Plan om restafval in Zwolle te verminderen

Zwolle – Extra voorzieningen op maat om afval te scheiden in hoogbouw en wijken zoals Assendorp, mobiele milieubrengstations in wijkwinkelcentra, meer communicatie en bewustwording en een pilot met financieel belonen van minder restafval. Met deze en andere maatregelen willen burgemeester en wethouders de hoeveelheid restafval in 2020 terug brengen naar maximaal 100 kilo per inwoner. Dat stellen ze voor aan de gemeenteraad in het Uitwerkingsplan Zwolle Zonder Afval.

Door de toenemende welvaart worden fossiele grondstoffen schaarser. Een groot deel van deze grondstoffen wordt maar kort gebruikt, waardoor uitputting dreigt. Door een andere aanpak van het afvalbeheer blijft Zwolle er voor zorgen dat herbruikbare grondstoffen niet langer in de verbrandingsoven verdwijnen. 

Op 24 oktober 2016 heeft de gemeenteraad van Zwolle ingestemd met de hoofdlijnen voor het gemeentelijk grondstoffenplan (GGP) 2017-2020. Deze hoofdlijnen werden gepresenteerd in een visiedocument waarin de ambitie van ‘Zwolle Zonder Afval’ in drie hoofdsporen is uitgewerkt:

Spoor A: Faciliteren
Extra voorzieningen treffen, zodat iedereen de mogelijkheid heeft afval en grondstoffen
goed en makkelijk te scheiden;

Spoor B: Motiveren
Laten zien wat het voorkomen van en het goed scheiden van afval en grondstoffen oplevert;

Spoor C: Belonen
Financiële prikkel om het verminderen van en het goed scheiden van afval en grondstoffen te belonen.

In het Uitwerkingsplan hebben burgemeester en wethouders de maatregelen en activiteiten binnen deze drie sporen concreet gemaakt. Daarmee vormt het plan het spoorboekje om tot een halvering van de hoeveelheid restafval (van 100 kilo per inwoner per jaar in 2020) te komen. Het plan bestaat uit een groot aantal maatregelen en activiteiten. Belangrijke onderdelen zijn:

• Gemeente Zwolle en ROVA gaan uit van een maatwerkaanpak om de hoogbouw en wijken als Assendorp te faciliteren in het scheiden van grondstoffen;
• Gemeente en ROVA realiseren op vaste momenten mobiele brengstations centraal in de wijk, bijvoorbeeld bij winkelcentra, voor specifieke afvalstromen als afgedankte kleine elektrische apparaten, piepschuim, frituurvet en klein chemisch afval;
• Gemeente en ROVA zetten in op meer communicatie, voorlichting en motivatie;
• Om de doelstelling van 100 kilo restafval per inwoner per jaar te halen is een vorm van financieel belonen nodig. Voordat daarover een besluit wordt genomen voeren de gemeente en ROVA in de tweede helft van 2017 een pilot uit. Het gaat om een pilot om inwoners (achteraf) financieel te belonen als ze minder restafval aanbieden;
• De huidige regeling voor verenigingen die helpen bij de inzameling van oud papier wordt afgebouwd. Daarvoor in de plaats zal een nieuwe regeling worden uitgewerkt voor verenigingen en scholen die op een of andere wijze hulp willen bieden bij de gescheiden inzameling van afvalstoffen;
• Gemeente en ROVA richten zich op het beïnvloeden van landelijk beleid;
• Daar waar mogelijk realiseren gemeente en ROVA werk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zowel voor de bestaande als de aanvullende werkzaamheden.

Bij het opstellen van het Uitwerkingsplan is samengewerkt met diverse partners in
de stad. Ook zijn de ideeën in een drietal sessies voorgelegd aan bewoners. Zij zullen ook bij de invoering van het plan worden betrokken.

 

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

10 gedachten over “Plan om restafval in Zwolle te verminderen”

  1. Het gaat om een pilot om inwoners (achteraf) financieel te belonen als ze minder restafval aanbieden

    Dus als je besluit om je restafval ergens te dumpen, krijg je er ook nog een financiële beloning voor!

  2. Bij dit soort proefballonnetjes bekruipt mij altijd het gevoel dat we eerst de ene kant opgaan (beloning als je minder aanbiedt), en daarna de andere kant: meer betalen als je normaal aanbiedt omdat iedereen binnen de beloningshoeveelheid wil blijven en dit normaal is geworden.

  3. Dit soort projecten zijn gedoemd om te mislukken. Ik heb ern groene, een blauwe en tegenwoordig een oranje container. Ik ben scherp op het afvalscheiden maar hier heb ik een hard hoogd in

  4. Ik denk dat het een belangrijke bijdrage is als de Gemeente zelf niet weer gaat faciliteren in bedrijven als Primark. Dat voorkomt een tsunami aan kwalitatief slechte en goedkope kleding die binnen de kortste keren tussen de vuilnis beland. En het gaat aanpakken van overbodige verpakkingsmaterialen die consumenten bij producten krijgen. Komkommers in plastic, te gek voor woorden. Kijk eens wat supermarkten gebruiken aan verpakkingen, en waarom geen statiegeld op blikjes, en kartonnen dozen etc.? Dát zou een hoop schelen! Niet alleen dus de consument, maar ook de fabrikant bewus laten worden.

  5. Dat gaat uiteindelijk de consument weer betalen, Ruud.
    Het allerbeste is om veel minder te kopen dan we nu doen. En dan het liefst kwalitatief goede producten. Maar dat gaat uiteindelijk ten koste van groeiende economie, en dat mag natuurlijk niet.

  6. 100 kilo afval per inwoner per jaar in 2020? Ik weet echt niet hoe Zwolle dat nou wil gaan doen. Of hoe IK dat nou moet gaan doen als inwoner. Het KAN niet, 2 kilo per week! Ter illustratie mijn situatie…

    Toen ik hier kwam wonen (1999) had iedereen een grijze kliko en stond er een gezamenlijke groene kliko waar de hele dag de zon op stond. Dat stonk zo enorm dat die groene weg is gehaald. De wormen kwamen er uit. De grijze kliko’s gingen daarna natuurlijk ook stinken, dus die zijn ook weg. En dus hebben we sindsdien een aantal ondergrondse containers. Die zijn zo klein dat er meestal zakken naast liggen omdat ze vol zijn. Lekker fris. Sterker nog, als de ondergrondse container vol is kun je niet naar een andere ondergrondse container lopen (waar veel minder mensen wonen) want je groene ROVA pasje werkt daar niet op.

    Nog meer scheiden… Nu hebben we sinds een paar jaar enkele gezamenlijke blauwe containers voor papier en karton. Zul je net een buurman hebben die iedere dag pizza bestelt (kartonnen doosjes) terwijl die container slechts eens in de 3 weken geleegd wordt, als niemand vergeet hem aan de weg te zetten want daar moet ik dan weer voor opdraaien. En dan past mijn eigen papier er niet meer in, terwijl in een Nee-Nee sticker heb. Dat ding zit altijd stampensvol! Dus papier gaat in de ondergrondse.

    Glas scheiden? Nee, een incidenteel leeg pindakaaspotje gaat net zo makkelijk bij het grijze afval. En als ik een lege wijnfles heb loop ik naar de glasbak, maar dan moet ik nog uitkijken in welk gat ik hem steek, want blank glas is dan weer anders dan gekleurd glas. schijnt.

    Batterijen? Heb ik nog minder van, dus je weet wel wat daar mee gebeurt…

    Plastic scheiden? No way. Die container voor plastic bij de supermarkt: ik heb één keer geprobeerd te lezen wat er op stond: 10.000 regels over welke soorten plastic er WEL en NIET in mogen. Denk je nou echt dat ik nog met een PET-flesje en een verpakking van een nieuwe USB-stick daar naartoe loop om te lezen of ze er in mogen? Ik snap ook wel dat er chemisch gezien hele verschillende soorten plastic zijn, maar als er zo veel regels zijn werkt dat niet! Plastic gaat dus gewoon in de prullenbak (tenzij er statiegeld op zit).

    Medicijnen… Ja, díe scheid ik wel. Als er één pil op straat ligt en ik zie hem liggen, dan breng ik hem naar de apotheek ter vernietiging. Je wilt niet weten wat je aan gekke pillen midden op straat vindt, en hoe veel kinderen daar gewoon spelen.

    Maar samengevat… Zonder de juiste voorzieningen kan en wil ik mijn afval niet scheiden. En al kan dat, dan nog kan ik niet onder de 100kg per jaar komen. Sterker nog, mét scheiding kan je toch ook niet onder 100kg komen! Denk eens aan wat lege colablikjes wegen. Sterker nog, de afvalverwerking (de ROVA), kan die niet zelf scheiden? Ik zeg altijd: wil je scheiden, doe het lekker zelf. Ik was in de jaren ’90 op een open dag bij de ROVA en zag een lopende band waar al dan niet geautomatiseerd afval gescheiden werd (magneet pakt blik, mensenhand pakt sla). Nog sterker: ik ken mensen die beweren gezien te hebben dat ondergrondse containers voor grijs, groen, en weet ik veel wat voor soorten afval geleegd worden in vrachtwagens met slechts één container! Dus het hele scheiden heeft geen enkele zin,

  7. Eens met bovenstaande.

    Een pilot houden en geld verdienen door zo min mogelijk afval te storten. Daarna de geslaagde huishoudens die het geld kunnen verdienen als maatstaaf voor iedereen nemen. Degene die er toch boven het aantal kilo’s komt, moet extra betalen. In 2025.

Reacties zijn gesloten.