SP: Opheldering over sluiting OV-poortjes

Zwolle – De SP in de Zwolse gemeenteraad wil opheldering over de actie van gisteren (donderdag) waarbij de NS de toegangspoortjes aan de zuidzijde van het station enige tijd geheel afgesloten hield voor alle reizigers. De SP vindt dit een onjuist gebruik van de poortjes dat niet overeenkomt met wat de gemeenteraad voorgespiegeld is. De partij heft vragen aan het college van bestuur gesteld.

Afgelopen donderdagmiddag was er een grote groep reizigers in station Zwolle gestrand door kapotte bovenleidingen en traag op gang komend vervangend busvervoer. Hierop besloot de NS de poortjes af te sluiten, kennelijk omdat de angst was dat er anders een stormloop op de paar aanwezige bussen zou komen wat wellicht tot gevaarlijke situaties zou leiden. Dit strookt echter niet met het argument dat de NS oorspronkelijke gebruikte voor het afsluiten van de poortjes, namelijk dat het voor de veiligheid van het personeel zou zijn om zwartridjers te voorkomen.

SP-fractievoorzitter Frank Futselaar: ‘Dit is niet wat wij hadden afgesproken met de NS. Plotseling gebruiken ze de toegangspoortjes voor heel andere doeleinden, en worden ze zelfs geheel afgesloten voor alle reizigers. Dat lijkt ons oneigelijk gebruik. Wij willen dat het college de NS laat weten dat dit sort situaties op ons station onacceptabel zijn. Er moet geode doorgang blijven in de tunnel. Dat moet de NS garanderen. Wij vragen ons ook ernstig af of het afsluiten zelf niet tot onveilige situaties heeft geleid.’

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

44 gedachten over “SP: Opheldering over sluiting OV-poortjes”

  1. Wie beslist zoiets? je zult naar huis moeten…je kind is alleen thuis, je bent mantelzorger, je oude vadertje of moedertje…och, honderd en een redenen om knarsetandend daar in de tunnel te moeten staan wachten, totdat een of andere over het paard getilde oen van zijn/haar gouden troontje afkomt… En beste oen, kom niet aandragen met allerlei verhaaltjes over dit en dat en zus en zo…je zorgt maar met passende maatregelen voor een goede -ook op calamiteiten toegeruste- infrastructuur.

  2. in plaats van knarsetandend in de tunnel bij de kudde te wachten kan je natuurlijk ook even een paar honderd meter omlopen en via de Van Karnebeektunnel (of spoorbrug) oversteken…
    Ik heb de mensenmassa gezien die stond te wachten op de bussen. Op zich vind ik het nog niet eens zo slecht bedacht om de druk daar wat te verminderen.

  3. ja hoor, er is altijd wel iemand die het beter weet of weet hoe het eigenlijk moet of had gemoeten. Ja hoor, iedereen kan zomaar/is in staat qua mobiliteit, als hij/zij zich die mogelijkheid al gerealiseerd had of daarvan op de hoogte was…, zo’n eind om te lopen door een tunnel/of over een spoorbrug?
    Fijn dat @pieterg hiervan op de hoogte was, zich dit gerealiseerd heeft en zich op alerte plezierige wijze naar de OVERKANT heeft kunnen begeven. Nog op tijd thuis?
    Gezien de foto van de kudde was hij/zij een van de weinigen..?? Of zelfs geheel alleen? Had hij/zij de kuddie dan niet op sleeptouw kunnen nemen?Je weet wel, als een schaap over de dam is…enz.

    Welke druk verminderen? Je hebt als verantwoordelijke vervoerder(s) gewoon te zorgen dat je infrastructuur en de daarbij behorende maatregelen ook in zo’n geval van in mijn ogen luttele calamiteit in orde zijn. Kom op zeg. Mijn hemel, moet je je voorstellen als er werkelijk iets heel ernstigs gebeurt? Bv . een terroristische daad of een chloortrein die ontspoort? (O ja, die rijden overdag niet. Fout voorbeeld.) Moeten wij dan BIJ EEN ANDERE CALAMITEIT ook na een tijdje met zijn allen geduldig gewacht te hebben ten einde raad maar omlopen over de spoorbrug of zo? Omdat medewerkers (ingehuurde vakantiebaantjes-studenten) HUN HAND VOOR HET UITCHECK-SCHERMPJE HOUDEN. Het is toch van de gekke.

    Wat wel illustratief is: hoe lief, gedwee en volgzaam is ons zwolse volkje. Makke schaapjes. Allemaal in de tunnel gezellig bij elkaar, pianomuziekje erbij. Niemand die zo’n studenten-handje wegduwde, gewoon uitcheckte en naar de overkant liep?

  4. Zwaar belachelijk wat er gisteren werd gedaan.
    Iedereen die naar z’n fiets of huis moest aan de zuidzijde van het station mocht er gewoonweg niet uit!
    Dit heet gewoonweg misbruik van de poortjes maken door het desbetreffende NS-personeel!

  5. @wachtende burger nou nou, het zit je wel hoog he?
    Lees even goed: ik zeg niet dat dit de allerbeste actie van de dag van de NS was, maar ik waardeer het dat ze in ieder geval hebben nagedacht en initiatief hebben getoond. De uitwerking kan tegengevallen zijn, maar dat blijkt wel als deze calamiteit geevalueerd wordt. Er zijn legio voorbeelden van incidenten waarbij mensen onder de voet worden gelopen in grote mensenmassa’s (Hillsborough ramp, jaarlijks bij bedevaart in Mekka, Love Parade Duisburg etc.). Het idee om de druk op het busplein niet hoger op te laten lopen en de mensen dus ergens tegen te houden is op zich echt niet zo gek.
    99% van de mensen in de tunnel weet het toch altijd beter dan de aanwijzingen van het personeel en beschikt bovendien over een smartphone waarbij ze alternatieve routes kunnen bepalen. Slechts een klein deel zal mobiel niet in staat zijn om die paar honderd meter extra te lopen.

    Voorbeelden die je noemt over een terroristische daad of chloortrein zijn niet van toepassing: die zouden op het station plaats vinden en dan moeten de mensen daar nou juist weg. Nu is er een potentiele ramp buiten het station mogelijk en moet je dus daar juist de mensen weg houden.

    Nogmaals, uitwerking was misschien niet goed maar een alternatief was er ook niet echt. Het plein was overvol en als mensen daar eenmaal zijn laten ze zich ook niet zomaar wegsturen.

  6. Dit is oneigenlijk gebruik van de poortjes!! De poortjes zijn bedacht om zwart rijden tegen te gaan. Dat de poortjes ook gebruikt kunnen worden om mensen stromen te beheersen is leuk, maar geen taak van de NS! Dat een medewerker dit zelfs bedenkt en de opdracht geeft, wat gaat er in die persoon om?? Totaal ongeschikt en de persoon kan wat mij betreft met pek en veren de organisatie uit! Bij een volgend incident kunnen wat mij betreft per direct de poortjes weggehaald worden en mogen ze ze ergens anders plaatsen. Dit soort machtsvertoon houden we niet van in Zwolle!! De gemeente is verplicht een forse reprimande aan de NS te geven. Helaas hebben wij tandenloze tijgers in de raad zitten en dit zal wel los lopen, maar wat mij betreft was dit een eenmalige actie van de NS!

  7. Ik heb altijd al iets tegen die poortjes gehad die ons door de strot zijn geduwd. wat bv. als ze door een defekt niet opengaan, of als er brand is?Zo zie je maar weer dat NS denkt dat ze de macht in handen hebben.

  8. @Klaas Jan

    om mensen stromen te beheersen is leuk, maar geen taak van de NS

    wiens taak is het wel in de voetgangerstunnel?
    En als diegene er niet is en je ziet dat het mis dreigt te gaan, moet je dan verplicht met de armen over elkaar toe blijven kijken of mag je wel proberen om hier iets aan te doen?

    Vorige week op de fiets langs een plek gekomen waar iemand de naderende fietsers van het fietspad de rijweg op dirigeerde omdat even verderop een gevallen fietser op de grond lag. Dat was ook zijn taak niet om daar het verkeer te regelen, maar ik vond het netjes dat hij de verantwoordelijkheid en het initiiatief nam hiervoor!

  9. PieterG. Laat ik het anders zeggen. De poortjes hebben als doel zwart rijden tegen te gaan en om de veiligheid in de trein te verhogen. Met dit oogpunt zijn de poortjes geplaatst in Nederland. De NS heeft zich met de poortjes op de huidige rare plaats een deel van het station toegeëigend. De Zwolse raad is er mee akkoord is gegaan en heeft met het maken van dit besluit zich nooit beseft dat er een individu het idee kreeg om aan de toegangsknoppen te gaan draaien. Het beheersen van mensen stromen is geen taak van de NS, maar van de politie of een ander bevoegd orgaan. Hier gaat men echt een brug te ver en daar moet de gemeente direct wat aan doen. Repeterend gedrag ligt op de loer, direct piket paaltjes slaan! Eigenlijk staan die poortjes totaal verkeerd, ze hadden voor de perrons moeten staan.
    Wat betreft de drukte, dat viel reuze mee! Ik stond ook achter een poortje te wachten, na een reis van Schiphol. Ik zou worden opgehaald aan de Zuid kan van het station. Dit mislukte, en wat mij betreft eenmalige, initiatief verergerde het probleem alleen maar.

    Uw voorbeeld van de fietser kan beschreven worden als goed burgerschap, niets mis mee. Maar dit voorbeeld kan niet worden vergeleken met het voorbeeld van de NS. De NS ging ongevraagd en volledig onnodig mensen ophouden en beletten, terwijl deze mensen deze functie/ noch de kennis voor hebben. Een klap op de vingers wat mij betreft en hele korte metten er mee!

  10. PieterG. De persoon die de beslissing nam bij de NS, kan solliciteren bij Traffic Support. Daar is nog wel een functie vrij. Kan hij per direct van z’n hobby, z’n beroep maken.:D

  11. De suggestie van Pieterg om even om te lopen was ook het eerste waar ik aan dacht. En nee niet iedereen kent dat omweggetje, maar dat zijn juist de mensen die met de bussen moesten. Dus dat was dan weer helemaal goed.
    Ik vind dit helemaal niet zo’n slechte actie. Niet omdat ik denk dat er een gevaarlijke situatie bij die bussen zou ontstaan, maar wel dat door die drommen mensen het onmogelijk zou kunnen worden om sowieso nog bussen te laten rijden. Het netjes wachten op je beurt is de moderne mens immers vreemd.

  12. @Klaas Jan mee eens dat het reguleren van reizigersstromen niet de primaire functie is van de poortjes. Maar in een situatie waar ingeschat wordt dat de normale procedures tekort schieten en gevaar kunnen opleveren mag het tonen van initiatief en vindingrijkheid natuurlijk nooit bestraft worden met ontslag. Integendeel zelfs.

    Ik heb de drukte op het plein gezien terwijl jij achter een poortjes stond en de drukte dus niet goed kon inschatten. Het zal niet voor het eerst zijn dat door gedrang van achteren iemand voor een aankomende bus of trein terecht komt. Ik stel me zo voor dat jij in dat geval ook op hoge toon piketpaaltjes wilt slaan om de NS op hun verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de passagiers te wijzen.

    Plaatsing van de poortjes bij de perrons is qua doorstroming rampzalig. Niet alleen heb je veel meer poortjes nodig, maar het vormt een extra versperring op risicovolle plekken als de trappen. Bovendien kost het overstappen dan meer tijd, waardoor het treinschema aangepast moet worden en er minder treinen kunnen rijden. Ik zie daar vooral nadelen in.

  13. Makkelijk praten en NS bekritiseren , als die poorten niet gesloten waren en er wat gebeurt was en mensen gewond waren geraakt had de NS ook kritiek gekregen, een no-win situatie dus…..
    Ik heb de documentaires over de ondergrondse in Londen gezien, daar worden gewoon grote hekken gesloten in het station en mensen tegen gehouden bij grote drukte, uit veiligheid voor de mensen zelf. Ik denk dat gezondheid en veiligheid van mensen wel wat belangrijker zijn dan je bus halen!! En dan het argument dat die poortjes voor wat anders bedoelt zijn, sorry hoor, maar wat zou je de familie van een gewond persoon zeggen dan: sorry, die poortjes zijn niet voor crowdcontrol bedoelt, dus pech voor de gewonden? Kom op zeg… in noodsituaties met je de je ter beschikbare middelen gebruiken! Burocratische onzin vind ik dat!

  14. Het echte probleem is dat er op zo’n moment nooit genoeg bussen zijn en dat het veel te lang duurt voordat de eerste bus er is. En dat lijkt me een probleem wat lastig op te lossen is.

    Mijn ervaring is dat als er omgeroepen wordt dat de bussen er over tien minuten zullen zijn je nog makkelijk een chinees kunt opzoeken en een uurtje later wel weer eens kunt komen kijken.

  15. Er was niets ernstigs aan de hand! De situatie wordt geschetst dat het vergelijkbaar was met de ramp op de love parade in Duisburg? Er zouden grote ongelukken zijn gebeurd, mensen vertrapt en bekneld…. Mijn hemel, dan heb je wel lef! Zullen we dan ook maar poortjes zetten bij het komende straten festival? Veel te veel mensen, levens gevaarlijk?
    Dit was niets anders als een volledig ondoordachte actie van een onbevoegde medewerker van de NS. Om dit gedrag en initiatieven direct de kop in te drukken, moet je actie ondernemen. Mind you, deze actie wordt door praktisch alle vervoersorganisaties ook afgekeurd. Niet draaien aan de knoppen wanneer je er geen verstand van hebt en bevoegd voor bent.
    Laat ik het volgende voorbeeld geven: Een computer is om op te werken of voor vermaak, dat het ook gebruikt kan worden voor hacken, daar is het eigenlijk niet voor bedoeld. Het eerste is een legale toepassing, het laatste een illegale. Dat is ook zo met die poortjes, de taak is om Zwartrijden tegen te gaan. Ik hoop dat de gemeente met ferme taal en een goede oplossing komt. Dit mag echt nooit meer gebeuren!

  16. @Klaas Jan

    Er was niets ernstigs aan de hand! De situatie wordt geschetst dat het vergelijkbaar was met de ramp op de love parade in Duisburg? Er zouden grote ongelukken zijn gebeurd, mensen vertrapt en bekneld…. Mijn hemel, dan heb je wel lef! 

    Of jij hebt die lef om woorden zo te verdraaien of je bent te dom om goed te lezen. Geen idee wat, maar je mag het zelf invullen.
    Nu was er inderdaad niks ernstigs aan de hand, misschien wel dankzij deze actie. Situatie was juist niet vergelijkbaar met die rampen en het zou zomaar kunnen zijn (ik heb geen glazen bol) dat dit vanwege het zelfinitiatief van de NS medewerker is geweest.
    Hacken is overigens niet illegaal, alleen als het voor computercriminaliteit wordt gebruikt. Bij alle grote computersystemen worden hacken gebruikt om de veiligheid te testen. Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.

  17. Wat een flauwekul zeg. Dit is niet de eerste keer dat er treinen uitvallen en er bussen in worden gezet. Toen waren de poortjes ook niet nodig. Opgesloten voor de eigen veiligheid, dat doet men in gekkenhuizen!

  18. Men was niet opgesloten, je kon gewoon via de andere kant het station verlaten. Dat je dan niet bij de bus komt die je naar huis brengt is een ander verhaal.

    Er staat dat de poortjes enige tijd zijn gesloten. Wat is enige tijd? 5 minuten? 15 minuten? 1 uur? of moesten er dekens, soep en flesjes water uitgedeeld worden en kon men overnachten in de WRZV hallen?
    De infrastructuur aan de zuidzijde van het station is er nog niet op berekend om honderden passagiers tegelijk toe te laten die dan ook nog eens allemaal tegelijk een bus willen halen. Het is misschien niet de beste actie maar wel een veilige actie om de stroom te reguleren.

  19. Fczz, waren de poortjes kapot geweest was dit een terechte opmerking.
    Laat ik de situatie zo omschrijven, het was een levensgevaarlijke situatie achter het station. Mensen werden bijna vertrapt en kwamen bijna bekneld bij de bus en er was totale paniek. Alle ambulances uit de regio zijn naar Zwolle geroepen om bij te staan. Isala kon de boel niet meer aan, mensen moesten naar Meppel toe.
    Deze situatie was er dus niet!!! Dit was een on doordachte actie van een onbevoegd persoon.

  20. Het wordt tijd dat NS zich aan regels gaat houden m.b.t. die poortjes want dit kan echt niet. Geen gesloten poortjes meer: dan zetten ze er maar dranghekken neer of zo. Maar feitelijk geloof ik niet dat er reden was om de poortjes te sluiten. Dit soort situaties zijn namelijk voor de komst van de poortjes (en de tunnel) vaak genoeg opgetreden en toen was het ook geen probleem.

  21. Riet, je hebt gelijk! In tegenstelling tot andere personen, laat ik mij niet graag vrijwillig opsluiten. Ik loop ook niet zonder morren onnodig 1,5 km om, omdat een persoon vind dat een situatie levens gevaarlijk is. Te meer ook omdat die persoon daar totaal niet bevoegd voor is! Laat ik de drukte maar zo omschrijven, iedereen heeft zijn eigen gevoel van drukte. Wat voor de één totale chaos is, is voor de ander wel bekend terrein. De persoon aan de knoppen van de poortjes heeft naar mijn idee wel erg weinig gezien van de wereld. Zo’n persoon mag daarom ook nooit meer aan die knoppen zitten.
    Mbt de situatie, er vallen wel vaker treinen uit. De situatie is niet uitzonderlijk. Het is daarom wachten op de volgende “afsluiting”. Daarom moet je nu ferm ingrijpen.

  22. @Pieter. Een ieder heeft zijn eigen gevoel van drukte. Alles is hier al verder over gezegd. Mbt het voorbeeld hacken bedoel ik natuurlijk computer vrede breuk met gegevens diefstal, art 138ab, lid 2 (een associatie die wellicht meerdere mensen op na houden?). Uw opmerking over dom, neem ik maar ter kennis geving aan en ik denk er het mijne van. Het brengt de discussie in elk geval niet verder.

  23. @bernard. De organisatie beter OV sprak zich hier over uit.

    http://www.destentor.nl/regio/zwolle/voor-beter-ov-tikt-ns-op-vingers-om-gesloten-poortjes-op-station-zwolle-1.6176096

    Rover heeft vraagtekens over het systeem algemeen en komt later wel met een bericht.
    https://www.rover.nl/actueel/blog/1083-blog-achter-de-poortjesmuur-op-station-zwolle

    Die poortjes hebben het doel om zwartrijden tegen tegen te gaan. Daar sta ik achter. Ik zie zwart rijden als diefstal. Dat er iets fout kan gaan, heb ik ook alle begrip. Maar moetwillig, onnodig en zelfs onbevoegd afsluiten, daar kan ik erg slecht tegen. Dat Pieter zich onveilig voelde en de handeling prijst is fijn voor hem. Het geeft de NS absoluut niet de macht deze handeling te doen! Men is hier niet voor bevoegd.

  24. Als die poortjes niet afgesloten waren geweest en er wel gewonden waren gevallen, dat had deze discussie er heel anders uitgezien…

  25. Freddie, laat je niet van de wijs brengen. De situatie is niet veel anders als ’s morgens op een regenachtige dag in de herfst met scholieren voor het station voor de bus. Men zit aan knoppen, waar men niet aan hoort te zitten.

  26. Ribo, u heeft gelijk. Iemand wilde dol graag even aan de knoppen zitten en dacht dit in Zwolle te kunnen uitproberen. Een absolute fail en deze “storm” waait hopelijk niet gauw over!

  27. @Klaas Jan

    De situatie zoals jij die schets was er inderdaad niet omdat…? Omdat de poortjes dicht waren en zo’n situatie niet kan ontstaan.. 1 situatie zoals deze en men zou schreeuwen om dichte poortjes. 1 persoon die in de verdrukking onder een aanrijdende bus zou komen en men zou schreeuwen om toezicht en veiligheidsmaatregelen.
    De NS had op dat moment niet te capaciteit om de stroom reizigers te reguleren met veiligheidsmedewerkers of genoeg bussen en deed dat (bevoegd of onbevoegd) op een veiligere manier door het sluiten van de poortjes. Je kan nooit ad hoc 30 bussen klaar hebben staan met bijbehorend personeel bij de overmacht die ontstaan is door een kapotte bovenleiding. Wat heeft de verantwoordelijke vervoerder dan voor taak? Veiligheid van de passagiers garanderen.

    Kijk als voorbeeld naar het bevrijdingsfestival. Daar gaan de hekken ook dicht als de toeloop zo groot is dat men op het terrein in de verdrukking begint te raken. Dan hoor je niemand klagen want de veiligheid wordt gegarandeerd en er vallen geen slachtoffers. Men moet dan ook omlopen richting centrum of waar dan ook.

    De NS is als vervoerder verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn passagiers en heeft met deze maatregel veilig gehandeld. Inderdaad met de mogelijkheid dat dit in strijd is met de regelgeving m.b.t. de poortjes.
    Ik blijf erbij geen goede actie maar wel een veilig actie.

  28. Freddy, het bagataliseren van deze handeling geeft geen pas. Er was niets aan de hand. Als het zeil scheurt, geeft het een gat. Iemand moest zo nodig aan de knopjes zitten, en hopelijk heeft die persoon zijn handen flink verbrand. We kunnen hier oeverloos over door discussiëren, het was in mijn ogen een onrechtmatige daad. Om in de toekomst dergelijke initiatieven te voorkomen, moet je nu strikt optreden. De NS is niet een organisatie die een zelflerend vermogen heeft. In de Volkskrant heeft hier al wel eens een artikel over gestaan.

  29. Er zit hier een aantal mensen die op de brandweer wachten, want die is daar voor bevoegd, terwijl er iemand in een brandend huis zit. Die dan geen ruitje intikken met een stoeptegel, want die is daar niet voor bedoeld. Die niet een tuinslang gebruiken om te blussen, want die voor de plantjes…

    Er was een onverwacht probleem (te veel mensen bij die bussen) en iemand heeft een oplossing proberen te vinden. En die iemand heeft zich niet laten beperken door onbenullige regeltjes. Hulde daarvoor! En misschien heeft hij niet de beste oplossing gevonden.
    Overigens heb ik van al die critici hierboven nog nergens een betere oplossing gelezen. Dat komt natuurlijk goed uit want dan kan je de volgende keer ook weer lekker vanaf de bank kritiek leveren; goedzo!>:(

  30. Misschien bent niet helemaal op de hoogte van de situatie ter plekke, maar voor het gemeente kantoor is een groot plein. Daar is ook een weg. De mensen daar heen dirigeren, was ook een optie? Kortzichtigheid, onervarenheid en totale wereldvreemdheid hebben tot deze onnodige actie geleid. Fijn vanuit de bank getikt8)

  31. Blijkbaar moet ik het voorkauwen, dan vertrekken toch de bussen vanaf de koggelaan ipv de Hanzelaan? Wel inventief zijn om op een knopje te drukken, maar te beroerd om dat voor te stellen. #liever moe dan inventief:D

  32. Mooie, zinvolle bijdragen hier en precies waar de crux zit van het probleem.

    De poortjes werden (deels) gesloten om de mensenmassa gedoseerd richting de bussen te leiden. Dit werd gedaan om géén mensenmassa op het plein, bij de weg, etc. te krijgen waardoor er gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan (zoals aan de noordkant van het station en aan de bushaltes bij de Oosterlaan soms het geval is). Door de mensen tegen te houden met behulp van de poortjes, kon men de uitstroom reguleren en dús de situatie beter overzien.

    Het is echter een oneigenlijk doel van de poortjes. De poortjes zijn er primair om zwartrijden te verminderen (tot nul?) en agressie in het treinverkeer (daarmee) te voorkomen. Ik laat aan een ieder over in te schatten of zoveel daadkracht aan poortjes in het station toe te dichten valt. Ik denk dat de strijd tegen zwartrijders en agressie actief gevoerd moet worden, niet via passieve poortjes. Zie daarvoor de diverse metro’s die ook afgesloten zijn.
    Beangstigend is het ook, dat je als ontwerper nooit alle mogelijkheden kan afdichten. De kans bestaat dat de poortjes “op slot” springen wanneer er een ernstig incident voordoet — of nog erger: moedwillig worden ze “op slot” gezet en zitten mensen gevangen op het station. Doemdenkerij wellicht, maar toch… Technisch is het mogelijk en dús….

    Uiterst fraai vind ik de opmerking dat “we” nu hard tegen de NS moeten optreden wanneer men de poortjes voor dit soort zaken gaat gebruiken. Dit gaat natuurlijk alleen op als dit gebruik niet toegestaan is in de wet of in de voorschriften van de NS. Ik werk niet voor de NS, noch voor het station Zwolle, maar ben wel uiterst benieuwd of dit gebruik omschreven is als legitieme handelswijze. Innovatief is het wel en met het hart op de juiste plek — veiligheid voorop.

  33. Zomaareenzwollenaar. Goede bijdrage! Let even op het volgende:

    Die poortjes zijn er doorgedrukt door de NS. Eens even wat opgezocht tijdens de finale wedstrijd. Op 1 april 2014 is de tweede kamer akkoord gegaan met het plaatsen van poortjes bij stations. Zij zijn enig aandeelhouder, maar het idee sta ik achter. Op 8 april 2014 heeft de Zwolse gemeente al een brief naar de NS geschreven met de zorgen. Deze brief is vervolgens op 15 april 2014 behandeld in de raad.
    De NS had nog een verzoekje liggen voor het plaatsen van enkele winkelunits aan de zuidzijde, en als teken van goed wil (een vrije vertaling van de handeling) is men akkoord hier mee gegaan, met de hoop dat het wel goed ging komen met de poortjes. In briefwisseling van 29 april valt te lezen dat de Pro-rail de spoortunnel niet vrij toegankelijk wil hebben en enkel bedoeld is voor treinreizigers en winkel bevoorrading. Men wil zelfs deze tunnel een nieuwe naamstelling geven, zodat de tunnel niet onder de wegenwet valt (lees: niet vrij toegankelijk). Zodoende is het voorbereid wat men wil, toegangspoortjes. Ook wil men graag dat de gemeente hier akkoord op geeft. Schijnbaar is dat gedaan, want daar valt niets meer over terug te vinden in de gepubliceerde gemeente raadstukken.
    Op 28 oktober 2015 is het dan zover en wordt de brief naar de raad gestuurd en komen de poortjes ter sprake. Men was waarschijnlijk nog gammel van de wedstrijd Genemuiden-PSV voor de beker en hebben toen niet goed opgelet. De poortjes kwamen er met een paar kleine reparaties door. Men heeft destijds nooit kunnen bedenken dat er een individu op eigen initiatief de toegangspoortjes ondoordacht en onbevoegd zou sluiten? Dit betekend dat er nu reparatie werk hoog nodig is, en dit ook met bloedspoed moet gebeuren! Bovenstaand laat zien dat de gemeente erg goed moet oppassen met Pro-rail en berekenend moet zijn. Handjes af van de poortjes en in extreme drukte anders poortjes maar open zetten. Nimmer mogen die poortjes gesloten zijn!!! Met een beetje fantasie zou je deze afsluit actie zelfs als wederrechtelijke vrijheidsberoving kunnen zien. Een serieuze zaak, waar zelfs 8 jaar gevangenis voor staat. Zo’n vaart zal dit wel niet lopen…

    De situatie is nu. De Zwolse treinreiziger zit met een systeem op gescheept dat willekeurig door een onbevoegd persoon op slot kan gaan. Daar moet korte metten mee gemaakt worden. Er zijn mensen die het plezierig vinden tegen de wens opgesloten te zijn en dit zelfs goed praten. Ik behoor daar niet toe en maak hier echt fundamenteel punt van! Dit kan niet en mag niet. Alle flauwekul over wat er wel niet had kunnen gebeuren, er was niets aan de hand! En als mijn tante een snor had, is het mijn oom. De politie zit om de hoek in Hanzeland en als zo gevaarlijk was, mogen zij op het knopje drukken. Dit is niet gebeurd, dus het was niet anders als een wereld vreemde “hobby bob” die aan het spelen was! Streng op treden dus, want er vallen wel vaker treinen uit.

  34. Ik waardeer de inbreng van Klaas Jan wel. Hij doet zichtbaar moeite voor een betoog, en houdt het niet bij een afkeuringswaardige oneliner.

  35. Bernard, terecht punt. Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die de actie goed praten. Dit is geen iets onschuldigs, laat staan een goede daad. Ik begeef me niet in Noord Korea, waar een Kim bepaald, wanneer ik met de trein vertrek uit Zwolle of aan kom. Nog even en we moeten een bepaalde door de NS goed gekeurde haar dracht hebben om door de poortjes te komen! Waarschijnlijk is dat volledig kaal, geeft geen rommel in de trein en het station!

  36. Helaas zal dit wel als een nachtkaars uitgaan! Het zomerreces is begonnen! Na het reces is iedereen het vergeten. De NS heeft ondertussen “vrijspel” met de poortjes om door te “testen”. Fijne gedachte met je “tienertoer” reizende kinderen…
    Zoals eerder gemeld, zitten er veel “tandenloze tijgers” in de raad en op het gemeentehuis, die niet durven door te bijten. Snurk fijn door, jongens! Jammer, dat enkel de SP (niet mijn partij)hier een punt van maakt en dat er geen andere partijen zijn die dit steunen of ook openlijk durven te dragen? Onbegrijpelijk! Dit is niet in het belang van de Zwolse burger of bezoeker.

Reacties zijn gesloten.