Onderzoek effectiviteit van interactief voorlezen

Zwolle – De Kleutergroepen van basisschool De Sprankel in Zwolle doen mee aan een onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam naar de effectiviteit van verschillende voorleesstrategieën. Het onderzoek richt zich op de taalvaardigheid en op het verhaalbegrip van kleuters.

Op basisschool De Sprankel wordt de effectiviteit van interactief voorlezen onderzocht. Bij deze manier van voorlezen is er veel interactie tussen de leerkracht en de leerlingen. Er worden gerichte vragen gesteld waardoor kinderen verder gaan nadenken over een bepaald gedeelte van het verhaal. De kleuters zijn erg enthousiast en spelen het verhaal na met diverse attributen aan de zogenaamde verteltafel.

Door het ontwikkelen van mondelinge taalvaardigheid, leren kinderen zich beter uitdrukken en naar anderen te luisteren. Daarnaast vormt mondelinge taalvaardigheid de basis voor het latere ‘begrijpend lezen’. Kinderen die worden gestimuleerd tot redeneren en samen denken, ontwikkelen een grotere woordenschat en een sterker verhaalbegrip. Voorlezen is daarom een uitstekende manier om dit te stimuleren. Het doet namelijk een groot beroep op het vermogen van kinderen om begrijpend te luisteren, zich te concentreren, structuur te ontdekken én verbanden te leggen tussen gebeurtenissen in het verhaal. Basisschool De Sprankel is voortdurend gericht op verbetering van het onderwijs. Het onderzoek naar de effectiviteit van voorleesstrategieën sluit daar goed bij aan. Het geeft nieuwe inzichten en mogelijkheden om iedere leerling als persoon volledig tot z’n recht te laten komen. Benieuwd hoe er wordt gewerkt op De Sprankel? Voor mensen die nieuwsgierig zijn, is er woensdag 15 februari 2017 een Open Dag. Oriënterende ouders, maar ook ouders waarvan hun kind al enige tijd of de komende maanden naar school gaat, zijn van harte welkom tussen 9.00 en 12.00 uur aan de Klokkengieterlaan 3 te Zwolle. Door de Vrije Universiteit Amsterdam wordt naast het interactief voorlezen ook het voorlezen met richtvragen en het voorlezen met richtvragen en mindmappen onderzocht. De verwachting is dat het gebruik maken van visualisaties in de vorm van mindmaps met name een positief effect heeft op de taalvaardigheid en het verhaalbegrip van kleuters; een nieuwe didactiek die ontwikkeld is door Rianne Hofma van de Vensterschool in Noordwolde.

Artikel delen:

Reageer