Nieuwe ondergrondse fietsenstalling Stationsplein

Zwolle – Met bijna 50% van de verplaatsingen binnen de stad op de fiets telt Zwolle het hoogste fietsgebruik in Nederland. Het aantal inwoners in Zwolle blijft groeien en het aantal fietsen neemt ook toe. Er moeten voldoende stallingen komen. De gemeente werkt er al langere tijd aan om het fietsparkeren rond het NS-station te verbeteren. Onder het Stationsplein komt de grootste fietsenstalling van Zwolle. De nieuwe ondergrondse stalling levert een forse bijdrage aan het uitbreiden van de parkeercapaciteit voor fietsen. Mede dankzij een extra financiële bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu gaat de nieuwe fietsenkelder er nu ook echt komen.

tekening_fietsenstalling.jpg 

Groen licht
Dat de fietsenkelder er moet komen, daar is iedereen het wel over eens. De financiering moest alleen nog wel geregeld worden. Met de bouw van de fietsenkelder is een investering van ruim € 23 miljoen gemoeid. Eind vorig jaar liet het Ministerie van Infrastructuur en Milieu weten hiervoor extra geld beschikbaar te stellen. In totaal draagt het ministerie circa € 11 miljoen bij. Hierdoor kunnen we nu echt aan de slag met de verdere voorbereidingen voor de bouw van de nieuwe kelderstalling.

Verdubbeld
De nieuwe fietsenkelder biedt ruimte aan 4.800 fietsen. De parkeercapaciteit voor fietsen aan de noordkant van het station wordt daarmee meer dan verdubbeld. De fietsen worden ondergronds op één verdieping gestald in dubbellaagse fietsenrekken. Het is de bedoeling dat de stalling, net als bij de fietsenkelder onder het Lübeckplein aan de zuidzijde van het station, de eerste 24 uur gratis is. Aan het Stationsplein komen twee grote in-en uitgangen.

Vanuit de fietsenkelder kunnen passagiers met een overdekte roltrap naar het station. De bestaande stallingsplaatsen voor fietsen, ruim 4.700 aan de noordzijde en 2.050 aan de zuidzijde van het station, blijven vooralsnog gehandhaafd. Bij de bouw van de fietsenkelder wordt rekening gehouden met een eventuele toekomstige uitbreiding. Op termijn zijn er naar verwachting namelijk nog veel meer stallingsplaatsen rondom het station nodig, zo'n 12.000 in 2030.

Nog even geduld
Voordat de bouw gestart kan worden, moet de busbrug over het spoor klaar zijn en wordt het busperron van de noordzijde naar de zuidzijde verplaatst. Dat betekent dat de bouw van de kelder naar verwachting eind 2018 gestart kan worden. Als alles volgens planning verloopt, is de nieuwe kelder in 2020 gereed.

Bron: Nieuwsbrief Spoorzone februari 2017 

Artikel delen:
Reacties 10
  1. De eerste 24 uur stallen gratis, kijk dáár word ik nou blij van.
    Nu betaal je iets van ?? 1,20 voor de eerste dag, waarbij je ook nog extra moet betalen wanneer je voor minder dan ?? 10,- pint (hoe 19e eeuws…)

  2. Betalen voor het pinnen komt uit de tijd dat winkeliers nog per pintransactie moesten betalen aan de bank. Dat is al jaren niet meer zo. Joost mag weten waarom ze het pinnen willen ontmoedigen.

  3. net als bij de fietsenkelder onder het L?beckplein aan de zuidzijde van het station

    Ik dacht dat ik de omgeving van het station wel redelijk kende, maar deze fietsenkelder is nieuw voor mij. Waar kan ik de ingang vinden?

  4. Het is nu al een ramp om je fiets terug te vinden in de fietsenstalling. Straks zijn er slechts 4800.

    En het is ook echt fijn om je fiets op de 2e laag te plaatsen (not!)

  5. Een ONDERGRONDSE fietsenstalling? Ze hebben ze nu wel héél bruin gebakken daar in de raadszaal. Mensen graven tegenwoordig maar onder de grond alsof het een lieve lust is. Maar je weet helemaal niet wat je daar allemaal vinden kunt. Voorbeeld: een middagje schoffelen in mijn moestuintje en ik kom kippebotjes, flessendoppen en roestige spijkers tegen. Als je kijkt naar de diepte van dit project, dan kun je zonder al te veel zijsprongen al inzien dat hier allerlei zaken naar boven worden gehaald die het daglicht niet vertrouwen. In Zwolle zijn vroeger zó veel mensen gemarteld en vermoord; we moeten niet gek opkijken als fietsenparkeerders straks kostend, bloedend en huilend om hun moeder weer naar boven komen!

Reageer