu is het wel een hele gevaarlijke situatie! Wanneer je er met 50-60km/uur aan komt rijden is het door de begroeiing erg lastig te zien of er verkeer van rechts komt. Als je dat verkeer van rechts niet ziet is een aanrijding niet denkbeeldig! Ik denk dat ik mijn zorgen over die onveilige situatie maar bij wethouder Van As kenbaar ga maken. Ik hoop dat deze snel iets doet aan deze onveilige situatie!

Reageer