Trein Kamperlijn rijdt weer vanaf 28 augustus

Zwolle – De Kamperlijn staat vanaf 28 augustus 2017 weer gereed voor reizigers. Na een periode van 12 weken waarin Prorail het spoor vernieuwde en gereed maakte voor elektrische treinen, rijden er weer treinen op de lijn tussen Zwolle en Kampen. Maandag de 28ste hervat NS de dienstregeling met de huidige dieseltreinen. In december neemt Keolis Nederland, het huidige Syntus, het stokje over met nieuwe elektrische treinen, die in opdracht van de provincie Overijssel gaan rijden.

Bovenleiding en spoorvernieuwing
De vernieuwing van de Kamperlijn, het spoor tussen Zwolle en Kampen, is een gezamenlijk project van de provincie Overijssel, gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail. Om het 13 kilometer lange spoortraject gereed te maken voor elektrische treinen zijn er 200 bovenleidingmasten geplaatst en ondergrondse leidingen aangelegd naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1500 volt naar de bovenleiding. Ook is het hele spoortraject voorzien van nieuw spoorgrind, bielzen en spoorstaven.

Nieuw station Zwolle Stadshagen
Naast de aanpak van het spoor, zijn de werkzaamheden aan het station Zwolle Stadshagen nog in volle gang. Dit nieuwe station wordt gebouwd ter hoogte van de Belvédèrelaan en krijgt een onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer. Vanaf 10 december 2017 wordt het station in gebruik genomen. Reizigers kunnen dan vanaf Zwolle Stadshagen met de trein naar Kampen of naar Zwolle en vanaf daar verder reizen. Ondanks de extra tussenstop blijft de reistijd met de trein tien minuten, omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur. De werkzaamheden aan de onderdoorgang bij het station zijn in het voorjaar van 2018 afgerond.

Aanpassing station Kampen
De werkzaamheden aan station Kampen zijn zo goed als klaar. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de inrichting van het perron. Het perron in Kampen is langer en breder gemaakt en aan de IJsselkant is een voorplein aangelegd en voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en het mooie stadsfront van Hanzestad Kampen.

Goedkoper, groener, stiller en sneller
Op de Kamperlijn rijden straks elektrische treinen. Deze treinen zijn stiller, sneller en schoner dan de huidige dieseltreinen. Daarmee verbetert de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen. Ook bespaart de provincie op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten).

Artikel delen:
Reacties 19
  1. @Joriss:
    Ja, dat klopt. Het wordt er niet overzichtelijker op met 3 vervoerders.
    Het is net als in Zutphen, waar je 3 verschillende paaltjes naast elkaar hebt en mag hopen dat je je chipkaart in de juiste volgorde bij het juiste paaltje houdt.

  2. Nou Zwollenaeren, kunnen we binnenkort elektrisch naar Kampen. Lekker een drankje doen op de Plantage of winkelen in één van de langste winkelstraten van Nederland. Een heerlijk speciaalbiertje doen bij De Stomme van Campen, etc. Vlakbij, klein Zwolle, al aan de IJssel.

  3. Tja, marktwerking he, het is zo goed voor de reiziger. De dienstverlening wordt goedkoper én beter, conducteurs worden vriendelijker, treinen rijden op tijd, maatwerk, keuzevrijheid, paradijs op aarde. Halleluja voor het neoliberalisme!

  4. Och nouja, de treinen rijden weer richting Kampen.
    Electrisch nogwel. Ik fiets liever naar Kampen
    Maar voor wie de voorkeur geeft aan de trein,
    vooral doen. Kampen is echt een heel mooi stadje.

    Kan je nu ook 'electrisch' bereiken en verkennen.
    Ga je blij van worden 😉

    @rietpluim, kan je uitleggen wat 'neoliberalischme' is ?
    Ik weet dat natuurlijk wel, maar de meesten hier niet
    vrees ik.

  5. Oh nou, heb je 'de overheid' nodig om de fiets of de trein
    naar Kampen te nemen ?
    Een 'steeds meer rukkende overheid', tsja stoor je er niet
    aan. Doe je ding.

  6. Als de overheid zichzelf overbodig kan maken op termijn moeten we daar niet tegen zijn natuurlijk. 😀
    Misschien kunnen we wel een handje toesteken zelfs!

  7. van een andere nieuwssite:
    Station Stadshagen wordt 10 december officieel in gebruik genomen. Reizigers kunnen dan vanaf Zwolle Stadshagen met de trein naar Kampen of naar Zwolle en vanaf daar verder reizen.

    Ondanks de extra tussenstop blijft de reistijd met de trein tien minuten, omdat de snelheid op het traject omhoog gaat van 100 naar 140 kilometer per uur. De werkzaamheden aan de onderdoorgang bij het station zijn in het voorjaar van 2018 afgerond.

    Vanaf maandag 28 augustus hervat NS ook weer de dienstregeling met de huidige dieseltreinen op het spoor van Zwolle naar Kampen. Daar zijn twaalf weken lang werkzaamheden geweest.

  8. @RietPluim:
    Wat betreft "goedkoper" is maar de vraag bij openbaar vervoer, want qua ritprijs zal de ene vervoerder waarschijnlijk niet of nauwelijks onderdoen voor de andere.

    Er kunnen reizigers bovendien stukken duurder uit zijn.
    Voorbeeld:
    Dalvoordeel-abonnement, dus voordeel wanneer je incheckt tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur.
    Reizen van Kampen naar Groningen.
    Inchecken in Kampen om 15.55 uur, voor de trein van 16.02 uur.
    Nu met NS enkele reis met korting voor ?? 11,60 uur.

    Straks:
    Inchecken in Kampen om 15.55 uur.
    Met korting met de nieuwe vervoerder van Kampen naar Zwolle, voor ?? 2,10.
    In Zwolle uitchecken bij de nieuwe vervoerder, rond 16.15 uur, en inchecken bij NS, waarna je voltarief naar Groningen moet reizen, dus voor ?? 17,70.
    Totaalprijs voor de reis: ?? 19,80

    Door het decentraliseren en dus meerdere vervoerders, ben je straks voor dezelfde reis dus 70% duurder uit!

Reageer