Aantal bezoekers Zwolle groeit stevig

Zwolle – Zwolle telde in de eerste helft van 2016 maar liefst 8,5 % meer bezoekers dan in het eerste half jaar van 2015. De Hanzestad verwelkomde 813.000 bezoekers in de eerste zes maanden tegenover 749.000 vorig jaar en 701.000 in 2014. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het CVO stedenonderzoek 2016.

Daarmee staat Zwolle inmiddels op plek 7 op de landelijke ranglijst en is het na Maastricht en Arnhem nu ook Groningen gepasseerd in aantal bezoekers. Vergelijkbare steden als Arnhem, Groningen, Den Bosch, Haarlem en Maastricht trokken gemiddeld 0,5% minder bezoekers dan in 2015. Zwolle doet het dus tegen de landelijke trend in uitstekend en is zelfs de enige stad waar dit jaar meer bezoekers kwamen dan in 2012. Van de andere deelnemende steden in Oost-Nederland laat alleen Kampen een lichte groei zien (plus 1,6% ten opzichte van 2015). Het aantal bezoeken aan Zwolle groeide het afgelopen jaar overigens nog sterker, namelijk 13% en sinds 2012 zelfs 15%. Daarmee is Zwolle de snelste stijger van alle steden die in het onderzoek meedoen.

De gemeente Zwolle en Zwolle Marketing verklaren de groeicijfers uit een combinatie van factoren, waaronder sterke publiekstrekkers als De Fundatie, Waanders in de Broeren en de Grote Kerk, het sterk verbeterde winkelaanbod en aantrekkelijke horeca. Maar ook de vorig jaar ingezette positionering van Zwolle als dynamische Hanzestad met thema's ‘bruisende binnenstad, excellent onderwijs en economische topregio' heeft bijgedragen aan deze groei. Deze thema's kwamen ook terug in het programma van Koningsdag dat door 3,3 miljoen kijkers werd bekeken. En ook de marketingactiviteiten rondom het Bevrijdingsfestival (met 4 miljoen online kijkers), de radiocommercial (2,5 miljoen luisteraars) en Chefs Revolution (15 internationale artikelen over Zwolle) hebben bijgedragen aan een succesvolle profilering van Zwolle.

De goede resultaten stemmen trots, maar zijn voor wethouder René de Heer geen reden om achterover te leunen. "We zullen met elkaar moeten blijven werken aan de zichtbaarheid van Zwolle, zowel in als buiten de regio. Uit onderzoek blijkt dat er nog slechts tien binnensteden in Nederland van betekenis zullen zijn. Zwolle wil daar bij zitten. Daarvoor moeten we ons organiseren en samenwerken. Onder leiding van en met ondersteuning van Zwolle Marketing blijven we ook komend jaar met onze partners in de stad samen het verhaal van Zwolle uitdragen."

Artikel delen:
Reacties 3
  1. En dat alles gebeurde in tegenstelling tot de ander genoemde steden zonder ondernemersfonds. Wederom blijkt hieruit dat de eenheidsworst waarvoor zo'n ondernemersfonds staat de dood in de pot is.

  2. Het zal natuurlijk grotendeels komen door de positieve aandacht dit jaar voor de stad, met als beste voorbeeld de viering van Koningsdag, maar ook een Fundatie zal er aan mee hebben geholpen.

    Wat wel belangrijk is dat een stad ook aantrekkelijk blijft om er nog eens een tweede keer terug te komen. Met de komst volgend jaar van Primark en Zara en later Hudson's Bay, zal dit voor de jongere generatie denk ik wel gaan lukken, maar ook de oudere (40+) generatie moet nog eens terug willen komen.

    Dit kan denk ik alleen als Zwolle goed omgaat met haar historische en culturele geschiedenis en ik denk dat het voor de gemeente Zwolle een goede stap zou zijn om subsidies te geven op de 'verfraaiing' van gevels, door het opnieuw aanbrengen van historische gevels en winkelpuien. Hierbij zou ik als eerste beginnen voor de winkelpui en gevel van Van Orsouw. Hier heeft ooit een prachtig gotisch pand gestaan en dit zou voor de uitstraling prachtig zijn als deze opnieuw gerealiseerd kon worden.

Reageer