Zwolse Sheariah een hoogvlieger?

Zwolle – 6% van alle Nederlandse piloten is vrouw. Wereldwijd is dat slechts 3%. Als het aan Sheariah Nirk (19) uit Zwolle ligt komt daar verandering in. In 2018 wil zij naar Amerika om daar de opleiding tot commercieel piloot te volgen. "Wat mannen kunnen, kunnen vrouwen ook", zegt de ambitieuze Zwolse.

sheariah.jpg

Net als zoveel meisjes, wilde Sheariah als kind Disney prinses worden. Maar die droom ligt ver achter haar. Toen ze op een EO-Jongerendag met een F16 piloot sprak, wist ze het zeker: "Ik wil de lucht in." De droom om F16 piloot te worden, heeft inmiddels plaatsgemaakt voor die van commercieel piloot. "Elke vlucht brengt verhalen met zich mee. De één gaat op vakantie, de ander naar een neefje dat net geboren is en weer iemand anders is op weg naar een begrafenis. Het lijkt me zo mooi om al die mensen veilig naar hun bestemming te brengen. Ik wil met passagiers de wereld over."

Sheariah vindt het jammer dat er zo weinig vrouwelijke piloten zijn. "Ik denk dat er genoeg vrouwen zijn op de wereld die dat wel willen, maar het niet doen omdat ze bij voorbaat denken dat ze toch niet aangenomen worden. Dat is jammer. Ze kunnen je alleen afwijzen als je niet genoeg vlieguren hebt of het vak niet beheerst. Niet omdat je een vrouw bent. Wat mannen kunnen, kunnen vrouwen ook. Alles kan je leren. Als je niet weet hoe je een lamp moet repareren en niemand leert je dat, dan zal het nooit lukken. Maar als je kan leren hoe je een lamp moet maken of een band moet plakken, dan kan je ook leren om een vliegtuig te besturen", zegt de nuchtere Zwolse. De Nederlandse Easyjet-piloot Barbara van Urk vertelde in een interview dat ze meemaakte dat een passagier niet mee wilde vliegen omdat de piloot een vrouw was. Sheariah ziet dat als een gemiste kans voor die passagier. "Alle keren dat ik gevlogen heb, was de piloot een man. Een vrouw in de cockpit is nog steeds een fenomeen. Het is toch jammer als je daar geen getuige van wilt zijn?"

Elke keer als Sheariah vliegt probeert ze even een praatje te maken met de piloot. "Gewoon na een vlucht. Ik vraag dan alles over het vliegen en over de opleiding. Ik heb ervan geleerd dat je motivatie een belangrijk deel is van je opleiding. Te laat komen is bijvoorbeeld geen optie. En als je dan het openbaar vervoer de schuld geeft, had je maar gewoon twee bussen eerder moeten nemen." De gesprekken met piloten gaven voor haar de doorslag en inmiddels heeft Sheariah zich aangemeld bij een opleiding in Amerika. Daar ging een flinke zoektocht aan vooraf. "Ik ben rond gaan kijken bij verschillende vliegscholen, eerst in Nederland en België maar de opleidingen zijn hier extreem duur en je moet het helemaal zelf betalen. Toen ben ik verder gaan kijken en kwam ik bij een goede vliegopleiding in Florida uit. Ik spreek goed Engels en de weersomstandigheden in Florida zijn gunstig, zodat je veel vlieguren kunt maken. Ik heb gemaild en al vrij snel kreeg ik een telefoontje uit Florida. Ze hadden al jaren geen Nederlanders op hun school gehad en waren enthousiast over mijn e-mail, omdat het duidelijk was dat ik goed geïnformeerd was." Sheariah's aanmelding is 2 jaar geldig en dat betekent dat ze binnen 2 jaar in Amerika moet zijn. "Twee maanden voordat de opleiding begint moet je in Florida zijn", vertelt Sheariah. "In die tijd wordt je gescreend, krijg je fysieke en psychologische testen en een simulatiedag. Er is natuurlijk een kans dat je afvalt, maar een belangrijk deel van de testen bestaat uit het testen van je inzet en motivatie. En daar heb ik genoeg van! Natuurlijk zijn er mensen die afvallen, maar daar ga ik niet vanuit. Na de opleiding van 2 jaar word je gekoppeld aan een vliegmaatschappij, bijvoorbeeld Delta Air Lines, voor de rest van je opleiding. Veel vlieguren maken, daar gaat het dan om."

Maar ook een opleiding tot piloot in Amerika kost geld. Veel geld. Behalve de opleidingskosten van zo'n 50.000 euro komen daar ook de reis en huisvesting bij. Ze streeft ernaar om in september 2018 naar Amerika te kunnen gaan en daar werkt ze hard voor. "Ik volg extra vakken Wiskunde B en Natuurkunde. Dat is niet noodzakelijk, maar ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden. Daarnaast heb ik 2 baantjes en werk ik heel hard om de helft van het geld zelf bij elkaar te sparen. De eerste 6.500 euro heb ik al gespaard." En Sheariah heeft een crowdfundingspagina, al voelde ze daar eerst niet veel voor. "Ik houd er niet van om geld te vragen, maar ik heb me verdiept in crowdfunding. Ik ben super gemotiveerd en waarom zou ik het niet doen, als er misschien mensen zijn die me graag willen helpen mijn droom waar te maken?"

Artikel delen:
Reacties 8
  1. Lezende 'Toen ze op een EO-Jongerendag met een F16 piloot sprak, wist ze het zeker',

    kan ik me heel goed voorstellen! GoFly Sheariah. Bedenk dat overwicht in de lucht wel
    een dingetje is.
    Misschien is 't niet zo'n goed idee om met f16 piloten te proberen de wereld te verbeteren 🙂

  2. Veel succes gewenst. Mocht het niet lukken, dan ligt het aan je vrouw zijn of zwarte huid dus de discriminatiekaart trekken kan altijd nog.

  3. geef dhr meester gelijk. helaas ben ik blank en een aantal dromen zijn niet uitgekomen, dus ik kan geen racismekaart trekken of wordt voorgetrokken omdt ik een vrouw en of zwart ben. ik drink vanavond een borrel op de wijsheid van meester. Proost!

  4. Steve Wil je wel eens snel ophouden met een hele bevolkingsgroep over een kam te scheren!
    De juiste term is overigens: blank!

    Ik wens deze jongedame veel succes in het bereiken van de droom. Ik wist trouwens niet dat je met een bril op, tegenwoordig piloot mag worden. Succes i.ig.

Reageer