SP in gesprek met buschauffeurs

Zwolle – Op maandag 28 augustus gaat de SP vanaf 11 uur rondom station Zwolle met buschauffeurs in gesprek over het dreigende tekort aan buschauffeurs en over andere problemen in het openbaar vervoer.

Actiecoördinator Robert Bos: "Binnen nu en tien jaar gaat de helft van alle buschauffeurs met pensioen en er zijn niet genoeg mensen om hen te vervangen. In plaats van een of andere zelfbenoemde mobiliteitsgoeroe van een overbetaald onderzoeksbureau een rapport te laten typen over wat managers aan zogenaamde oplossingen bedenken, willen wij van de buschauffeurs zelf horen hoe het mogelijk is dat er op termijn niemand klaar staat die hun werk overneemt. Waar ligt dat aan?"

Vanaf 11 uur zal de SP rondom het station te vinden zijn om te luisteren naar de mensen achter het stuur, over het dreigende tekort aan chauffeurs, maar ook over andere zaken die spelen in het OV. "Onder het mom van efficiëntie verandert er een hoop in het openbaar vervoer in onze regio en de SP vraagt zich af of die veranderingen niet vaak verslechteringen zijn. Wij willen van de buschauffeurs horen hoe zij dat ervaren, want de mensen op de werkvloer hebben het meeste verstand van zaken." Naast aanwezigheid bij het station, voeren de socialisten een kort online onderzoek uit, om zoveel mogelijk buschauffeurs te kunnen bereiken. Het genoemde onderzoek zal vanaf maandag op de site van de lokale SP-afdeling te vinden zijn.

Artikel delen:
Reacties 21
  1. Nog drie jaar, dan rijden auto's vanzelf. Geef 't dan nog
    een jaartje of twee, dan rijden bussen ook vanzelf.
    Geen chauffeurs meer nodig. Ook geen schadeherstellers meer
    nodig dan overigens šŸ˜‰

    SP mist 't compleet.

  2. Oorzaak te lange personeels stop in 1990. Zou 2 jaar duren maar heeft 6 jaar geduurd. Andere oorzaak aanbestedingen. Derde men neemt geen chauffeurs in vaste dienst. Alles via uitzendbureaus en geen zekerheid voor de chauffeurs. 4e bij de jongeren het vaak aantrekkelijk maken.

    Hoge kosten rijbewijs. Ect ect

  3. fijn socialisten dat jullie gehoor geven aan het estafette gevoel.
    ik vraag mij af waar jullie staan voor wat betreft de pensieoenen en secundaire arbeodsvoorwaarden.
    maak je er niet vanaf als een jantje uit leiden met deze goedkope flauwekul.

    laat t verfilmen door bnn

  4. Wat ik van de SP zie is dat ze publicitair altijd vol op het orgel gaan bij sociale misstanden, maar voor de rest bijna nooit wat bereiken. Regeringsverantwoordelijkheid nemen is hen vreemd, liever blijven ze actievoeren. Wat hun kiezers daarmee opschieten is mij een raadsel.

  5. Dus de SP gaat in "gesprek" en hun "actiecoƶrdinator" gebruikt bij voorbaat al woorden als "een of andere zelfbenoemde mobiliteitsgoeroe", "overbetaald onderzoeksbureau" en "managers met zogenaamde oplossingen". Dat klinkt vooraf al als een sturend en niet-constructief gesprek waarvan de uitkomst bij voorbaat vaststaat. Mijn negatieve mening over de SP wordt weer bevestigd.

  6. Ja Reiziger. Lang leve de VVD. Die het land in de uitverkoop deed. Lekker centen verdienen.
    Op een of andere manier wordt onze rechtse rakkertjes nooit iets aangewreven terwijl zij hun grootste idealen hebben kunnen verwezenlijken. En de SP krijgt al een deel van de bagger over zich heen van al die zieligerds die hier even lekker los menen te kunnen gaan. Vreemde wereld.

  7. @ Tsja, Youp merkte het gelukkig nog wel op in zijn terugblik op de week. Zal maar zo sportief zijn het Ajax-stukje er bij te plaatsen. Ondanks dat het mijn club is, heeft ie daarin ook gelijk:

    Het is bij de Belastingdienst een grote kolerezooi. Onder leiding van onze chaotische staatssecretaris Eric Wiebes doet iedereen maar wat. Je mag blij zijn als je als Nederlandse onderdaan in deze tijd ?berhaupt nog een aangifte ontvangt. Daarbij heb ik begrepen dat je op je belastingformulier echt alles kunt invullen. Het wordt toch niet gecontroleerd. De mensen die dat goed konden zijn namelijk met een ruime premie vertrokken en genieten van een fantastisch pensioen. Kosten? Meer dan 700 miljoen. Foutje van Wiebes, die geen idee had wat er allemaal op zijn amateuristisch geleide departement speelde. Je moet wel heel dom zijn wil je in deze tijd nog gepakt worden voor sjoemelen met je belastingaangifte.

    Toch zijn er twee uilskuikens door de mand gevallen. BN-ers nog wel. Allereerst de beroemdste trambestuurder van ons land. Cootje StompƩ, die wij vooral kennen als collega van Raymond van Barneveld. De darter dus. Co en zijn vrouw hebben volgens mevrouw StompƩ meer dom gedaan dan expres gerommeld. Toen ik deze week het rechtbankverslag las geloofde ik haar. Mijn gevoel zegt dat het wel goed komt met onze Co. Hij en zijn vrouw hebben trouwringen moeten verkopen om hun schulden te betalen. Dat is wel weer zielig.

    Maar heel verrassend: wie er ook gepakt is is onze ex-staatssecretaris Robin Linschoten, die volgens Robin Linschoten niet gesjoemeld had. Het was een fout van zijn boekhouder. Het gaat in zijn geval om iets met BTW. Wel meer dan een tonnetje. Hoe dat kan? Die boekhouder! En een dommelende accountant natuurlijk. Volgens de officier van justitie is er gewoon met opzet gefraudeerd.

    Het kan ook zijn dat zijn belastingaangifte er een beetje tussendoor geschoten is. Dat Robin geen tijd had. Ik keek op Wikipedia even op zijn bijbeunlijstje en dat is nog langer dan dat van Loek Hermans en Edje Nijpels samen. Zit gelukkig ook een schnabbeltje in de uitvaartbranche tussen. Een klusje voor de crematiekeizer Henry, de gevallen voorzitter van de liberalen? Zou mij niet verbazen. Wie wel?

    En weet u wat nou zo raar is: die Co en zijn vrouw die geloof ik wel en die Linschoten geloof ik gewoon niet. Komt natuurlijk ook door zijn verleden. Eens een sjacheraar, altijd een sjacheraar. Hij is een van de besmette VVD-ers uit het rijtje Hooijmaijers en Jos van Rey. En eerlijk is eerlijk: het feit dat hij kort en krachtig in de Raad van Bestuur bij de DSB van Dirk Scheringa heeft gezeten spreekt ook niet echt in zijn voordeel. Begrijp ook dat hij Dirk nog steeds te vuur en te zwaard verdedigt en dat hij zelfs een boek over Scheringa zijn onschuld wil gaan schrijven. Die bestseller wil ik graag lezen. Ik hoop op een helder voorwoord van Frank de Grave, die ook ooit in die criminele organisatie werkzaam was. En ik zou het leuk vinden als onze integere informateur Gerrit Zalm als oud-werknemer het eerste exemplaar van dit boekwerkje in ontvangst wil nemen.

    Robin Linschoten is zo??n stripfiguur die je steeds vergeet en die om de zoveel tijd toch weer even zijn kop boven het maaiveld uitsteekt omdat hij weer ergens heeft lopen klootviolen. Begrijp dat hij nu ridder te voet is. Op al zijn bezit is beslag gelegd. Zielig? Nee hoor.

    Met Cootje heb ik wel een beetje medelijden, maar met die Linschoten dus niet. Ook niet als hij moet gaan zwerven en met een Daklozenkrant bij de supermarkt in zijn woonplaats Eemnes komt te staan? Nee! VVD-ers redden zich altijd wel. Er is altijd wel een vermogend vriendje.

    En als hij echt ten einde raad is dan zou ik, als ik hem was, naar het zunige boertje Marc Overmars gaan. Marc is de bulkende directeur van Ajax en die heeft, zoals u weet, niet alleen meer dan honderd miljoen in kas, maar het komend jaar niet zo veel te doen. Alle clubs moeten naast de gewone competitie door de week ergens in Europa voetballen, maar Ajax is heerlijk vrij. En dat hadden ze ook wel verdiend na zo??n succesvol seizoen. Even een sabbatical. Volgend jaar gaan ze weer werken. En Marc wil best wat financiƫle adviezen geven. En ook wel wat lenen als het moet. Anders gaat het toch maar naar de belasting.

    En dat laatste is dan weer een grapje.

  8. Lang verhaal Dick. Misschien wel goed ook dat de SP met de
    buschauffeurs en het dreigende tekort daaraan in gesprek gaat.

    Ook mede gezien dat de pensioenleeftijd niet meer het 'heilige huisje'
    is wat het ooit was. Als je houdt van je vak en je kan 't nog heel
    goed aan, dat hoeft men denk ik niet te worden afgeserveerd op
    de ene of andere leeftijd.

    Wellicht schept zo'n overdenking perspectief ?
    De bussen moeten wel blijven rijden natuurlijk šŸ˜‰

  9. Zo te lezen is er wel wat aan de hand bij de chauffeurs. Altijd goed naar ze te luisteren. We willen toch allemaal goed openbaar vervoer.

    Dacht dat de vakbonden er altijd als eerste bovenop zaten. Die doen nog steeds veel en goed werk. Altijd onder bovenstaand motto

    want de mensen op de werkvloer hebben het meeste verstand van zaken.

    Ben ook nog lid en hoor veel dat collega's meeliften op het succes van de vakbonden: niet de contributie maar wel delen in het resultaat. Misschien is dit wel een co-productie van de SP en de vakbonden.

    Hoe dan ook: succes!

  10. Bericht door Arjan dokter, op 25 augustus 2017 19:14

    Oorzaak te lange personeels stop in 1990. Zou 2 jaar duren maar heeft 6 jaar geduurd. Andere oorzaak aanbestedingen. Derde men neemt geen chauffeurs in vaste dienst. Alles via uitzendbureaus en geen zekerheid voor de chauffeurs. 4e bij de jongeren het vaak aantrekkelijk maken.

    Hoge kosten rijbewijs. Ect ect

    Aran slaat hier de spijker op zijn kop. Ik denk dat hier wel de antwoorden staan die de SP zoekt.
    – Laat men maar eens beginnen met de chauffeurs in vaste dienst te nemen.
    – En om het argument van die hoge kosten rijbewijs weg te halen, kunnen de bedrijven leerlingen aannemen en hen zelf een opleiding aanbieden op kosten van het bedrijf. Daartegen over zou kunnen staan dat je na het beĆ«indigen van die opleiding 2 jaar verplicht bent om bij die maatschappij te blijven.

  11. Ja, ervaring lijkt me erg belangrijk bij dit beroep.
    Staat haaks op de feiten:
    – chauffeurs niet in vaste dienst
    – er wordt vooral met uitzendbureaus gewerkt.

  12. N.a.v. de reactie van Leonardo67

    Waarom is kritiek op de SP zijn altijd zo dom en kortzichtig? Mensen luisteren niet eens als de SP iets zegt. Meteen afserveren, want (voeg in: smoes naar keuze). Kijk maar eens hoe de Kamer reageerde op het nationale zorgfonds.

    Hoe vaak heeft een partij landelijk ooit belangstelling getoond voor de SP als coalitiegenoot? Vooral de PvdA niet, die is een bijwagen van de VVD geworden.
    Overigens draagt SP lokaal in meerdere gemeenten al langer bestuursverantwoordelijkheid, dus aan de partij ligt het niet.

  13. Volgens mij weet niemand wat neo-liberaal inhoudt.

    Toch weer de grootste… omdat de mensen dit soort kreten het meest aanspreekt denk ik:

    Alles gaat om geld…Het kapitalisme
    Zoveel mogelijk commercialiseren via marktwerking (o.a. ziektekostenregeling). Al ziet niemand door de bomen het bos niet meer.
    Rijken steeds rijker. Voor minder bedeelden geldt zelfredzaamheid
    Alles gaat om je ego…
    Heel veel naar Defensie…. waar zijn we bang voor? Nixxx/niemand: dan creĆ«ren we wel een vijand
    Klimaat…. Kost het geldt?
    Regels en grenzen zijn er om verlegd te worden
    Principes? uhhhhh
    Vrijheid…Maar wie is er tegen?

    Tuurlijk wordt em dit, met:
    D66 als overbodige partij en VVD-light
    CDA die staat waar VVD staat maar dan op 'zogenaamd Christelijk hout' gesneden. Ware aard hebben we gezien toen de pluche-klevers regeerden met de "Grote Gedoger".
    En CU is ook verklaard uit deze link Drogredenen en waarom het dan toch zo lang duurt.[/url]

    Verder heb ik geen zin me in dit slag te verdiepen.
    Het is veel te lekker, met het zonnetje er nog op.

  14. Toch heeft de SP zich ook niet altijd even cooperatief opgesteld Riet.
    Bovendien hadden ze standpunten (als tegen het koningshuis) waar ze de handen niet mee op elkaar krijgen.
    Ook vreemd dat ze de VVD blijven uitsluiten. Een regering is altijd een compromis. In een aantal steden kan die combi wel.
    Sommigen kruipen wel heel makkelijk in een slachtofferrol.
    Als je dan toch een harde koers wilt volgen, kan dat volgens mij vrij lastig met "teddybeer" Roemer.
    Ook vreemd dat ze niet geprofiteerd hebben van het meeregeren van de PvdA, met rampzalige gevolgen voor hun.

  15. Ik krijg wel eens het idee dat de SP heden ten dage nog
    in de wereld van vlak na de tweede industriele revolutie leeft.
    Dat was een tijd waarin de mensen die het 'echte' werk deden
    werden uitgebuit en de 'grootkapitalisten' deze mensen met de
    meest laag-bij-de-grondse machtsmiddelen onderdrukten.
    Terecht dat er een tegen-beweging op gang kwam. Zoiets als
    'arbeiders verenigt U'. Hard nodig in die tijden.

    Tegenwoordig, als je een vak echt goed beheerst wordt je ZZP'er toch?
    De Zwolse busbestuurders beheersen 't vak redelijk goed šŸ˜‰ relatief
    klein clubje ook nog eens.

    Mijn tip, neem met z'n allen per direct ontslag, en stel je beschikbaar
    als ZZP'er, om de bus te besturen. Overleg met een flesje champagne
    en een hele dikke sigaar erbij met wie evenueel een chauffeur nodig heeft die de ins en outs van buschauffeuren in Zwolle kent.
    En dat veilig en professioneel kan doen.

    Dat zal vast de ene of andere vorm van 'overheid' zijn. De bussen moeten blijven rijden immers. Die sigaar en de champagne betaal je echt niet zelf šŸ™‚

    Ga gerust drie of vier keer zoveel verdienen, er is niets wat je
    tegenhoudt. Ik gun 't je.

  16. Hikje, ik ben het voor de verandering eens (bijna) helemaal met je eens. De buschauffeurs hebben geen probleem, maar de overheid. Het openbaar vervoer komt in gevaar. Die buschauffeurs gaan straks lekker met pensioen en het zal hun verder hun r..t roesten. De overgebleven chauffeurs zitten in een luxe positie. Het openbaar vervoer moet immers gewaarborgd worden immers.
    Toch heeft de SP gelijk als ze zich door de buschauffeurs laten voorlichten. Dat zijn immers de echte deskundigen. Zo'n gesprek lijkt me heel zinnig.

Reageer