NS op zoek naar nieuwe schoonmaaktechnieken

Zwolle – De NS heeft aan het dagelijks schoonmaken en schoonhouden van treinen een gigantische klus. Om dit zo goed mogelijk te doen worden er steeds weer nieuwe plannen bedacht en gerealiseerd.

Op het rangeerterrein in Zwolle staat nu een testtrein. De NS nodigt bedenkers van nieuwe schoonmaakconcepten uit, deze in de trein te komen testen. Reizigers laten hun sporen na door omgevallen koffiebekertjes, kauwgom, zand, overvolle prullenbakken en vieze toiletten. In heel korte tijd moet dit alles schoongemaakt en opgeruimd worden.

,Schoonmakers hebben maar beperkte tijd om zaken aan te pakken", legt Peter Goorden (manager reiniging) uit. ,,Dat geldt 's nachts, maar zeker ook overdag, wanneer we zoveel mogelijk treinen willen laten rijden voor de reiziger. Zo lukt het bijvoorbeeld niet altijd om een vies toilet snel grondig schoon te maken, omdat water niet op alle plekken meteen voorhanden is, of omdat er soms maar 3 minuten tijd is voordat de trein weer verder moet. Schoonmakers doen dan wat ze kunnen, maar we willen dat verbeteren."

Mogelijk kunnen nieuwe technieken, zoals schoonmaakgels, hier uitkomst bieden. ,,Naar dat soort oplossingen zoeken wij, in de wetenschap dat toiletschoonmaak voor ons een uitdaging zal blijven, omdat de reiziger het toilet altijd aantreft zoals de vorige reiziger hem heeft achtergelaten. Ook wij zien nog te vaak smerige treintoiletten, logisch dus dat reizigers en treinpersoneel dat aangeven", aldus Goorden.

Zo heeft een treinschoonmaker een bezem bedacht waarmee je ook kauwgom kunt krabben. ,,Van dat soort ideeën willen we er meer binnenkrijgen", vult Goorden aan. ,,En ook nieuwe technieken op het gebied van geurbeleving zijn welkom om uit te testen in de oefentrein."

Je kunt schoonmaakideeën voor de testtrein aanmelden op: goed.idee@ns.nl.

Artikel delen:
Reacties 12
  1. verbazingwekkend dat een geronneerd bedrijf als de NS na 200 jaar dienstverlening nog op nog op zoek moet naar schoonmaaktechnieken.
    in de jaren 60 en zeventig tachtig werden voor schoonmaak werkzaamheden mediterrane arbeidskrachten ingeschakeld. ik proef nu dat de NS het maatschappelijke protest voor wil blijven door op zoek te gaan naar iets nieuws.

  2. Als je het goed wilt doen kost dat nu eenmaal ff tijd.
    Dat de NS dat eigenlijk niet beseft.
    Je kunt ook een mannetje mee laten reizen die alles schoonmaakt als de trein rijd.

    Maar dat za l wel niet klantvriendelijk zijn en veel geld kosten.
    maar dan word het toiltet wel schoon.

  3. vorige week zat ik in de trein van Zwolle naar Deventer, daar werd de trein tijdens het rijden schoongemaakt. Ik vind dat wel een mooie oplossing. Maar dat kan dan niet als de trein te vol zit, en zul dit je buiten de spits moeten doen

  4. En als we gewoon onze eigen troep meenemen dan scheelt dat al de helft. Of moeten we hier ook keiharde straffen voor invoeren ? Op straat krijg je ook een bekeuring dus waarom in de trein niet?

  5. Dit heeft betrekking op het interieur van de wagons binnen de NS. Maar hoe zit het met het exterieur van treinstellen dat personeel moet schoonmaken en moet ontdoen van lichaamsdelen van mensen die voor een trein zijn gesprongen?

  6. in elk geval zie ik liever een ongeschoolde ar beider de trein schoonmaken als ik naar harderwijk rij met de trein.
    dat geeft mij toch nog enige voldoening dat er iets gebeurd voor die 12,50.
    conducteurs zie ik niet meer in de trein en det aangelengde waterige bakkie pleur is niet te blaffen.

  7. @Steven @1stejohn:
    beiden hebben gelijk, er is inderdaad een wasstraat voor treinen, maar die wordt niet gebruikt voor deze tragedies.
    Is ook logisch als je er even over nadenkt, de trein gaat niet met de resten van een persoon het land doorkruisen tot hij bij de wasstraat is.

    Bij aanrijdingen met een persoon worden alle lichaamsdelen opgeruimd en de trein schoongemaakt alvorens de weg te vervolgen. Dit ook om nabestaanden een zo compleet mogelijk stoffelijk overschot (wat een term eigenlijk, overschot) te "overhandigen". En dat is zéér ingrijpend voor alle betrokkenen overigens.

Reageer