Start werk aan Kamperlijn

Zwolle – Donderdagmiddag 12 januari is het startsein gegeven voor de verbeteringswerkzaamheden aan de Kamperlijn. Vertegenwoordigers van provincie Overijssel en de gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail onthulden samen het bouwbord bij Station Stadshagen.Samenwerking. 

Bij het geven van het startsein gaven alle partijen hun betrokkenheid aan. Gedeputeerde Boerman is blij dat het werk nu gaat beginnen, want deze investeringen maken de lijn duurzaam en robuust. Wethouders van Zwolle en Kampen noemden vooral de betekenis van de verbinding die deze lijn tussen hun steden brengt en van de stations voor hun stad: Kampen krijgt een upgrade van het huidige station, Zwolle krijgt er zelfs een nieuw station bij en heeft nu eindelijk ook 2 stations. ProRail regiodirecteur Mulder sprak over het belang van deze lijn voor het grote spoorknooppunt Zwolle en ziet er naar uit als de trein in december van dit jaar al over het vernieuwde traject rijdt. 

Stations, sporen en bovenleiding
De verbetering van de Kamperlijn, het 13 kilometer lange spoortraject tussen Zwolle en Kampen, is nu officieel van start zodat in december 2017 de elektrische treinen kunnen gaan rijden. Bij het werk aan de Kamperlijn gaat het om de aanleg van het nieuwe station Zwolle Stadshagen, de elektrificatie en spoorvernieuwing van de Kamperlijn en de aanpak van station Kampen. De werkzaamheden starten met de aanleg van station Zwolle Stadshagen ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder dit station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen.

Skyline
In juni start het werk aan het 13 kilometer lange spoortraject door de aanleg van onder andere 200 bovenleidingmasten en het vernieuwen van het spoorgrind (ballast), de bielzen (dwarsliggers) en spoorstaven. Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en de skyline van Kampen.

Klik voor meer informatie  over de werkzaamheden aan de Kamperlijn.

Bron: Prorail Spoornieuws week 3 

 

Artikel delen:
Reacties 9
  1. Nou! Het is wachten op de eerste berichten dat deze nieuwe spoorlijnen worden gemaakt van schadelijke materialen waar onze kinderen astma en botontkalking van krijgen. Want zo gaat het tegenwoordig in ons land, als de kat onder het tapijt wordt geveegd dansen de hoge heren met onze centen!!

  2. Noem je de giftige grasmatten soms ook een grap?! Daar kan ik als ouder van een kind die er wekelijks op speelt anders niet om lachen.

  3. Mooi dat de schop in de grond gaat. Een mooie impuls. Zowel voor de werkgelegenheid als voor de bereikbaarheid. Ik voorspel een gouden toekomst voor het Kamperlijntje 😀

  4. @Ribo, bij dergelijke projecten zal er altijd een projectbudget opgesteld worden waarin ook bekende en minder bekende risico's zijn opgenomen.
    Waar zie je precies aanvullende risico's welke niet in het budget zullen passen?
    Wellicht goed wanneer je concrete verdenkingen hebt, deze bij prorail te melden zodat ze hiervoor op voorhand maatregelen kunnen nemen.

    Wanneer het enkel een onderbuikgevoel is moet je uiteraard niet verwachten dat een Prorail hier wél op voorhand kan sturen. Want met zo'n instelling van een projectmanager komt er nooit een project van de grond.

Reageer