Geluidsoverlast in Stadshagen?

Zwolle – Als Lelystad Airport uitbreidt zal dit flinke geluidsoverlast opleveren voor Stadshagen. Dinsdagavond was er een informatie avond  Tijdens deze avond zette Leon Aldegast van actie comité Hoogoverijssel uiteen wat de te verwachte gevolgen zullen zijn. Vrachtwagens die voorbij razen, dat is het geluidsniveau van het overvliegende vliegtuig straks", aldus Adegeest. "Het wordt een rotherrie in Stadshagen." Om te kunnen landen in Lelystad dalen de vliegtuigen bij Zwolle tot 900 meter. Dit heeft flinke geluidsoverlast tot gevolg.

In de milieueffectrapportage worden de gevolgen voor Flevoland belicht. Wat de gevolgen voor de provincie Overijssel en de stad Zwolle zullen zijn komt niet aan de orde. Het actiecomité heeft de gevolgen zelf uitgezocht.

Gemeenteraadslid William Dogger had niet verwacht dat de gevolgen van de geluidsoverlast zo groot zouden zijn. Ook Statenlid Rob Wertheim schrok van de mededeling. De wijkstichting Stadshagen overweegt vervolgstappen. Er wordt een rechtszaak overwogen, waarvoor fondsen geworven gaan worden.

Bron: RTV OOst. U kunt een petitie tekenen om het belang van een hogere aanvliegroute te ondersteunen.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

11 gedachten over “Geluidsoverlast in Stadshagen?”

  1. Gaan ze dan ook eindelijk wat doen aan al die kinderen met gemotoriseerde speelvliegtuigen??! Ik kan nog geen middag rustig in de tuin zitten of er vliegen weer een aantal van deze vliegtuigjes over gestuurd door terreurkinderen. Waar zijn de ouders van dit tuig? Het woonplezier in Stadshagen is hiermee serieus in het geding.

  2. Nederland is qua oppervlakte een klein land, je kunt je afvragen of het handig is om steeds meer en grotere vliegvelden te gaan aanleggen op zo’n kleine oppervlakte.
    Handiger lijkt mij als het laatste stukje van je reis gewoon met de trein wordt afgelegd, of met de auto natuurlijk.
    900 meter is erg laag en geeft veel lawaai, het lijkt mij geen vooruitgang als dit door zou gaan.

  3. 900 meter? Het lijkt me dat de rest van Zwolle dan ook mee kan genieten van die herrie. Die stopt niet waar Stadshagen op houdt.
    Oplossing: vliegen duurder maken waardoor minder mensen kunnen gaan vliegen, waardoor er niet steeds nieuwe vliegvelden nodig zijn. Op langere termijn ook beter voor het milieu. Wie durft?

  4. Inderdaad Tja. Het is onbegrijpelijk dat er op kerosine geen (of in ieder geval heel weinig) accijns zit. Ons belastingstelsel is zo onlogisch: waar we meer van willen, belasten we zwaar (zoals arbeid), waar we minder van willen, belasten we nauwelijks (zoals vervuiling). En dat terwijl er geen krachtiger middel is om de wereld vorm te geven naar onze idealen dan de belastingen die we heffen.

  5. Maar men durft het niet aan om aan de groei een halt te roepen. Dat geeft allerlei andere stress. Dus wordt het erger…

    “We’re doomed” riep het konijn dat in de koplampen van de aanstormende wagen keek.

  6. Mooi die petitie, gelijk getekend.
    Het is idd zo dat heel Zwolle hier flink last van gaat krijgen. Als je nu al de vliegtuigen soms al binnen kunt horen overvliegen op 4000m hoogte, kan je nagaan wat dat betekend als de overvlieghoogte zakt naar 2000m (dat is een verdubbeling van het geluidsnivo!).
    Oke, vliegtuigjes kunnen wat kleiner zijn, maar zitten nog steeds dezelfde straalmotoren op….

Reacties zijn gesloten.