Overname spoortraject Zwolle – Emmen

De Nederlandse Spoorwegen blijven in ieder geval de komende drie jaar het openbaar vervoer per trein op het traject Zwolle – Emmen verzorgen. Gedeputeerde Staten van Overijssel en Drenthe hebben ingestemd met een concessie, die op 9 december 2010 afloopt. Het gaat om een onderhandse gunning, die nodig is omdat de twee provincies gezamenlijk de treindienst van het Rijk op 9 december 2007 overnemen en tijd nodig hebben voor een openbare aanbesteding.

De NS, die nu het vervoer tussen Zwolle en Emmen verzorgt, is de enige vervoerder die de continuïteit van de treindienst op het moment kan garanderen. In overleg met Drenthe en Overijssel bieden de spoorwegen grofweg voor de komende drie jaar dezelfde dienstverlening aan. Uitgangspunt is dat in Zwolle aansluiting kan plaatsvinden op de intercitytreinen. Daarnaast worden bij bijzondere evenementen de treinen aan de behoefte aangepast, dat wil zeggen meer of langere treinen.

Ook de punctualiteit blijft gewaarborgd. Dat betekent dat gemiddeld zeker 87 procent van de treinen binnen drie minuten van de geplande tijd in Emmen en Zwolle aankomt. De NS wil ervoor zorgen dat er niet meer dan 1,5 procent van de treinen uitvalt.

Met het ingaan van de nieuwe concessie biedt de NS extra voorzieningen aan, zoals bijvoorbeeld een betere toegankelijkheid voor de fiets en reisinformatie in de trein.

Ook worden op alle stations -waar dat nu nog niet het geval is- zogenaamde Service- en Alarmzuilen geplaatst. De huidige treinen krijgen op korte termijn een vernieuwde regionale uitstraling. Verder is overleg gevoerd met het (ROCOV) Regionale Consumenten Overleg (West) Overijssel en het Consumentenplatform Openbaar Vervoer Drenthe en zijn de wensen en adviezen van deze belangenorganisaties zoveel mogelijk verwerkt in de concessie.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

1 gedachte over “Overname spoortraject Zwolle – Emmen”

  1. “De NS wil ervoor zorgen dat er niet meer dan 1,5 procent van de treinen uitvalt”
    Nou dat zal mooi niet lukken met het huidige materieel (uit 1964!). Regelmatig komen treinen veel te laat of vallen geheel uit, als gevolg van defecte motoren of remmen. Het heeft geen zin om die oude treinstellen “op te leuken” met regionale logo’s. Daardoor gaan ze heus niet punctueler rijden.

Reacties zijn gesloten.