Zwolle Centraal: Goede marketing of niet?

Zwolle – Het is de vraag of de naamswijziging van station Zwolle in Station Zwolle Centraal een goede zaak is. Is het een slimme vorm van marketing of een kwestie van onnodig geld over de balk gooien? In Zwolle is niet iedereen overtuigd van het nut om de naam van het station te wijzigen.

Als stad mag je niet zomaar de toevoeging 'Centraal' achter de naam van het treinstation zetten. Hiervoor moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Een bepaald aantal reizigers moet dagelijks gebruik maken van het station. Het station moet ook een belangrijk spoorwegknooppunt zijn en er moet op het station regelmatig een internationale trein stoppen. In Zwolle is dit laatste niet het geval. Er is een 'commissie stationsnamen' die iedere aanvraag beoordeelt, van genoemde voorwaarden kan afwijken en toch de naamswijziging goedkeuren.

In 2015 was Arnhem de eerste stad buiten de Randstad die een Centraal Station kreeg. Die naamswijziging kostte €200.000. In Zwolle zal een vergelijkbaar bedrag neergeteld moeten worden. Een naamswijziging is niet alleen een kwestie van het vervangen van een paar borden op het station. De NS en Prorail moeten de naam ook in al hun systemen aanpassen. De kosten hiervoor worden bij de gemeente in rekening gebracht.

Volgens wethouder Ed Anker zou Zwolle Centraal een bepaalde klank aan het station geven en daarmee aan de stad. De SP fractie is faliekant tegen het plan. De fractie vindt naamswijziging van het station een onverantwoorde uitgave van gemeenschapsgeld. De stad Zwolle zal er niet populairder door worden is hun standpunt.

Bron: Volkskrant 26 september 2017 

 

Artikel delen:
Reacties 32
  1. Ben het helemaal eens met de SP, je moet niet onnodig geld uitgeven.
    En Zwolle heeft maar 1 hoofdstation, nou ja in Stadshagen binnenkort een 2e stationnetje dan.

  2. Vind het geweldig dat ze het overwegen, maar ik heb nog geen echte voordelen er van gezien. Wat heeft het Arnhem opgeleverd? Maakt het echt een groot verschil hoe je het station noemt? Alleen 200.000 uitgeven voor de 'klank" van de naam vind ik een verspilling. Maar de sp is niet echt de juiste om meteen te gaan roepen over verspilling van geld en hun standpunt word ook niet echt bepaald onderbouwd.

  3. 200.000 Euro is "geen geld". Wanneer je dit bedrag legt t.o.v. de idioterie die de Gemeente Zwolle in de loop van de decennia's heeft uitgegeven aan totaal niets zeggende projecten binnen de Gemeentelijke grenzen, dan is de naam Zwolle Centraal[/b] zeker een koopje en een aanwinst. Om jezelf te profileren als gemeente zijnde t.o.v. de rest van Nederland is dit een marketinginstrument die in waarde kan toenemen, mits goed wordt toegepast door de gemeente Zwolle.

  4. Het lijkt me eerder een Zwolle West. Ten opzichte van de stad ligt het station eerder daar. Volgens mij is de enige en echte die zich Zwolle Centraal mag noemen, terras Talamini op de Grote Markt. En dat kost beslist geen twee ton.

  5. Gewoon doen, groter denken dan een Swollenaer. Van dorps naar Megalomaan! Next step in Zwolle vermarkten in NL. Trots op Zwolle. Mooie dingen kosten altijd geld, het is maar of je het er voor over hebt. Ik zeg ja tegen Zwolle Centraal.

  6. Een naamsverandering van een paar ton. Knettergek. Geef die blaaskaak Anker twee jaar geen salaris, heb je het er weer uit. Dan ga ik akkoord.

    Groet,

    Jasper Bos

  7. @Jeanine, wel jammer dat het geen compleet verhaal was. De SP'er gaf aan dat het alleen een marketing dingetje is terwijl de naamsverandering alles heeft te maken met het 2e station in Zwolle en laat hij dat nou net niet genoemd hebben!!

  8. Tenzij er een Station Zwolle-Zuid en een Station Zwolle Hessenpoort komt, ben ik tegen.

    Zeker omdat ik dan een lading unittesten moet aanpassen ;D

  9. Prachtige naam Zwolle Centraal. En voor die paar centen, doen zeg ik voor deze mooie stad. Laat die paar azijnzeikers maar verder lullen op WLZ.8)

  10. met het oog op de uitbreiding van lelystad airport is het een gouden zet om van zwolle een centraal knooppunt te maken.
    beter dan utrecht of amsterdam ligt zwolle centraler voor de oosterburen en heeft que faciliteiten meer te bieden. na de opknapbeurt van het station denk ik dat het een goeie keus is. verder uitbreiden zou ik zeggen. neem rotterdam cs als voorbeeld. centraal geeff je aan een station wat bovenaan een aantal of een substation staat. echter zie ik dat hier in zwolle niet.

    En om hier twee ton voor uit te trekken vind ik onzin. ik sluit voor deze keer aan in de polonaise van de SP

  11. Dankzij dit onderwerp weet ik nu dat er een commissie bestaat die over de namen van stations gaat, en dat er regels voor zijn, en dat Zwolle niet aan de regels voldoet om "Centraal" te mogen heten.

    Weer wat geleerd!

  12. @Jeanine, ik zeg alleen dat het een eenzijdig verhaal was bij " een vandaag", en dat is geen onzin. Nergens zeg ik dat ik achter de naamsverandering sta!!

    Wat Kampen betreft sla je de plank ook mis. Een Centraal Station moet voldoen aan bepaalde eisen; oa minimaal 50.000 reizigers per dag en een internationale verbinding. In stad Groningen bijvoorbeeld zijn meerdere stations en heet het hoofdstation ook daadwerkelijk "Hoofdstation Groningen" puur omdat ze niet voldoen aan de eisen van de tenaamstelling die door de NS en Pro-rail zijn gesteld.
    Zwolle voldoet ook niet aan de eisen voor een "Centraal station" dus zal dit waarschijnlijk niet doorgaan. Overigens is alleen de eis van internationale verbinding niet van toepassing op Zwolle.

    Trouwens heb ik liever een station in Zuid dan deze naamsverandering!

  13. Ik sla precies goed op de plank Zwollenaarffback

    Groningen heeft wel degelijk een internationale verbinding namelijk de trein naar Leer in Duitsland, door een defecte brug rijdt deze tijdelijk even niet maar de internationale verbinding is er wel. Zwolle heeft G??N internationale verbinding, Deventer en Almelo wel, géén van deze stations, dus ook Zwolle niet, haalt de 50.000 reizigers per dag. Op plaats 10 van meeste reizigers staat Tilburg met 33.000 reizigers. In de top tien staan: Utrecht Centraal, Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Leiden, Eindhoven, Arnhem (Centraal), Den Bosch, Amersfoort en als 10e Tilburg. De rest heeft dus veel veel minder reizigers, Zwolle voldoet dus niet aan de eisen.

    Zo leer je nogeens wat van een oude "spoorhaas".

  14. Ok Jeanine, je raakt hem half. Groningen heeft op basis van het feit dat ze een kleine 20.000 reizigers per dag hebben geen centraal station en niet op basis van de internationale eis. (Hebben we allebei gelijk, alleen praten we langs elkaar).

    Het aantal reizigers per dag in Zwolle kan ik online moeilijk vinden. Er zijn veel lijstjes (met Zwolle tot 65.000 reizigers) Vaak zit het verschil in de opgave van NS, de andere vervoerders worden dan niet meegerekend.

    Maar goed, feitelijk hebben we dus allebei gelijk en voldoet Zwolle gewoon niet aan de eisen voor een naamswijziging naar Centraal Station. Dat is op zich mooi, kunnen we 2 ton besparen en ergens anders voor gebruiken!

  15. Als Zwolle 65.000 reizigers had, dan zag het station er heel anders uit, in ieder geval veel groter. 😀

    Het is in ieder geval ver beneden de 40.000!

  16. Nou spoorhaas, dan zou ik mijn treintje maar rap langer maken. Volgens de NS heeft Zwolle in 2016 43542 in-en uitstappers gehad. Dus ZONDER de overstappers!!

    Arnhem Centraal heeft trouwens maar 38.000 treinreizigers via NS maar met de andere aanbieders in de regio EN de busreizigers die blijkbaar ook meetellen zijn het er 60k

  17. En als je alle wandelaars in de stad meeneemt en je verdubbelt dit en je neemt gelijk het aantal reizigers voor Lelystad en Schiphol ook mee zit je zo op 40 miljoen! :D:D:D:D:D:D:D:D:D

  18. Inderdaad Steven, Station Zwolle is één van de belangrijkste spoorwegknooppunten van Nederland. En kent al een hele lange geschiedenis. Assendorp heeft daar ook een geschiedenis mee. Veel huizen zijn gebouwd voor NS personeel. Ik zeg doen. Wees eens trots op deze mooie stad en zijn verleden. Wat zal dat mooi staan op dat prachtige gebouw Zwolle Centraal.

  19. Natuurlijk Steven, kritiek hebben of erop tegen zijn is niet vooruitstrevend of een beperkte visie hebben. Je stemt vast en zeker links in het politieke spectrum? Hoef het niet te vragen, weet het wel zeker.

    Groet,

    Jasper Bos

  20. Weet je al wat je met kerst gaat eten? Totaal overbodige vraag, net zoals het station een centraal van maken. Zorg eerst voor stadshagen en station zuid voordat je geld over de balk smijt in een prestige project.

    Typisch PvdA weer. Prestige projectje van meneer Slijkhuis.

    Groet,

    Jasper Bos

  21. Jammer Jeanine, dacht even dat we met feiten bezig waren. Nu blijkt dat je informatie niet helemaal klopt ga je zo kinderachtig reageren. En dan die dansmariekes erbij….typerend.

Reageer