Uit de auto en op de fiets: spitsfietsen

Zwolle – "Duurzaamheid zit in onze genen," legt Remco Reinink uit. Hij is de operationeel groepsdirecteur van het Zwolse bedrijf Zalsman, gevestigd in een modern pand op Hessenpoort. Zalsman is niet een gewone drukkerij, maar noemt zichzelf een "grafimedia onderneming." Dit succesvolle familiebedrijf van de gebroeders Verlind heeft zijn roots in Kampen. Maandagmiddag 5 september werd bij dit bedrijf het project SpitsFietsen officieel afgetrapt. Dit project is een initiatief van het regionale bedrijfsleven, de provincie Overijssel, de gemeenten Zwolle en Kampen en het ministerie van Infra en Milieu. Medewerkers van de deelnemende bedrijven worden gestimuleerd de auto te laten staan en met de fiets naar het werk te komen om zo de spits te ontlasten. Het was geen toeval dat dit project juist bij Zalsman werd gestart.

dscf4464.jpg
Foto's: Hennie Vrielink 

Bij de ingang van de hoofdvestiging in Zwolle toont Zalsman zijn trots: het vitaalste bedrijf van Overijssel, winnaar van de MVO Award regio Zwolle en PEFC gecertificeerd voor duurzaam bosbeheer. Maar het 150-jaar oude innovatieve familiebedrijf is ook hofleverancier en er staan meerdere laadpalen voor gratis groene stroom voor elektrisch rijden. Operationeel directeur Reinink wilde meer medewerkers laten fietsen en Zalsman startte een intern project waarbij 21 medewerkers een e-bike konden aanschaffen met 25% korting en de mogelijkheid hiervoor een renteloze lening aan te gaan met een looptijd van drie jaar. "Het was gelijk een enorm succes," vertelt Reinink "en toen kwamen we als bedrijf in aanraking met het project SpitsFietsen en zijn daar gelijk bij aangehaakt. In feite zijn we een van de koplopers van dit project." Door deelname aan het project SpitsFietsen krijgen deelnemende medewerkers ook nog een vergoeding voor iedere dag dat ze met de fiets naar het werk komen. SpitsFietsen is een onderdeel uit het programma BeterBenutten Zwolle Kampen, waarin bedrijfsleven en overheid samenwerken.

dscf4465.jpg  

Gedeputeerde van de provincie Overijssel Bert Boerman benadrukte dat de provincie de fiets als vervoermiddel wil stimuleren: "De fiets biedt voor de relatief korte afstanden (tot ca. 15 km) een goed alternatief voor de auto en het openbaar vervoer." De provincie wil een goed en veilig fietsnetwerk realiseren om zo het fietsgebruik te stimuleren in samenwerking met de vier O's: overheden, organisaties, ondernemers en onderwijs.

Vanaf vorige week donderdag 1 september konden werknemers van de deelnemende bedrijven en instellingen zich al aanmelden voor het project en inmiddels hebben 1100 mensen zich gemeld en zijn er 900 medewerkers daadwerkelijk gestart. Tijdens de officiële aftrap moest de Zwolse wethouder Filip van As samen met zes andere bestuurders zitting nemen op een 7-persoonsfiets en tijdens het fietsen een lint doorknippen; hoewel duidelijk te zien was dat het lintknippen met hindernissen geen alledaagse bezigheid is voor de wethouder, is het hem toch gelukt.

Hennie Vrielink
Verslaggever Weblog Zwolle

 

Artikel delen:
Reacties 9
  1. @ja-tja

    Inderdaad. Zelf kunnen bewegen is er tegenwoordig bijna niet meer bij. Hierdoor gaan de premies van de ziektekosten omhoog ten koste van mensen die wel helemaal uit zichzelf bewegen.:'(

  2. Steven heeft zeker een punt, je moet inderdaad met je benen ronddraaien om vooruit te komen, maar het kost je 0 inspanning. In een auto draai je aan het stuur, is ook beweging.

  3. @ e-bike ,,,

    3 jaar zelf een gehad
    nee gewoon fietsen -als je nog kan- is het beste

    en weet je wat dat kost al die fietsen op stroom
    en dan bedoel ik voor milieu

    alles moet maar aan de accu fietsen, speelgoed, schroevendraaier,
    noem maar op ….

    😮

  4. Nou meneer @e-bike ik heb vroeger ooit een e-bike geprobeerd en kwam tot de conclusie dat zelf energie leveren beter is voor de gezondheid, dan dat mijn benen worden rondgedraaid door een elektromotor.

  5. Beetje overdreven dat een e-bike 0 inspanning kost. Wel (veel) minder dan gewoon fietsen. Dus voor wie op een gewone fiets kan, is dat te verkiezen. De e-bike is mooi voor mensen die gezondheidsproblemen hebben of voor forensen die anders de auto pakken. Ik vind de e-bike veel beter dan de Sparta-met's (die je nooit 'zonder' zag rijden) van vroeger of de scooter, brommer. Het kan aan mij liggen, maar sinds de opkomst van de e-bike zieik veel minder scootmobiels rijden.
    Ik hoef (nog) geen e-bike, maar kan me voorstellen dat anderen er blij mee zijn.

  6. Gelukkig staat het een ieder vrij te kiezen voor een electrofiets. Wordt steeds populairder bij jongeren en plussers. Ook bij renfietsers die vanweges gebreken normaal gesproken niet meer met hun lycrakornuiten mee zouden kunnen.

  7. Dus ze kopen een fiets met korting, betalen met een goedkope lening en krijgen ook nog geld voor de dagen dat ze op de fiets komen ?
    Ben ik nou dom als ik niet op de E-bike kom ? 😀

Reageer