Het centrum van Zwolle wordt groter

Zwolle – De binnenstad van 600 bij 800 meter wordt langzamerhand te klein voor alle grootschalige stedelijke functies en daarom moet het centrum van onze stad worden uitgebreid. De gebieden rondom de stadsgrachten zullen beter moeten aansluiten bij de oude historische binnenstad en aantrekkelijker moeten worden voor Zwollenaren en bezoekers aan onze stad. Daar is al een begin mee gemaakt met het vernieuwde Hedon, de nieuwe Pathé bioscoop en binnenkort zal ook de nieuwe Stadkamer worden geopend.

Ook zullen er rondom de stadgracht steeds meer woningen worden gebouwd, zoals op het terrein van het voormalige Weezenlanden ziekenhuis. Er is behoefte aan meer woningen aan de singels voor zowel de grote als kleine beurs. De gemeenteraad heeft maandagavond gesproken over de toekomst van de binnenstad. Burgemeester & Wethouders hebben hun visie over deze toekomst vastgelegd in "Zwolle bruist" en dit aan de gemeenteraad aangeboden als "Strategische agenda binnenstad 2017-2022", maar al snel wordt duidelijk dat het niet alleen over de binnenstad gaat, maar ook over de schil rondom de stadsgracht, de aangrenzende wijken en de Spoorzone. Gezamenlijk vormt dit het stedelijk centrumgebied van Zwolle, "waar beleefd, gewerkt, ondernomen en gewoond kan worden." Gerdien Rots van de ChristenUnie noemt dit een "sprong in de stedelijkheid die de groei van Zwolle moet opvangen." Er wordt daarbij nadrukkelijk gekeken naar de gebieden rondom de Assendorperstraat, Thomas a Kempisstraat en Katwolderplein.

Zwolle wil een groene stad zijn en daarom zijn ook de parken rondom de oude binnenstad belangrijk. Park Eekhout en de Potgieterssingel zijn inmiddels opgeknapt en vullen de minder groene binnenstad mooi aan. Binnenstadbezoekers willen soms ook even tot rust komen tijdens hun bezoek aan Zwolle. Ook stadspark Wezenlanden kan aan betekenis winnen als de verbinding tussen dit park en de binnenstad wordt versterkt. Het park zit nu ‘verstopt’ achter het provinciehuis. Bezoekers aan evenementen in park Wezenlanden worden nog onvoldoende gestimuleerd de binnenstad te bezoeken.
Om de binnenstad meer autoluw te kunnen maken, zal ook de parkeergelegenheid rondom de binnenstad punt van aandacht blijven en afgewogen moeten worden tegen de leefbaarheid van de omliggende wijken, zeker als het wonen in deze gebieden belangrijker gaat worden. Met de recent geopende parkeergarage op het Katwolderplein worden de eerste ervaringen opgedaan. Hoewel het aantal parkeerplaatsen voor auto’s in de binnenstad steeds verder afneemt, vinden de meeste politieke partijen het wel belangrijk dat de bereikbaarheid van de binnenstad voor ouderen en minder-validen moet worden gewaarborgd.

Als de schil rondom de binnenstad bij het centrum gaat horen, kunnen ook de stadsgrachten en de oevers meer gebruikt worden voor recreatie en horeca-voorzieningen. B&W zeggen daarover: "De binnenstad hoeft geen pretpark te worden, maar er is ruimte voor een intensiever gebruik van het water van de stadsgrachten." Meer terrassen aan het water, met bijbehorende horeca zoals Brasserie de Hofvlietvilla. Met name de Thorbeckegracht middenin de binnenstad zal meer aandacht krijgen, qua zichtbaarheid, beleving, recreatief gebruik en een betere verbinding met het Broerenkwartier. Ook het aantal aanlegsteigers aan de stadsgracht voor bootjes en sloepen moet worden verhoogd.

Als het om het winkelaanbod gaat, richt de aandacht zich nog vaak op de binnenstad, maar ook de Thomas a Kempisstraat en de Assendorperstraat zijn aantrekkelijke kleinschalige winkelstraten met een uiteenlopend aanbod. Zelfstandige Zwolse ondernemers en familiebedrijven voeren hier de boventoon in tegenstelling tot de vele winkelketens en formules in de binnenstad. De Thomas a Kempisstraat heeft een sterk multicultureel karakter en de mooiste winkelstraat van Zwolle, de Assendoperstraat met een grote verscheidenheid aan detailhandel, horeca en steeds meer trendy zaken, dragen bij aan de aantrekkelijkheid en de door B&W en bijna alle politieke partijen gewenste verstedelijking van de schil rondom de historische binnenstad. Of zoals VVD-er Thom van Campen het bondig samenvatte: "Onze stad houdt niet op bij de grachten."

Hennie Vrielink
Verslaggever Weblog Zwolle

Artikel delen:
Reacties 16
  1. Leuk nietszeggend stuk door de ambtenaren opgesteld waar ze later alle onwel gevalle beslissingen aan kunnen ophangen.
    Met deze onzin moet toch wel een heel korps ambtenaren vele maanden bezig zijn geweest om dit op papier te krijgen.
    Gelukkig hebben we een helder leeghoofd die de popiejopie gaat uithangen door te roepen dat hij heeft geconcludeerd dat de stad niet bij de stadsgrachten ophoud. Iets wat andere Zwollenaren al ruim 2 eeuwen bekend was.



    ⚠️ Meld

  2. Een ‘bruisende binnenstad’ en we moeten de schil rondom de binnenstad uitbreiden? Sorry hoor. Ga dan eerst eens wat doen aan de kaalslag van bedrijven en winkels in het centrum zelf. Met name het gebied Roggestraat en Weeshuisstraat en dergelijke lijkt wel een ghetto. Maak daar eerst eens iets van, voordat je het verval gaat exporteren naar buiten het centrum. Overigens wil ik hierbij aantekenen dat Zwolle inderdaad veel toeristen trekt. Maar dat in een eerder artikel werd vermeld dat die bezoeker hier slechts 1 maal een bezoek aflegt, en het daarbij laat.


    ⚠️ Meld

  3. Ik zie hierboven twee zeer zinvolle reacties, waaraan ik niets heb toe te voegen, hopen dat enige raadsleden dit ook lezen.:)


    ⚠️ Meld

  4. Er zijn de laatste jaren veel ontwikkelingen geweest rondom de stadskern en dat is denk ik alleen maar goed, want het zorgt echt voor een kwaliteitsslag, alleen denk ik toch dat de meeste toeristen in het historische centrum blijven en zal daar ook echt de slag gestreden moeten worden om de mensen langer vast te houden.

    Zoals ik al eerder heb aangegeven zijn er mogelijkheden genoeg om van het centrum echt een unieke plek te maken, alleen lijkt het wel alsof de burgemeester & wethouders het zo oppervlakkig mogelijk proberen te houden, zodat het nooit kan mislukken. Iets wat niet echt getuigt van lef en vertrouwen.

    Waarom zet je niet een echt ambitieus plan op poten wat iedere Zwollenaar kan waarderen, misschien zelfs ongeacht van wat het zou kosten. Het herbouwen van de hoogste toren van Nederland op de Grote Kerk, het opnieuw openmaken van de gracht op de Melkmarkt of het terugbouwen van het Broerenkwartier op een (Middeleeuwse) historische manier met kleine straatjes, pleintjes en mooie pandjes, daar kan toch zeker niemand tegen zijn!? Nog verder out-of-the-box, het Broerenkwartier slopen en een spectaculair doolhof, paintball-baan of zwembad, ideeën genoeg hoor en ik ben bereid om mee te werken aan een ambitieus plan! 😉

    Leuk dat er nu plannen liggen, maar het moet wel veel ambitieuzer en concreter, anders blijft Zwolle gewoon in de middelmaat hangen en dus geen unieke reden voor mensen om vaker naar Zwolle te komen.


    ⚠️ Meld

  5. Broerenkwartier is idd een plek die grondig onder handen genomen zal moeten worden. voor zover ik her en der kan lezen is dit bij de gemeente absoluut een punt van aandacht. teveel leegstand daar. Het overdekte gedeelte is kaal en half leeg, het vroegere intersport is een lelijk gedrocht, dat hadden ze beter net zoals Primark met bakstenen kunnen bekleden. Staat nu ook leeg. Eind dit jaar hebben we Hudson Bay ter vervanging van de V&D, hopelijk brengt dat weer wat bedrijfigheid richting de broerenkerk, voor aansluiting bij Het Eiland echter moet je zorgen dat de leegstand weggewerkt wordt in het overdekte gedeelte.



    ⚠️ Meld

  6. Er moet inderdaad eerst een gekeken worden naar de binnenstad en met name het gebied weeshuisstraat.
    Afbreken hiervan zal het niet worden met die verschillende eigenaren (en belangen). Hoop wel dat ze dat xenos blok in toekomst af gaan breken. Als aan de achterzijde van de weeshuisstraat dan ingangen komen van winkels krijg je volgens mij een fraaie doorgang van de roggenstraat (langs hudsons bay, waanders) richting eiland.


    ⚠️ Meld

  7. En stop eens met al die horeca. Het centrum verzuipt in de horeca. Na iedere paar meter lopen, vanaf Willemskade, Kamperpoort, centrum, Diezerpoort vind je overal cafe’s/horeca en straks nog weer een restaurant + cafe op Katwolderplein. Begint eentonig te worden. Straks is alleen nog Action over voor de niet-horeca gangers. Geen wonder dat iedereen na 1 bezoek weer vertrekt uit Zwolle.:'(


    ⚠️ Meld

  8. dat blok beton is nog een erfenis van burgemeester Drijber, weg mooie kerk prachtige stadsmuur met huizen en kleine winkeltjes waaronder ijs van Leben, maar nee we moesten “modern” worden dus zet er maar een blok beton neer dan doe je mee >:(>:(>:(>:(>:(>:(


    ⚠️ Meld

  9. Dit is gewoon een slinkse manier om meer geld binnen te halen:
    Door het centrum op papier te vergroten, gaan de parkeertarieven omhoog. Tot nu toe betaalde je binnen de grachten het hoogste tarief, maar op Katwolderplein moet nu al als enige plek buiten de grachten het hoogste tarief worden betaald.
    Let maar op dat op meer plekken buiten de grachten het tarief omhoog gaat als bovenstaande plannen werkelijkheid worden!


    ⚠️ Meld

  10. Arianne, wat let je om met het OV of lekker op de fiets naar het Zwolse stadscentrum te gaan? Wat een gezeur zeg, niemand verplicht je om de auto naar het centrum te nemen.:D:D:D:D


    ⚠️ Meld

  11. @HistorischBesef
    Ja die kerktoren herbouwen zou inderdaad een stunt zijn, en een goede publiekstrekker. En ook interessant voor de bouwers zelf.
    En op de plaats van de v&d en Xenos inderdaad ook iets leuks maken.


    ⚠️ Meld

Reageer