Ridder van Tom Claassen bij de Fundatie

Zwolle – In de beeldentuin van Museum de Fundatie bij Kasteel het Nijenhuis is gisteren de 10 meter hoge sculptuur Mikkel van Tom Claassen (1964) geplaatst. De kunstenaar maakte het beeld in opdracht van de Fundatie en Lowlands. Daar stond het afgelopen weekend op het festival in Biddinghuizen.

tom_claassen-1.jpg 

Mikkel is een ridder opgebouwd uit onderdelen die doen denken aan kiezels of stenen. Zij lijken in een wankel evenwicht op elkaar gestapeld te zijn. Tom Claassen gaat aan de haal met onze waarneming en ons gevoel voor proporties en lijkt met Mikkel een eigentijds monument te hebben gemaakt voor de moedige ridder die ten strijde trekt tegen het kwaad.

tom_claassen-2.jpg 

tom_claassen-3.jpg  

Mikkel van Tom Claassen is sinds 2009 het 7de beeld dat in de samenwerking tussen Lowlands en de Fundatie heen en weer migreert tussen het festivalterrein en de Beeldentuin van Kasteel het Nijenhuis. Het beeld zal nog op Lowlands te zien zijn in 2018 en 2019. Daar tussendoor en daarna is het beeld in de Beeldentuin van Kasteel het Nijenhuis, waar het onderdeel uitmaakt van de kunstcollectie van de provincie Overijssel.

Artikel delen:
Reacties 12
  1. Bijzonder dat de Ridder nu in kasteeltuin Nijenhuis staat. Gefeliciteerd hiermee en mooi een totaal andere invalshoek dan dat men gewend is. Je ziet het trouwens meer gebeuren; het stapelen van stenen.

  2. Over smaak valt niet te twisten, ik vind dit ook niet mooi, maar vind het prima dat de Fundatie dit werk aangekocht heeft. Wel een goeie eye-catcher.

  3. Over smaak valt wel degelijk te twisten, maar mensen wagen zich er niet aan.

    Smaak gaat over meer dan mooi of lelijk. Dit werk wordt gepresenteerd als kunst, dan mogen we het ook als kunst beoordelen. (Nou ja, het is niet verboden om ook niet-kunstwerken zoals sport of administratie als kunst te beoordelen, het is alleen niet zo zinvol.)

    Dus dan kunnen we het hebben over vorm, inhoud en functie van deze ridder. We kunnen het hebben over de ambachtelijkheid en de technische bekwaamheid. We kunnen het hebben over de bedoeling van de kunstenaar en in hoeverre hij in zijn opzet geslaagd is. We kunnen het hebben over de relatie van het kunstwerk met andere kunstwerken, en zijn plaats in de kunstgeschiedenis. We kunnen het hebben over maatschappelijke relevantie, over de betekenis die het heeft voor andere mensen, over wat voor ervaring het toevoegt aan onze levens.

    Voor deze discussie schrikken mensen terug, en dat is jammer, want het is heel relevant, ook voor de bredere vraag waarom mensen eigenlijk kunst maken en waarom we dat als samenleving zouden moeten steunen.

    Een paar topics geleden heb ik een aftrap gedaan. Wie reageert?

Reageer