Bouwplan voor locatie parkeerterrein Dijkstraat

Zwolle – De gemeente Zwolle wil haast maken met bebouwing op de locatie van de parkeerterrein aan de Dijkstraat in Zwolle. Dat blijkt uit een brief van de Vereniging van eigenaars apartementencomplex Dijkstraat. Het bouwplan is een invulling van eerder, in verband met de aanwezigheid van de verffabriek Schaepman, uitgestelde bebouwing. De eigenaars zijn verrast door de actuele ontwikkelingen.

parkeerplaats_dijkstraat.jpg 

Sinds enkele weken worden op parkeerterrein Dijkstraat metingen verricht. Navraag door omwonenden bi jde uitvoerder leverde op dat op het parkeerterrein aan de Dijkstraat, aan de zijde van de Friesewal, bebouwing wordt gerealiseerd. De Welstandscommissie heeft afgelopen dinsdag bevestigd dat de in het verleden geplande bebouwing alsnog uitgevoerd gaat worden. Over de plannnen en omvang zijn geen details bekend, omdat de plannen nog niet openbaar zijn. De Welstandscommissie zegt bij de gemeente Zwolle erop aangedrongen te hebben de direct betrokkenen rond het parkeerterrein tijdig te informeren.

Door artikel ‘erfdienstbaarheid’ in de Splitsingsakte kunnen bewoners en de Vereniging van eigenaars geen bezwaar maken tegen verdere bebouwing van het parkeerterrein, dat hinder oplevert, het vrije uitzicht wordt beperkt of zal verdwijnen. De eigenaars willen in te verwachten informatiebijeenkomst hun suggesties geven voor de herinrichting van de parkeerplaats, van gedachten wisselen over de vergoeding van eventuele (plan)schade aan de appartementen ontstaan door de bouwactiviteiten.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

15 gedachten over “Bouwplan voor locatie parkeerterrein Dijkstraat”

  1. Friesewal begint/eindigt bij de Dijkstraat (ING). De plek van het linker- en middelste rijtje auto’s (zie foto) lijkt me wel geschikt voor appartementen.

  2. Van mij mag boven het gehele parkeerterrein gebouwd worden, als er maar, en ik blijf het zeggen, rekening wordt gehouden met de historische binnenstad en er niet één of ander lelijke blokkendoos wordt gebouwd.

  3. Ik weet al een heel lelijke blokkendoos een eindje verder op te staan, waar vroeger de fabriek van Schaepman stond; dat terrein heet tegenwoordig anders…Kraanbolwerk of zoiets? Daar is de ambtenarij/makelaardij/projectontwikkelarij heel goed in. De vlag dekt de lading, toch?
    Is dit plan ook in het kader van dat de stad moet bruisen en andere kolder bv. reuring in de stad, die wij dagelijks in de plaatselijke krant te lezen krijgen?
    Nou voor de bewoners aldaar reuring genoeg; hoe verzinnen ze het weer. Welke belangen van welke personen en voor wie spelen er eigenlijk in die zg. Welstandscommissie? Met welke maten wordt er door en voor de dames en heren gemeten?
    KRANT, JOURNALISTIE DOE DAAR EENS GEDEGEN ONDRZOEK NAAR i.p.v. dat geleuter over dat “het moet bruisen in de stad” en “reuring in het Broerenkwartier” (ook weer zo’n nieuw verzonnen naam..); schoolopstelletjes en ook nog meestal met spel- en taalfouten!

  4. @burger; Ik ben het met je eens dat het gebouw ‘de Stelling’ op het Kraanbolwerk nu een wat vreemde eend in de bijt lijkt, maar dat komt ook omdat dit gedeelte nog in ontwikkeling is.

    Normaal ben ik vooral van het historiserende bouwen, zeker in de buurt van de binnenstad, maar omdat dit een gedeelte is dat altijd al gekenmerkt is geweest door industriële omgevingen, vind ik wat er nu wordt gebouwd een goede toevoeging voor de stad.

    Wanneer het gehele gebied straks af is en het als één bebouwd eiland met losse panden er staat en zeker ook nog met de nog te bouwen ‘de Koningin’, die echt een een mooi hoog gebouw lijkt te gaan worden, dan denk ik wel dat het tot zijn recht komt, daar heb ik vertrouwen in.

  5. @historischbesef: mooi dat u bent voor historiserend bouwen. Altijd beter dan bv. het ei/wolk/oog op de Fundatie, om maar eens een zijstraat te noemen. Of de Primark, of Zara? Maar moet dat dan ten koste van het uitzicht en het woongenot van anderen? Of gewoon ten koste van het burgerbesef van anderen?
    U geeft ook geen reactie op mijn opmerkingen over die zg. Welstandscommissie, die dat allemaal blijkbaar voor het zeggen heeft? Volgens mijn bescheiden mening zijn de bewoners van de appartementen aldaar er destijds door een slinkse gemeenteambtenarij/vastgoedontwikkelarij/makelaardij (dat is de club handje-contantje) er mooi ingetuind. Tjonge, tjonge, ik vind het gewoon schandalig en die zg. meest geweldige (en nog veel meer het …st(e), die zo bruisende Zwolse Stad vol reuring niet waardig. En dat geldt ook voor andere reeds gedane en misschien ook nog wel opstapel staande projecten. Het gaat de verkeerde kant op: destijds hadden wij een burgemeester Looper, die smalend burgemeester Sloper werd genoemd. Gaan wij met dit college dezelfde kant op? Het kan, er is immers niets nieuws onder de zon…..de geschiedenis herhaalt zich altijd. Ik voel mij langzamerhand een verontruste burger.

  6. In het Broerenkwartier doet men er alle moeite voor om aan die zijde meer bezoekers naar de binnenstad te lokken en wat doet de gemeente Zwolle men onttrekt bijna alle parkeermogelijkheden aan deze zijde van de binnenstad.
    Nu de parkeergarage Dijkstraat en binnenkort wordt de beslissing genomen om de parkeergarage Noordereiland te decimeren.
    Als ik een winkel zou openen in de binnenstad dan in ieder geval NOOIT op het Noordereiland of in het Broerenkwartier.

  7. Ik ken de Welstandscommissie niet persoonlijk, maar ik neem (misschien naïef) aan dat daar mensen in zitten die hun ‘hart’ in Zwolle hebben liggen en daadwerkelijk een zo mooi mogelijk Zwolle willen behouden.

    Dat je dan als Welstandscommissie te maken krijgt met grote commerciële partijen (als de Primark en Zara) en vastgoedondernemers en er dus ook grote financiële gevolgen zijn voor bepaalde beslissingen, dat is denk ik wel het lastige.

    Ik weet niet elke bewoners van welk appartement je bedoeld, maar als je in de binnenstad woont, dan weet je dat er dingen gebouwd kunnen gaan worden en je gaat ook niet in de binnenstad wonen voor het mooie uitzicht en het woongenot in de binnenstad betreft andere factoren, dus daarin kan ik niet met je meegaan dat bewoners er ingetuind (ha-ha, een tuin in de binnenstad) zijn.

    Ook al zou ik het graag willen, je kunt ook niet overal in de (relatief kleine) binnenstad je zin hebben. Zoals het gebouw voor Primark wat nu gebouwd wordt op de Melkmarkt, ik denk dat dat het hoogst haalbare was qua ontwerp en ik ben daar ook niet rouwig om, wat ik nu kan zien wordt dat nog best een mooi gebouw.

    En daarnaast is het niet een gemeente die voor reuring zorgt in de stad, dat zijn nog altijd de mensen zelf, een gemeente kan alleen faciliteren. Een tijdje terug op een mooie lente-/zomeravond zat ik met iemand uit Dronten op een drukke Melkmarkt en gaf zij aan: “Kijk, dit heb je niet in Dronten, deze sfeer en gezelligheid.” We mogen niet vergeten dat we het in Zwolle al behoorlijk goed voor elkaar hebben, maar het mag natuurlijk altijd nog beter!

  8. Als ik me het goed herinner was het destijds de bedoeling om op de plaats van het huidige parkeerdek woningen te bouwen. Uit de opbrengst moest De Spiegel gefinancierd worden. Nooit meer iets van gehoord. Weet iemand nog hoe dat precies zat?

  9. Volgens goed ingelichte kringen hoorde ik dat de geopperde spoed door de gemeente is ingegeven door het feit dat Zwolle 400 sociale huurwoningen voor statushouders moet bouwen.
    De ruimte op de parkeerplaats is daar een onderdeel van.

  10. Zwolle is in trek. De Overijsselse hoofdstad groeit de komende jaren flink, tot 140 duizend inwoners in 2040. Voor de komende tien jaar moeten daarom al zo??n zesduizend woningen gerealiseerd worden. Zwolle streeft bij die groei naar een gebalanceerde mix van bouw in de zogenoemde uitleglocaties aan de randen van de bestaande stad en inbreiding in de stad zelf.

    Bron: WLZ 07-07-2016

  11. Nou vraag ik me af wat men liever heeft. Een lelijk parkeerdek volbouwen en een binnenstad meer inwoners, diversiteit en leven geven of bv. de Dijklanden vol gaan bouwen met 13 in een dozijn woningen met al het gezeur en gedoe wat je erbij krijgt.

    Ik kies dan voor de 1e optie. Er zijn nog zoveel rotte plekken in Zwolle die je aan kan pakken voordat je het buitengebied uiteindelijk vol gaat gooien.
    Denk bv. aan de kansloze Weeshuispassage, parkeerdek Noordereiland, IJsselhallen (ouwe meuk…). Allemaal plekken die een opknapbeurt verdienen en de stad ten goede komt. Het kost misschien wat maar uiteindelijk verdien je het terug met een bruisende en levendige stad (in zover dat mogelijk is dankzij HUDS).

Reacties zijn gesloten.