CDA pleit voor Lelystad-Zwolle Airport

Door Redactie

|   Laatste wijziging

Zwolle – De regio Zwolle krijgt vleugels, als het aan de lokale fracties van CDA Zwolle en CDA Kampen ligt. Onder dat motto pleiten ze gezamenlijk voor een nadrukkelijker rol van beide gemeentes bij de doorontwikkeling van Vliegveld Lelystad. Met als uiteindelijke doorstart de regionaal aansprekende naam Lelystad-Zwolle Airport.

lelystad-zwolle_airport_hr.jpg

Beide regionale afdelingen willen actie van hun colleges, gericht op nieuwe banen, internationale bereikbaarheid én op slim stiller aanvliegen. "We laten de unieke kans liggen om mee te profiteren van banenmotor en extra omzet uit reisbewegingen", stelt de Kamper CDA-fractievoorzitter Hilde Palland. De prognoses spreken van 2.500 extra banen. Het recente rapport de Kracht van Oost-Nederland gaf terecht aan dat een vliegveld als basisfactor voor economische ontwikkeling ontbreekt in deze regio. En Zwolle als de derde economische regio van ons land kan met Lelystad-Zwolle Airport ook zo’n versnelling krijgen.

 

Aanleiding voor de ingezette CDA-koers is de goedgekeurde groei van het Flevolandse vliegveld. Na Schiphol en Eindhoven moet dit de derde luchthaven van Nederland worden, met naar verwachting jaarlijks miljoenen passagiers. De uitbreiding is een jaar uitgesteld tot 2019. Juist die tijd biedt de regio Zwolle volgens raadslid Leo Elfers van CDA Zwolle kansen alsnog aan te haken bij de ontwikkelingsplannen. "Zeker met de opwaardering van de N50 komen Zwolle en Kampen op een goede 20 tot ruim 30 minuten van het vliegveld te liggen, om de hoek dus. Ook de Hanzelijn geeft een snelle verbinding."

Wel vinden de CDA-fracties dat economische groei verantwoord moet gebeuren. En dat kan, stelt Hilde Palland: "We snappen de zorgen van de inwoners. Geluidsarm landen en verantwoord beleggen van de aanvliegroutes vereisen de beste opties." De partijen pleiten voor de innovatieve toegepaste landingsmethode van het zogeheten ‘Continuous Decent Approach’, in zweefvlucht naderen met de motoren in ‘stationair’, dus stil. Deze innovatie kan het vliegveld het stilste vliegveld van Nederland maken.

CDA Zwolle en CDA Kampen zijn van mening dat extra inspanningen van de colleges van B&W essentieel zijn om maximale kansen te creëren voor de regio op de uitbreidingsplannen van het vliegveld. Ze roepen de colleges daarom op om een concreet plan te ontwikkelen, het liefst samen met regionale ondernemers en maatschappelijke organisaties, om de regio maximaal aan te laten sluiten op de ontwikkelingen van het vliegveld. Elfers: "Ondernemerschap vereist vérder denken: geef Regio Zwolle vleugels!"

33 gedachten over “CDA pleit voor Lelystad-Zwolle Airport”

  1. Plek zat, weilanden meer dan genoeg.
    Top idee. Graag hier in Zwolle een luchthaven,
    van het kaliber Schiphol.
    Stel je eens voor, dat zou toch super zijn.

  2. Het artikel klinkt als een gelikt PR praatje. Bv: vliegtuigen die gaan landen terwijl de motoren slechts stationair draaien.
    Als dit al kan waarom hebben de bewoners rond Schiphol dan toch regelmatig last van lawaai?
    Verder hoop ik niet dat Zwolle in de aanvliegroute komt te liggen.

  3. Ja.

    Misschien is het een beter idee om meer treinen ’s nachts te laten rijden van Schiphol naar Zwolle. Volgens mij kan dat momenteel nog niet, en dat is lastig als je ’s nachts aankomt op Schiphol.

  4. Alleen al het feit dat vliegtuigen maximaal 1 kilometer (3000 feet)
    over het Vechtdal vliegen , zeg maar ter plekke van de Agnietenplas, (zeer laag dus, want men moet minimaal 1 km onder de bestaande aanvliegroutes naar Schiphol vliegen), en vervolgens de bocht draaien vlak langs Stadshagen (je kunt het toestel bijna aanraken daar), maakt dat

    Zwolle wel een vinger in de pap mag hebben.

    Niet alleen de lasten, maar ook de lusten !

  5. Ik denk dat weinigen bekend zijn met deze feiten, want ze zijn zeer goed weggehouden van lastige, terecht vaak!, oppositie .
    Onlangs hing een oud piloot uit Dalfsen aan de bel, mogelijk nog net niet te laat.

  6. Wat een gezwam
    Meeliften op een vliegveld 60km verderop
    Gaan ze Schiphol ook omdopen tot Amsterdam – Montfoort AirPort?
    Lekker nuttig bezig voor de goegemeente

  7. Verplaats dan meteen die hele luchthaven van Lelystad naar Zwolle. Lijkt mij op langer termijn economisch gezien ook een stuk interessanter en efficiënter. Met name door de ligging van Zwolle, sterk economisch gebied en op één na grootste spoorwegenknooppunt van Nederland zou dit op logistiek vlak een goede keuze kunnen zijn.

  8. Sjeemienee, wat een goed idee. We zetten gewoon de motoren uit, dat we daar niet eerder aan gedacht hebben 😮
    Kunnen we die Antonov’s ook eens laten doen die soms ook al laag over komen. Heeft Poetin vast oren naar.

    Ben trouwens wel benieuwd waar al die banen nu vandaan moeten komen. Denk toch niet dat een toerist die net geland is in Lelystad erover piekert om in Zwolle zijn hotel voor een week te boeken. Oke, een enkeling misschien.

  9. Iemand al gedacht aan de milieuaspekten van zo’n vliegveld?
    Voorlopig blijven ze kerosine uitstoten en lawaai veroorzaken in de omgeving.
    Ik ga wel lekker met de trein!

  10. @wimpie ik sta 5 maanden per jaar op camping de Agnietenberg en heb een verrekijker bij de hand om vliegtuigen te spotten ,ik heb er dus geen last van!

  11. Voor de geinteresseerden:

    Routes en geluid, Tafel van Alders. intoetsen in de zoekmachine.

    Zijn zo’n drie animaties met geluid en beeld voor situatie Zwolle,
    oa vliegtuig gezien vanuit centrum Zwolle en rand Stadshagen.

  12. Gemeente Dalfsen steigert en wil iets doen aan de te lage naderingshoogte van 1 km boven de gemeente. Terecht naar mijn gevoel. Het is zeer ongebruikelijk dat een vliegtuig 65 km, vanaf Dalfsen gemeten tot Zeewolde, op 3000 (1km) voet moet blijven vliegen naar RWY(runway)05, alvorens te dalen naar ILS hoogte =2000 voet .Dat kan natuurlijk veel hoger. Men eist een MER, millieu rapport, en zit 21 dec aan, aan de tafel van Alders.

    Dit is ook voor Zwolle van belang (Stadshagen bv)

  13. Het viel me vanochtend buiten op dat er ook nu al regelmatig vliegtuigen laag over Zwolle vliegen.
    Waarom is dit?
    Ik heb het idee dat dit meer is dan 10 of 20 jaar geleden.

  14. Het verkeer is enorm toegenomen. Wat je betrekkelijk laag ziet vliegen
    (toch altijd nog minstens 7000 voet, vaak hoger)is naderingsverkeer Schiphol.
    Het komt via Rekken (RKN VOR-DME- baken) in Twente, Nederland binnen. Bij Hattem zit ook nog een (NDB) baken.

    Min of meer boven en vlakbij Zwolle zitten dus deze aanvliegroutes. De Jumbo’s ogen natuurlijk veel lager door hun giga-afmetingen, dat moet je wel meenemen in je observaties.

Reacties zijn gesloten.