Vliegtuigherrie boven Stadshagen en Aa-landen

Zwolle – De informatieavond over de nieuwe vliegroutes naar Lelystad Airport werd dinsdagavond in de Buitensoos druk bezocht. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu had deze avond georganiseerd om inwoners van Zwolle en omgeving te informeren over de nieuwe vliegroutes. De laatste tijd is er met name in Stadshagen onrust ontstaan, omdat vanaf april 2019 laagvliegende vliegtuigen geluidsoverlast zullen veroorzaken.

vliegtuig.jpg

Enkele aanwezigen spraken aan het begin van de avond de verwachting uit "dat er naar ons geluisterd wordt, dat er duidelijke antwoorden op vragen worden gegeven en hopen gerustgesteld te worden." Uit eerdere informatie bleek dat deze vliegtuigen op ongeveer 1800 meter zullen overkomen, maar dinsdagavond werd duidelijk dat er ook vliegtuigen zullen overkomen op 900 meter. Bij een hoogte van 900 meter kan er op de grond een geluidbelasting ontstaan van 67 decibel. Volgens Jan Rooijakkers van de Stichting HoogOverijssel is dit "een rotherrie".

Bij zuidwesten wind komen de landende vliegtuigen vanaf Dalfsen richting Zwolle en vliegen rechtdoor naar Hasselt om boven de polder om te buigen naar vliegveld Lelystad. Deze vliegtuigen zullen boven het "oude land" niet lager gaan vliegen dan 1800 meter en een geluidsoverlast veroorzaken van ongeveer 45 decibel. Grotere geluidsproblemen ontstaan bij noordwestenwind, omdat de vliegtuigen dan bij Stadshagen een bocht moeten maken naar links richting Elburg. Bij deze windrichting moet het vliegveld van de andere kant worden benaderd. In ongeveer 40% van de gevallen zal deze laatste vliegroute moeten worden gevolgd. Omdat er in dat geval rekening moet worden gehouden met opstijgende vliegtuigen, moeten de landende vliegtuigen lager vliegen om de stijgers niet te hinderen. Dit betekent dat er "in de bocht bij Stadshagen" dan al gedaald moet worden naar 900 meter. Eerder hebben zowel onze gemeente- als provinciebestuurders aan staatssecretaris Sharon Dijksma aangegeven dat ze uitgaan van een minimale vlieghoogte van 1800 meter boven onze provincie. Zowel wethouder Michiel van Willigen als gedeputeerde Annemieke Traag hebben toegezegd "de zorgen van de inwoners" onder de aandacht van de minister te willen brengen en actief in Den Haag te zullen lobbyen voor de belangen van hun inwoners.

In november neemt politiek Den Haag een besluit over de vliegroutes. Hoewel een aantal aanwezigen ervan uitgaat dat ze voor een voldongen feit zullen worden geplaats, heeft Jan Rooijakkers van de Stichting HoogOverijssel zijn hoop gevestigd op de Tweede Kamer. Hij is van mening dat het totale luchtruim van Nederland eerst opnieuw moet worden ingedeeld zodat er boven onze provincie hoger gevlogen kan worden. Herindeling van het totale luchtruim is complex en kan de openstelling van Lelystand in 2019 vertragen, maar Jan Rooijakkers is van mening dat dit niet opweegt tegen de vliegtuigherrie, waarmee inwoners van Overijssel zullen worden geconfronteerd. Gelet op het applaus uit de zaal bleek duidelijk dat velen de mening van Rooijakkers ondersteunen.

Hennie Vrielink
Verslaggever Weblog Zwolle

Artikel delen:
Reacties 31
  1. Denk niet dat 1 meneer uit Zwolle, het hele Ned. Luchtruim op de schop krijgt …hahahaaaha.
    Als je n scheet laat geeft het meer DB, dan n bijna geluidloos vliegtuig. Meneer moet met zijn tijd mee ! Of weigert hij ook om in Lelystad aan boord te gaan ?

  2. Jammer, deze show voor de b?hne. Alsof je echt nog wat kan veranderen/tegenhouden. Is allemaal al lang in kannen en (Haagse) kruiken. #houhetvolkkalm

  3. Het is altijd hetzelfde liedje: méér, méér, méér. Steeds meer snelwegen, steeds meer bedrijfsterreinen, steeds meer start- en landingsbanen. Het land wordt steeds minder leefbaar.

    Als er te veel vluchten zijn voor het aantal start- en landingsbanen, moeten we niet het aantal banen uitbreiden maar het aantal vluchten terugdringen.

    Laten we om te beginnen eens ophouden met de oneigenlijke steun aan de luchtvaart. "De vervuiler betaalt" belijdt de overheid altijd alleen maar met de mond. De grootste vervuilers worden gesubsidieerd.

  4. 67db rotherrie? Laten we dan ook de elektrische grasmaaiers, stofzuigers, elektrisch gereedschap wat klussers in hun tuin gebruiken, betonboren etc etc verbieden… Dat alles bij elkaar is ook een bak herrie….

  5. Riet, overdrijf niet zo zeg. Nederland onleefbaar? Vind ik allemaal wel meevallen hoor, als ik de stad Zwolle uit rijd ben ik binnen een kwartier in een bos, aan een water of op het platteland. Wat nou onleefbaar?

  6. 67 decibel piekgeluid in Stadshagen straks, 59 – 61 decibel nabij Lemelerveld. Binnen een kwartier in de natuur @Leonardo ? Dat klopt helemaal. Deze wordt echter ook geslachtofferd. Onder andere de volgende natuurgebieden worden getrakteerd op een best stuk lawaai:

    -Het Vechtdal;
    -Sallandse Heuvelrug;
    -De Veluwe;
    De Weerrribben;
    -De Wieden.

    Lelystad Airport levert 2.000 directe banen op. Om het in perspectief te plaatsen: In Overijssel en Gelderland werken er nu 70.000 in de vrijetijdsindustrie. Uit onderzoek is gebleken dat 50% – 70% van de mensen deze provincies bezoekt voor de rust en de natuur. Veel van deze bezoekers komen na 1 april 2019 niet meer terug. Gevolg: Enorm banenverlies.

  7. Wie zit er graag in zijn tuintje op een zonnige dag terwijl elke 5 minuten het volume van een cirkelzaag voorbij komt en je geen normaal gesprek meer kan voeren? Ruil graag van plek waar die pokke herrie niet is. En voor alle zeurders dat het allemaal wel mee valt, jullie wonen duidelijk niet in het vlieg gebied waar deze herrie voor mega overlast zorgt, dus hou op met mensen die er tegen zijn af te kraken.

    Even voorop gesteld ik ben absoluut niet tegen een extra vliegveld. Ook ik snap dat Schiphol vol zit en dat er uitgeweken moet worden. Echter wat ik tijdens de info avond hoorde was dat lelystad als vliegveld helemaal niet zo wenselijk was omdat het binnen de vliegzone van schiphol valt. Dat er grote militaire zones ontweken moesten worden en dat daarom de vliegroutes over zwolle en de veluwe moeten. Wat er overduidelijk ontbrak is waarom er met al die problemen perse gekozen moest worden voor lelystad en niet gewoon een nieuwe vliegveld zone word ontwikkelt welke aan alle eisen en wensen voldoet en niet last heeft van het vliegruim rond schiphol want dat schijnt de enige echte reden te zijn waarom de vliegtuigen zo laag over het oude land moeten vliegen

  8. Ben het in eerste instantie eens met Riet Pluim. Het probleem wordt in eerste instantie veroorzaakt doordat kerosine niet belast is. De vervuiler betaalt niet en de vliegtickets worden daardoor te goedkoop waardoor veel meer mensen gaan vliegen. Daardoor raakt Schiphol vol en hebben we nu dit probleem.
    De vervuiler wordt inderdaad gesubsidieerd. We zijn allemaal als burgers bezig met o.a. plastic scheiden, waarvan net vandaag het bericht kwam dat dit weinig tot niets oplevert. Dit terwijl de bedrijven 90% van het afval veroorzaken en daar veel meer winst te behalen is.

  9. @Leonardo, Er zijn maar weinig plekken in NL waar het echt stil is. Op de Veluwe in het bos hoor je altijd het verkeer op de verschillende (snel)wegen- vliegtuigen en ander lawaai.
    Onleefbaar is misschien een groot woord maar er moet wel veel wijken puur uit economisch belang.

  10. Alternatief is een keer te stoppen met subsidiëren van de luchtvaart, met alle herrie en uitstoot van broeikasgassen. We betalen met de auto de hoofdprijs aan de pomp, maar hier gaat geld bij.

    Lekker goedkoop vliegen kent zijn prijs, het zijn alleen niet de reizigers die hier de rekening betalen. Denk daar de volgende keer aan als je zelf een ticket boekt via Budgettair.

  11. Bericht door aanwezige, op 20 september 2017 11:00
    Wie zit er graag in zijn tuintje op een zonnige dag terwijl elke 5 minuten het volume van een cirkelzaag voorbij komt en je geen normaal gesprek meer kan voeren?

    Ik denk niemand, maar waarom vraag je dat hier? Het gaat om 67dB, niet 102dB (wat 12x zo hard is).

  12. Leonardo,

    Fijn voor jou dat jij er geen last van hebt, maar ik heb er echt problemen mee dat het he-le-maal nergens meer stil is, voorál niet in het bos, aan het water of op het platteland, waar we voor onze rust op aangewezen zijn.

    Niet op de Veluwe zoals Zwollenaarffback terecht opmerkt, niet op de Drentse heide, zelfs niet midden op het IJsselmeer. En naast geluidsoverlast hebben we nog klimaatverandering en luchtvervuiling, plus de gevolgen van andere sectoren zoals landbouw en industrie.

    Wanneer is het eens genoeg? Wanneer zegt er iemand: er is in dit land ruimte voor X auto's en Y vliegbewegingen, en meer niet? Méér asfalt is altijd de eerste reflex. Dat komt ervan als niemand nadenkt over in wat voor land we eigenlijk willen leven en we ons iedere keer weer laten verrassen door de toegenomen mobiliteit.

    We hebben onze capaciteit al ver overschreden. Van mij mogen alle snelwegen terug naar twee keer twee banen, de maximum snelheid weer naar 100 km/h, Lelystad dicht en Schiphol drastisch inkrimpen. Dan kunnen we onze rust weer in Nederland zoeken in plaats van in Nieuw-Zeeland.

    Ik verwacht niet dat het gaat gebeuren, maar laten we alsjeblieft een keer vaststellen waar de grens is en ons daaraan houden, in plaats van als een stel lemmings door te rennen.

  13. met mijn psych zijn we aan het bespreken hierover nav mn stress stoornis. ik zal door deze beslissingen van een airport moeten verhuizen uit de aalanden met de kinderen.

    bedankt!

  14. Als HUDS klaagt over teveel lawaai tijdens het stratenfestival, vinden we het zeuren, nu gaat het over 67Db van een vliegtuig en is het ineens lawaai.
    Meten met twee maten 🙂

    Dus in die zin sluit ik me aan bij Riet voor wat betreft dat het voor de één mee zal vallen en het voor de ander een groot probleem is. Waarschijnlijk ingegeven door het voor- of nadeel dat je er zelf van ziet.

    Vorig jaar in Noordwijk op vakantie geweest. Komen overdag elke 3 minuten vliegtuigen over. Ik vond het geluid niet storend. Heb echt niet met oorkleppen opgezeten. Even gezocht op internet, ze vliegen dan op ongeveer 600 meter hoogte. En er lagen genoeg mensen op het strand te genieten en strandtenten zaten gewoon vol.
    Vond het zelfs steeds weer een mooi gezicht en geluid. En ja, ik besef dat ik daar na twee weken geen "last" meer van had.

  15. Ja, inderdaad, wanneer beseffen we nou eens dat het genoeg is. Neem bv de regeling dat bij openbare rijk provincie aanbestedingen altijd een percentage aan kunst besteedt moet worden? Gek word ik dr van overal cultuur kunst bah genoeg is genoeg Opdringerig is het gewoon bah

  16. Jezelf afvragen wanneer genoeg genoeg is terwijl je woont in een kapitalistisch land. Alles draait nu éénmaal om een goed draaiende economie. Natuurlijk is iedere vorm van overlast vervelend, maar ik stoor me daar dus minder aan. Andere delen van het land mogen wel in de herrie zitten, alleen wij niet. Zo komen we nooit van dat provinciale imago af. Maar het is een lastige discussie, omdat de 1 wel, de ander minder en nog weer anderen helemaal geen overlast denken te gaan ervaren. Zie daar maar eens uit te komen, Het iedereen naar de zin maken is onmogelijk.

  17. Ik sta niet te juichen als er weer eens iemand bezig is met de bladblazer, motormaaier of als er een muziekfestival in de buurt is georganiseerd. Maar dat is allemaal te overzien, het gaat immers om iets tijdelijks.
    Om de paar minuten het geluid van vliegtuigen dat is iets heel anders, je wordt er gek van.

  18. Zomaar wat invalletjes.

    'Wanneer is het eens genoeg?'
    Nooit.

    'Wanneer zegt er iemand: er is in dit land ruimte voor X auto's en Y vliegbewegingen, en meer niet?'
    Never, Niemand.

    'We hebben onze capaciteit al ver overschreden.'
    In de allerverste verte niet.

  19. Geluidsoverlast voor de AA-Landen en Stadshagen. Holtenbroek komt in het verhaal niet voor, maar ligt er precies tussenin en zal ook de volle laag krijgen. Met een beetje mazzel ben ik voor die tijd de pijp uit!

  20. Beste mensen :Ga nu eens naar www. flightradar24.com en kijk eens hoeveel vliegtuigen er landen en vertrekken van en naar Schiphol, die een vakantiebestemming hebben. Daar zitten dan ook de prijsvechters bij met hun lawaaige, vieze, stinkende en kerozine slurpende dozen. Hier ga je niet blij van worden.

  21. Nederland is m.i. te klein om nog een vliegveld geschikt te maken voor grote vliegtuigen. Er blijft dan geen rustig natuurgebied over, en het geeft stress, en dat is ook economische schade.
    Beter is het om of Schiphol uit te breiden, of een vliegveld in de Noordzee te bouwen.

    Vanaf Zwolle kun je prima met de Hanzelijn rechtstreeks naar Schiphol.

  22. Menseeeeeen,
    Het is toch gaaf, straks vliegtuig spotten vanuit je achtertuin .
    Ik ga er straks kekker voor zitten met de verrekijker .
    Als die dingen naar niet teveel voor de zon vliegen, ik wil mijn kleurtje natuurlijk wel bij houden.
    Lawaai???? Een dalend vliegtuig maakt nagenoeg weinig lawaai hoor.
    Ze zweven hier straks over, met een klein beetje motorhulp.
    Je kunt klagen wat je wil, maar de plannen zijn al lang in kannen en kruiken.
    Zonde van de energie!

  23. 0Bericht door Pistolenpoultje, op 20 september 2017 22:24
    Menseeeeeen,
    Het is toch gaaf, straks vliegtuig spotten vanuit je achtertuin .
    Ik ga er straks kekker voor zitten met de verrekijker .

    Het begint dagelijks om 04.30 in de ochtend, dan lig jij nog op bed.

Reageer