Rozentunnel tijdens zomervakantie dicht

Zwolle – De Rozentunnel is van vrijdag 21 juli 19:00 uur tot maandag 4 september 07.00 uur afgesloten in verband met werkzaamheden aan het spoor en het nieuwe station Stadshagen. Omleidingen worden ter plaatse aangegeven. De Rozentunnel is de fietsverbinding tussen Stadshagen en Westenholte.

Vernieuwde Kamperlijn en station Stadshagen
De tijdelijke afsluiting van de Rozentunnel is nodig voor de bouwwerkzaamheden aan het nieuwe station in Stadshagen en aanpassingen aan de Kamperlijn. Voor de gemeente Zwolle bouwt ProRail een nieuw station en tunnel onder het spoor in Zwolle Stadshagen. De werkzaamheden aan het Kamperlijntje en het nieuwe station zijn in volle gang. Op dit traject rijden vanaf 10 december 2017 elektrische treinen.

Omleidingen
De afsluiting van de Rozentunnel is met name in het weekend en in de schoolvakantie gepland om de overlast zoveel mogelijk te beperken. Omleidingen worden via verkeersborden ter plaatse aangegeven en op www.zwolle.nl/bereikbaarheid.

 

Artikel delen:
Reacties 32
  1. Ik woon niet in Zwolle-Zuid (en heb er verder geen belang), maar waarom is daar eigenlijk geen station? Ik denk dat ik zie dat Stadshagen nogal wordt gepamperd door de gemeente. Is mijn idee terecht vinden jullie?

  2. FS, je hebt groot gelijk!! Het is te gek voor woorden dat er nog lang geen station in Zwolle Zuid is. Er wonen in Zwolle Zuid een kleine 30.000 mensen in 12.758 woningen t.o.v. 23.928 bewoners in Stadshagen en 8.494 woningen. Het is een treurige constatering dat Zwolle Zuid is verworden tot een soort "melkkoe" van Zwolle. De politiek heeft enkel oog voor Berkum en Stadshagen, de rest bestaat voor de gemeente niet en mag enkel betalen…. en vooral niet zeuren.

  3. Zwolle Zuid ligt aan een drukke treinverbinding. Veel treinen stoppen ook al in Olst en Wijhe. Om dan ook nog een keer bij Zwolle Zuid te stoppen zal wel wat te veel van het goede zijn. Ik had liever dat ze de stations bij Olst en Wijhe ook voorbij zouden kachelen.

  4. Zwolle Zuid ligt vlakbij het Centraal Station, waarom zou door nog een station moeten komen Klaas Jan? Wat een kolder zeg.

  5. Dat er geen station is bij Zwolle-Zuid heeft al jaren dezelfde reden:
    Enkel spoor tussen Olst en Deventer.
    Daardoor kunnen er maar 4 treinen per uur tussen Zwolle en Deventer rijden. En als je de IC ook nog op ZZ zou laten stoppen, wordt die verbinding te lang.

    Oplossing: spoorverdubbeling tussen Olst en Deventer. Dan zou er een Sprinter kunnen rijden tussen Deventer en Zwolle (of zelfs Kampen). En daarnaast de huidige IC die niet meer stopt op Wijhe en Olst.

    Maar goed, dan moeten er in Deventer huizen plat, wat ze daar niet willen.

    Dus uiteindelijk is het probleem, zoals wel vaker, Deventer 😉

  6. @Leonardo

    Hoezo kolder van Klaas Jan? De afstand van Ittersumbroek naar het station ligt even ver als de afstand van midden Stadshagen naar het station. Voordat je iemand afdoet alsof hij/zij het allemaal verkeerd heeft, dan kun je beter eerst je huiswerk gaan doen, voordat je hier reageert.

  7. zwolle zuid is achter het c.s. 8)

    en waar moet die 2e dan komen ?

    stadshagen heeft wel de ruimte,
    en is in de polder 😛 van mastenbroek ver weg van c.s.
    en het is maar een boemel naar kampen > zwolle c.s.

  8. Leonardo, zo gek is het echt niet. Het boemeltje naar Kampen is ook enkel spoor, waar Zwolle Zuid nog dubbel spoor heeft. Daarnaast gaat het Kamper lijntje enkel naar IJsselmuiden/ Kampen? Veel mensen denken dat je met de Zuid ingang midden in Zuid staat? Dat is niet het geval, het is vergelijkbaar met de Centrum ingang en Holtenbroek? Zwolle Zuid staat gewoon niet op het vizier van de Zwolse politiek. Berkum, Stadshagen en het centrum zijn oververtegenwoordigd in de raad. Zwolle Zuid, Spoolde en de Veerallee mogen enkel betalen en niet te veel zeuren.

  9. Flauwekulargument, Bruins. Het verste punt van Zwolle-zuid (Schermerhornstraat) ligt 5 km van het station, 15 minuten fietsen. Het verste punt in Stadshagen (je vergelijkt eerlijk of niet) ligt op 6,3 km afstand van het station, 5 minuten langer fietsen. Rechtvaardigt geen van beide extra station = extra stop = tijdverlies voor de andere passagiers.

  10. Bruinsweer, dat zou je denken, maar er komt toch een station in Stadshagen….met slechts een spoor tot Ijselmuiden/Kampen? Een lijntje van niets. Om het nog iets te pimpen wordt er nog maar een station gebouwd bij Stadshagen. Zwolle Zuid had al lang een station moeten hebben. Het excuus van, enkel spoor is eigenlijk niet geloofwaardig meer. Het spoor bij Kampen heeft ook een enkel spoor, net als het spoor naar Ommen? Op een één of andere manier wordt Stadshagen zo gepushed en er wordt zo in geinvesteerd, je zou bijna iets van denken.

  11. @Bruinsweer

    Ik weet dat je een groot fan van mij bent, maar het bericht wat ik hier boven heb geplaatst is heel duidelijk. En het is niet nodig, dat jij mijn woorden verdraait in jouw persoonlijke reactie hierop. Dus m.a.w.; hou dit soort flauwekul voor je.;)

  12. @Klaas Jan: Wat een drogreden. Ben ik niet van je gewend. Ja het kamperlijntje is ook enkel spoor. Maar daar rijdt maar 1 trein heen en weer. Al zou hij bij elke lantarenpaal stoppen, dan nog kan hij geen andere treinen in de weg zitten.

  13. Bernard, ik heb geen belang bij een station in Zwolle Zuid. Het gaat erom dat het wel een beetje gek is dat er een station gebouwd wordt in Stadshagen en er nog nooit een in Zwolle Zuid is gebouwd. Busines wise, denk ik dat een station in Zwolle Zuid rendabeler is dan in Stadshagen.

    FS stelt terecht de vraag waarom Stadshagen zo gepushed wordt. Volgens mij is hier een logische verklaring voor. Heel wat gemeenteraadsleden wonen in Stadshagen. In de raad is Stadshagen over vertegenwoordigd. Dit moet toch echt eens tegen het licht gehouden worden. Wellicht kan dan ook eens gekeken worden wat de bestedingen/investeringen per wijk is gerelateerd aan het aantal inwonende raadsleden. Mooi onderzoek voor de rekenkamer 8) U staat denk ik versteld van de uitkomsten. Spoolde, Veerallee, Windesheim en Schelle komen er bekaaid van af. Wil je betrokkenheid en solidariteit, zul je dit ook moeten zichtbaar maken. Mijn beeld over Stadshagen is niet goed. Ik vind het een gebied met veelal enorme zeurders, zie gedoe over station, vliegtuigen winkelcentrum enz. De verklaring kan liggen aan het feit dat de wijk onder NAP is gebouwd?:D

  14. Je raakt toch niet besmet door Bruins, Klaasjan? Je klinkt sls een complotdenker. Er is een groot verschil tussen station Stadshagen dat de rentabiliteit van het Kamperlijntje vergroot en de lijn Arnhem-Zwolle waaraan station Zwolle- Zuid zou moeten komen. Daar veroorzaakt een extra stop vooral oponthoud voor de overige reizigers.
    Bovendien beslist de minister van verkeer over extra stations op het hoofdspoor en de provincie over het Kamperlijntje.

  15. @Joris5

    Nou beste Joris hoe jij ook verder mag heten; Zwolle Zuid is de grootste wijk met het meeste aantal inwoners, dat qua verhouding gebruikt maakt van het openbaar vervoer. En in dit geval van het spoorwegennet. Om het `CS Zwolle` te kunnen ontlasten m.b.t. tot de vele in- en uitstroom van treinreizigers en de verkeersdrukte die daaruit voortvloeien, zou het daarom zeer wenselijk zijn dat er een station in Zuid gaat komen. Dit had eigenlijk al jaren eerder moeten gebeuren.

  16. Waarom Stadshagen zo gepusht wordt lijkt me nogal logisch: die wijk is volop in ontwikkeling. Daar heb je geen zelfzuchttheorieën voor nodig.

  17. Steeds meer mensen in stadshagen kunnen zich geen auto permiteren. Dan is 1 en 1 =2 om extra openbare voorzieningen aan te leggen

  18. Is het geen idee om het Kamperlijntje door te trekken naar Zwolle zuid. Met gebruikmaking van de rails die er al licht. Het boemeltreintje stopt dan in Stadshagen, Centraal Station en het afgelegen Zwolle Zuid.

  19. Pari Poeri, dan moet er wel een station in Zwolle Zuid zijn/komen….
    Joris5, Nee hoor. Ik constateer alleen dat Stadshagen over vertegenwoordigd is in de gemeenteraad. Ik constateer ook dat er onevenredig veel geld en energie in die wijk gestopt wordt. Dat mag misschien overkomen als complot denken, maar dat is het niet. Het riekt eerder naar "het hemd is nader dan de rok", in te betekenis van wijk. Misschien is het een idee om het kiesstelsel op de kop te gooien of een gemeentelijke belasting per geïnvesteerd vermogen in de wijk. Zou beter en rechtvaardiger zijn. Zwolle Zuid, Spoolde en de Veerallee komen er nu zwaar bekaaid vanaf. We mogen blij zijn met de restjes en beoogde overlast, terwijl we wel het volle pond betalen. Waarvoor en waarom?

  20. Nog een kleine aanvulling. Ik zie Stadshagen in Zwolle als het Litouwen binnen de Europese Unie. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/50/nederland-deze-eeuw-grootste-nettobetaler-van-de-eu Assendorp, het Centrum en Holtenbroek zijn het Bulgarije, Polen en Griekenland van de stad. Zwolle Zuid, Spoolde, VeerAllee, Berkum en de Wipstrik de netto betalers. Het zou goed zijn wanneer de bewoners in die wijken een forse korting op de gemeentelijke lasten zouden krijgen of men investeert pro-rato in onderhoud van wegen e.d..

  21. Joris5, die extra stop zou ook veel meer reizigers kunnen genereren? Waarom is de stop in Zwolle Zuid zoveel anders dan Stadshagen? Tot slot de minister komt niet zomaar op het plan om een station in Stadshagen te plaatsen. Los van het feit dat ze waarschijnlijk niet eens van het bestaan van Stadshagen af weet, zal er hoogstwaarschijnlijk een aanvraag door de gemeente zijn gedaan. Waarom neemt men dan Zuid niet mee? Zuid leeft gewoon niet bij de gemeenteraadsleden, daar ligt het aan.

  22. Mensen, Japser heeft het al glashelder uitgelegd om 24 juli 2017 12:08.
    De discussie was toen in feite klaar. Maar blijkbaar snappen Klaas Jan en Steven het niet.

    In detail dan. Het is niet zo moeilijk. Neem bijvoorbeeld een donderdagochtend:

    Huidige situatie (twee tussenstations):
    Vertrek Zwolle: 8.20, Aankomst Deventer: 8.44. De IC naar Zwolle stond al te wachten (hij moet wachten want tussen Deventer en Olst was het dus enkel spoor) en die kan dan vertrekken om 8.47 en komt in Zwolle aan om 9:11. Dit komt goed uit, want dan kan hij 9 minuten later om 9:20 weer richting Deventer vertrekken.
    En zo kun je op dit stuk dus precies 2 treinen per uur laten rijden.

    Nu doen we er een derde station bij:
    Stel de trein vertrekt dan weer uit Zwolle om 8.20, de extra tussenstop neemt 3 minuten in beslag, dus komt hij nu aan in Deventer om 8.47. De trein richting Zwolle die in Deventer te wachten stond kan dus pas vertrekken om 8.50. Die stopt ook een extra keer en zal dan in Zwolle aankomen om 9.17. Deze kan dan niet meer om 9.20 vertrekken, want voor keren wordt minimaal 6 minuten gerekend en dat is heel erg krap. Dat zal dus op zijn vroegst 9.23 zijn. Je loopt dus per uur minimaal 3 minuten uit. Het past niet.

  23. Klaasjan, de minister gaat niet over het Kamperlijntje. Dat is de provincie, omdat het een regionale verbinding is. De minister gaat wel over het hoofdspoor. Het zijn appels en peren die je vergelijkt.
    Stadshagen is een wijk in aanbouw. De mensen die er wonen betalen via de koopsom of de huur mee aan de bovenwijkse voorzieningen. Datzelfde is in de jaren 80 gebeurt in Zwolle Zuid.
    Steven Bruins, dat jij niet je eigen naam gebruikt wil niet zeggen dat anderen dat ook niet doen. Ik heet gewoon Joris. Die 5 mag je eraf laten.

  24. Bernard, bedankt voor je punt. Ik begrijp het.

    Joris, de bovenwijkse voorzieningen zijn idd sinds 2006 middels een wet vast gelegd. Het betreft voorzieningen voor algemeen nut, zoals voorzieningen voor openbaar vervoer, ontsluitingswegen, bovenwijkse groengebieden, rioolwerkzaamheden, glasvezel etc. Hoe dit voor die tijd geregeld was, weet ik niet. Ik zie dat de gemeente in Stadshagen wel erg voortvarend te werk is gegaan met de voorzieningen. Ik betwijfel of de bewoners hier volledig zelf voor betalen (middels de koopsom of huur) of dat de gemeente hier ook nog extra geld in stopt? Op de website van de gemeente Zwolle zie ik een apart kopje voor Stadshagen, https://www.zwolle.nl/stadshagen/nieuwbouw

Reageer