Camera's boven A28 bij Zwolle

In opdracht van de politieregio IJsselland en in samenwerking met Rijkswaterstaat, worden eind november 2007, 'kentekenlezende camera's' geplaatst aan de portalen over Rijksweg A28 nabij Zwolle-Zuid. Met deze camera's worden de kentekens van passerende voertuigen geregistreerd.

Het gaat om een pilot waarbij wordt onderzocht of het mogelijk is om de via deze camera’s verkregen kentekens te gebruiken bij de bestrijding van de criminaliteit. De politie benadrukt dat het hier niet gaat om camera's die te hoge snelheden of andere verkeersovertredingen vastleggen. Om de camera's te kunnen monteren, worden de rijbanen van de A28 in die periode in de nachtelijke uren, één-voor-één tijdelijk buiten gebruik gesteld. De weggebruikers worden in die nachten, ruim voor de betreffende locatie, met borden over deze werkzaamheden geïnformeerd. Gezien het tijdstip waarop het werk plaatsvindt, zal dit naar verwachting een minimale overlast voor het verkeer opleveren.

Artikel delen:
Reacties 18
  1. . Volgens de politie worden de opnames niet gebruikt om snelheidsovertredingen vast te leggen.

    Dat is een kwestie van een paar instellingen veranderen, zo gedaan. Vast niet toevallig dat deze camera's op een stuk hangen waar 100 's avonds wel erg traag is.

  2. Nou, ik heb laatst eens op die plusstrook gereden, en dat is toch wel erg smal. 80 op die strook is wel terecht, maar voor de andere stroken inderdaad wel langzaam.

  3. Die camera's zijn wel actief, en die zijn opgehangen om de plus/spitsstroken te monitoren. Camera-bewaking is één van de eisen om zo'n strook aan te leggen.

  4. Dit is toch gewoon een schending van je privacy? Ze kunnen dus zien dat pietje puk elke dag om 8 uur op de snelweg rijdt en om 17 uur nog een keer. Wat volgt? Dat er een camera in je auto hangt, om te zien of jij wel 2 handen aan je stuur hebt, en je goed naar voren kijkt?

  5. Jij wil niet weten hoe veel minder privacy je eigenlijk al hebt, dan je zelf doorhebt.

    Het is overigens soms best handig, in telebankieren kan ik praktisch live zien wat mijn vrouw aan het uitgeven is… ;D

  6. Ik weet niet waar die camera's allemaal hangen, maar voor snelheidsmeting (trajectmeting) heb je er 2 nodig: een startpunt en een eindpunt. En voor reguliere "flitsen" zijn ze niet geschikt lijkt mij.
    Als ze idd voor het doel gebruikt worden als wat men zegt ben ik helemaal voor: het voorkomt een hoop gezeik met aanrijdingen/letsel waarvan 1 van de partijen niet verzekerd is, het opsporen/traceren van gestolen voortuigen, belasting ontduiking en wat al niet meer voor fraudes die de gemiddelde automobilist behoorlijk benadelen.
    En denk ook eens aan het soort gevalletjes als onlangs met die motorrijden+peugeot is gebeurd.
    Kortom: van mij krijgen ze voorlopig het voordeel van de twijfel.

  7. Die camera achter de matrixborden, zijn voor gemaakt voor het toekomstige rekeningrijden. Voor en Na elke Op- en Afrit zitten ze achter een matrixbord.

  8. @jeroen, het is niet alleen bij de op en afritten maar achter alle matrixborden
    @ chris, ik snap niet dat ze weer een nieuw systeem bedenken, er zijn in europa al zoveel systemen, het lijkt mij het makkelijkst om voor de gewone auto gewoon een vignet zoals in Oostenrijk

  9. Het toekomstige rekeningrijden gaat volgens mij op basis van GPS. Over privacyissues gesproken…

    Daar was wel sprake van zodra het europese GPS systeem in de lucht komt, maar dat schittert momenteel alleen van afwezigheid. Voordeel van de EUGPS was het 2-richting verkeer.
    Het zal vast niet via de amerikaanse GPS gaan, want dan scheelt een stukje zilverpapier een bom duiten. 😉

  10. @ chris, ik snap niet dat ze weer een nieuw systeem bedenken, er zijn in europa al zoveel systemen, het lijkt mij het makkelijkst om voor de gewone auto gewoon een vignet zoals in Oostenrijk

    Als men de echte kosten van rekeningrijden gaat doorrekenen in een vignet gaat dat vignet stukken meer kosten dan de ?? 24 in Zwitserland ofzo. Denk dan eerder aan ?? 1000 voor een beetje forens.

Reageer