Burgerservicenummer voor inwoners van Zwolle

Vanaf 26 november 2007 wordt het Burgerservicenummer (BSN) landelijk ingevoerd. Dit unieke negencijferige nummer is voor iedereen die ingeschreven staat in de GBA en vervangt het huidige Sofi-nummer.

Voor inwoners van Zwolle verandert er met de komst van dit BSN weinig. Het omzetten van het sofinummer in het BSN gaat automatisch, hiervoor hoeft men niks te doen. Het persoonsnummer moet de gegevensuitwisseling tussen overheidsinstanties betrouwbaarder, eenvoudiger en efficiënter maken. Waar het Sofi-nummer vooral gebruikt werd in contacten over fiscale aangelegenheden, krijgt het BSN een breder gebruik.

Het BSN gaat door (overheids)organisaties gebruikt worden in de communicatie met u als burger. Daar waar dat wettelijk is toegestaan, zal het BSN ook gebruikt worden voor de uitwisseling van persoonsgegevens tussen (overheids)organisaties onderling. Niet alleen vereenvoudigt dit de administratie van de overheid, maar er is ook minder kans op fouten.

Door het ministerie van BZK is een publieksfolder gemaakt, die vanaf 26 november bij de publieksbalies op het Stadskantoor ligt. Daarnaast kunnen Zwollenaren vanaf dan ook terecht op de website www.burgerservicenummer.nl voor algemene informatie of bellen met telefoonnummer 088-9001010.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

36 gedachten over “Burgerservicenummer voor inwoners van Zwolle”

  1. Dat is mijn reactie ook, maar ik snap wel wat Wilbert bedoelt.
    In Rotterdam heeft jaren geleden een man 1 jaar dood of zijn bed gelegen, zijn AOW kwam automatisch op de rekening en al zijn betalingen liepen via een automatische incasso. Omdat hij verder niemand meer had werd hij niet gemist. Deze man had natuurlijk ook een sofinummer, en als op zijn nummer gewoon belasting wordt betaald en ook alle overige rekeningen zal het wel goed zijn, het persoonlijk contact is helemaal verdwenen.

  2. Dat is het verschrikkelijkste: we leven in een maatschappij die (kan een blinde nog zien) meer en meer verindividualiseerd. Dit bevorderd het idd zeker niet. Integendeel.

  3. dick ik dacht dat je het een fijne maatschappij hier vondt
    je begint jezelf aardig tegen te spreken . het is alleen maar goed zo”n nummer kunnen ze ook eerder klaplopers opsporen

  4. Joop, je geeft ee “t” teveel weg :-
    Tegenspreken? zie geen tegenstelling in mijn reacties hier. “Niet erg als je niets te verbergen hebt, bovendien bevorderd het afhandeling van veel en div. zaken maar Danny heeft gelijk dat dit ook bijdraagt aan een toch al zwaar verindividualiserende maatschappij. Ik wil er nog aan toevoegen dat je misschien wel moet in de vaart der volkeren”. Joop, je kunt wel maar hoeft niet overal tegen te zijn……maak je het zo moeilijk voor jezelf.

  5. precies Natascha; het sofi-nummer hebben we al sinds de jaren ’80 en ik ben er sindsdien geen meter anders onder geworden. het beessie heeft nu alleen maar een andere naam gekregen! en dat de maatschappij verder individualiseerd? dat hebben we allemaal zelf in de hand! hoe ging het gezegde ook alweer? de maatschappij…dat ben… 😉

  6. Dick, ik wil niet veel zeggen, maar in:
    “Dat is het verschrikkelijkste: we leven in een maatschappij die (kan een blinde nog zien) meer en meer verindividualiseerd. Dit bevorderd het idd zeker niet. Integendeel.

    Moet “verindividualiseerd” en “bevorderd” toch echt met een “t” geschreven worden.

    Altijd een beetje sneu om te zien, dat mensen gemakkelijk commentaar leveren, maar zelf fouten maken op exact hetzelfde gebied. 😉
    Overigens is het altijd handig even het werkwoord “smurfen” in te vullen voor het werkwoord waar je over twijfelt; je komt er dan altijd wel uit.

    Met betrekking tot het nummer: goeie actie! Aan de andere kant: gewoon eens af en toe wat interesse in je buren tonen is ook een mooie manier om te voorkomen dat mensen een jaar lang dood in huis liggen. Dat hoeft niet per definitie door een BSN te komen.

    PS: mocht ik taal of spelfouten maken, dan moet men me hard aanpakken! 😀

  7. PS: mocht ik taal of spelfouten maken, dan moet men me hard aanpakken!

    Me = mij…. 😛

    Ennuh… hòe wil jij hard aangepakdtdt worden?
    Zoals Stefan Postma?? ;D ;D 😮 😮

  8. Mooi commentaar mevrouw (ongetwijfeld) Plantje 😉 😉 Je hebt helemaal gelijk. En een bruikbare tip:
    Overigens is het altijd handig even het werkwoord “smurfen” in te vullen voor het werkwoord waar je over twijfelt; je komt er dan altijd wel uit.
    Kom je vaker langs? Op de THEE (doe maar “Thee” dat wordt door sommigen ergens mee in verband gebracht)?

  9. Alles hierboven vind ik onnodig gel :Dl, het BSN nummer staat al sinds dit jaar op de pasje (ingeval je een nieuwe hebt gekregen) van de Ziektekostenverzekeraar en trouwens het was vroeger voor die datum je sofi-nummer en niks anders en niks meer ;D :-*

  10. Ja? Me = mij? Ik zou denken dat het allebei mogelijk is. En aanpakken zie ik niet bepaald in die zin :'(

    En mijn eerste gedachte was ook al: hoezo nu pas met zo’n persbericht naar buiten komen?

    De plantenman is overigens niet vrouwelijk 😉

  11. Wel een vrouwelijkenaam “plantje”, misschien had Larry daar al doorheen geprikt met zijn Postma-verhaal. Er zijn trouwens bijzonder weinig “vermeende”-vrouwen op dit log! Altijd téweinig, weet ik, maar ik snacht/smacht naar wat vrouwelijke invloeden :-

  12. … : dick
    Ach, hoe erg is dat als je niets te verbergen hebt?
    Voor afhandeling van vele diverse zaken is het alleen maar makkelijker/sneller.

    Vergeet je gemakshalve dan maar even dat je je niet afvraagt tegenover wie je niks te verbergen hebt… Een regime in de voormalige DDR had zeker gedroomd van een dusdanig systeem. Bovendien kan je je afvragen, gezien de ontwikkelingen van privatisering, of deze gegevens uiteindelijk alleen door de overheid gebruikt mogen worden of ook door je zorgverzekeraar, of je hypotheekverstrekker, of je reisburo…

  13. Dick het wordt algebruikt door de zorgverzekeraar, dus als je niets te verbergen hebt wat mekker je dan, ……………….. 🙂 😉 😀 ;D >:( 🙁 >:( 🙁

  14. Het burgerservicenummer van nu, heette eerst sofinummer, ook wel bekend als fiscaalnummer. Zelfs je motorrijtuigenbelasting geeft je nummer weer met een Y aanslag erachter. Ach, zolang we zelf weten dat we geen nummer ZIJN, is het toch prima!

  15. Zo wat een verhaal sinds ik de eerste reactie plaatste. Ik had hier nog niet weer gekeken.

    Wat ik bedoelde is ook al door anderen verwoord: niet dat ik iets te verbergen heb, maar ik vind het wel een rare gedachte dat je bij veel bedrijven/instellingen gekend wordt als nummer. Natuurlijk zal het handiger zijn, maar het werkt minder contact wel weer in de hand. ‘Vrogger’ zat je bij een bank waar de baas je kende en haalde je je brood bij de bakker die bij wijze van spreken naar een ziek familielid informeerde. Tegenwoordig ben je wat dat betreft overal haast anoniem. Het klinkt allemaal wat melancholisch, maar het doet je serieus goed als je van de kassi?re van de C1000 een kleurplaat voor je dochter meekrijgt, terwijl ze niet eens met me mee was. Het zijn de kleine dingen.

    Ik ben het wel met mmeulen64 eens dat je vooral zelf geen nummer moet ZIJN.

  16. @Wilbert, de maatschappij ontkomt er helaas niet meer aan, allemaal nummertjes. Maar jou nostalgische verhaal zullen velen herkennen. Dat knusse, kneuterige mis je tegenwoordig, al is C1000 wel een uitzondering (nee, ik ga geen reclame maken, maar het is herkenbaar en waar!)

    groeten Marleen (ja Dick…vrouwvolk!)

  17. Niets aan toe te voegen helemaal mee eens Marleen! Hoewel natuurlijk niet alle nummertjes slecht zijn ;). Die meer en meer ontbrekende persoonlijke aandacht is idd wel goed om te noemen.
    Maak ook geen reclame maar die sobere (geen fratsenwinkel) met een Letter en een rond getal komt idd in dat opzicht OOK goed over.

  18. Op mijn werk hebben we veel te maken met het BSN nummer en nee, ik wil dus werkelijk geen echte ambtenaar zijn. Ik investeer daarom ook heel bewust in ieder telefonisch contact. Omdat we al zo’n slechte naam hebben.. 😉

  19. Normaal maakte eens een nummer (geen BSN nummer), als “hij” vervangen wordt door “zij” en ik zeg “Zij is van de belasting…” zal expres het vervolg weglaten, maar klopt de naam van je werkgever dan?

  20. @Plantje:

    PS: mocht ik taal of spelfouten maken, dan moet men me hard aanpakken!

    Ik ben geen superster op gebied van taal maar weet wel dat er nog een koppelstreepje achter taal moet (van taal- en spelfouten). Mogen we je nu hard gaan slaan? 😉

    Goed, maar genoeg gezeurd over fouten.
    Ik baal eigenlijk maar van één ding in deze situatie. M’n geheugen is soms nogal brak. Moet ik nu weer een ander/nieuw nummer gaan onthouden? Ik ben allang blij dat ik m’n eigen sofinummer kan onthouden ;D

    Maar het hele sofinummer gaat eruit meen ik te begrijpen? Waarom gebruiken ze niet gewoon het sofinummer in plaats van een nieuw nummer in het leven te roepen?

  21. Ik ben geen superster op gebied van taal maar weet wel dat er nog een koppelstreepje achter taal moet (van taal- en spelfouten). Mogen we je nu hard gaan slaan?

    Het is ongelofelijk! Je hebt potdomme nog gelijk ook! 8)

    Eigenlijk wil ik gewoon hier en daar de extremen onder de loep nemen. Hoezeer ik ook mijn best doe ik vind het nog steeds storend dingen te zien als:”Tog is het niet goed” en “Hij zij gisteren nog tegen mij…”. En dat vooral wanneer men dan ook nog de houding heeft:”Ach, zo precies komt het toch niet!”

    Verder zal ik met gepaste schaamte mijn eigen bijdragen nog eens nalezen 😉

Reacties zijn gesloten.