Groenlinks: Aan de slag met stadsdistributie

Zwolle – De mooie Zwolse binnenstad nog prettiger maken om in te verblijven. Het beter reguleren van vrachtverkeer helpt daar enorm bij. GroenLinks , D66 en de ChristenUnie dienen vrijdag een motie in waarin het college gevraagd wordt concreet aan de slag gaat met stadsdistributie.

Het is goed is voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad dat er veel winkels zijn. De leefbaarheid en veiligheid vragen wel extra aandacht omdat de toevoer van goederen nu vaak via veel en groot vrachtverkeer gaat. De komst van Zara ,Primark en Hudson Bay en de aanvoer van hun goederen zal de druk van vrachtverkeer op de binnenstad nog verder vergroten. ‘Dat voorkom je door goederen verzameld vanaf overslagpunten, bijvoorbeeld via fietstransporteurs en elektrische wagens , naar de bedrijven te brengen. Dat is veel efficiënter , zorgt voor minder drukte op straat en helpt ook verder mee om het leefklimaat prettiger te maken’, aldus de 3 fracties. ‘En ook de kleine ondernemers kunnen baat hebben bij een overslagpunt’. GroenLinks , D66 en de ChristenUnie vragen het college om in overleg met relevante (mogelijke) partners na te gaan wat er nodig is, faciliterend, ruimte gevend en ondersteunend om dit mogelijk te maken. Doel daarbij is om in 2017 een proef met stadsdistributie te starten in de binnenstad.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

7 gedachten over “Groenlinks: Aan de slag met stadsdistributie”

  1. GroenLinks , D66 en ChristenUnie ook al nagedacht wat de gemeentelijke financiële bijdrage voor deze proef met stadsdistributie moet gaan worden?
    Of komt ook dit weer op het bordje van de ondernemers in Zwolle te liggen?
    Hoe komt het toch dat Zwolle leeg staat aan winkelpanden?

    GroenLinks, D66 en ChristenUnie kunnen (willen) jullie van denkers ook graag eens doeners (ondernemers) worden graag!!!

  2. ’t bericht lezende denk ik Yep, Yep, Yep, da’s precies wat nodig is, slimme ideetjes. Een beetje soort van ‘andersom’ denken.
    Als ’t stokt met de vrachtwagens, niet meer nog meer vrachtwagens.
    Ik geef ruiterlijk toe dat ik soms met keiharde kritiek uit de hoek kom….richting links. maarja, ik kan zomaar opeens van mening veranderen 🙂

  3. goed en duurzaam idee!

    Maar of het automatisch gaat leiden tot minder drukte blijft de vraag. Bij een gelijkblijvend volume aan goederen dat via fietstransporteurs en elektrische wagens moet worden verdeeld zal het drukker worden. Dat geeft niet bij een betere spreiding van de stromen over de dag. Maar minder grote vrachtwagens in de stad juich ik toe.

  4. Wat jammer dat partijen die moeten beslissen over stadsdistributiecentra geen verstand van zaken hebben. Heeft men enig idee hoeveel goederen dit soort genoemde bedrijven per dag geleverd krijgen? Als deskundige op dit gebied zal ik u uit de droom helpen. 20 tot 100 m3 (10 tot 33 pallets) per levering. Weet u hoeveel pallets een fietskoerier mee kan nemen? Weet u hoeveel pallets (volume) een electrische vrachtwagen mee kan nemen? Nee? Wat 1 vrachtauto met bijvoorbeeld 33 pallets voor 1 winkel meeneemt moet met minimaal 33 fietskoeriers en 3 tot 4 electrische vrachtautos de stad in.
    De oplossing: Bundeling op afstand : 3 tot 10 ketens in de grootst mogelijke vrachtauto ineens de stad in zodat ontvangers in tijdsblokken in de ochtend geleverd krijgen. Efficient en economisch, betrouwbaar en risicoloos, milieubewust (dikke goederen stromen) en met het minimale aantal verkeersbewegingen de stad in. Beter 1 (groene) grote vrachtwagen dan 20 (groene) kleine. Pieter Klarenbeek, directeur eigenaar Paul Klarenbeek retail distributie.

Reacties zijn gesloten.