GL: Laat je horen over Lelystad Airport

Zwolle – Tot 2 november kun je een officiele reactie indienen tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Groenlinks Zwolle roept iedereen op om dit te doen. Geluidsoverlast en luchtvervuiling passen niet in het beeld dat wij hebben van een gezonde en schone toekomst. Dit is dé kans om te laten weten dat de overheid het besluit over Vliegveld Lelystad moet opschorten en eerst 'het huiswerk' over moet doen.

Standpunt GroenLinks
GroenLinks is tegen de uitbreiding van Vliegveld Lelystad. Het Rijk heeft deze uitbreiding besloten omdat Schiphol overbelast wordt met vliegverkeer. GroenLinks wil dit probleem oplossen door het aantal vluchten boven Nederland te begrenzen en een eerlijkere prijs te berekenen voor vliegtickets. Dat beperkt overlast voor mensen en de belasting van natuur en milieu. Bereken de milieuschade door in de prijs. En biedt ook alternatieven aan zoals betere internationale snelle trein-verbindingen.Zolang het besluit om Vliegveld Lelystad uit te breiden niet wordt teruggedraaid, denken we mee over het terugdringen van de overlast.

Woongenot onder druk
De uitbreiding gaat grote gevolgen hebben voor mensen en dieren in de wijde omgeving: niet alleen inwoners van Zwolle, met name Stadshagen en Westenholte, maar ook van Kampen, Dronten, Kampen, Harderwijk en tal van dorpen op de kop van de Veluwe, in de polder en in de IJsseldelta. De natuurgebieden op de Veluwe, in het Vechtdal, op de Sallandse Heuvelrug en in de Weerribben-Wieden – ze zullen allemaal te maken krijgen met luchtvervuiling en geluidsoverlast. Daarom willen we de vliegroutes zo bijgesteld zien dat zowel mens (geluidsoverlast), als milieu (o.a. fijnstof) en natuur (verstoring) zo min mogelijk belast worden. Boven Zwolle accepteren we geen extra geluidsoverlast: er zal hoger gevlogen moeten worden dan in de plannen is berekend.

Jij kan het verschil maken!

Reageren kan via een formulier op https://www.internetconsultatie.nl/lelystadairport/reageren

Op deze site kun je zelf opschrijven wat je vindt van het vliegveld en de vliegroutes.
Vind je dat lastig? Dan helpen we graag een handje. Op basis van voorbeelden van de actiecomités van ‘Hoog Overijssel' en ‘Hoog over Wezep', en van GroenLinks Kampen, maakten wij een voorbeeldtekst voor Zwollenaren. Deze is te vinden op onze website:
https://zwolle.groenlinks.nl/nieuws/laat-je-horen-over-lelystad-airport

 

Artikel delen:
Reacties 28
  1. Jammer dat alléén maar het geluid/lawaai genoemd wordt om zich tegen vluchten op Lelystad te verzetten.

    M.i. speelt veiligheid van de bewoners een véél belangrijkere rol om zich te verzetten tegen de extra (vakantie-)vluchten op Lelystad.

    Er moet voorkomen worden dat we over een korte tijd -als de uitbreiding een feit is- onszelf kwalijk nemen dat we niet eerder in actie zijn gekomen.

    De Bijlmerramp in 1992 zijn we toch nog niet vergeten in Zwolle en omgeving?

  2. Er vliegen dagelijks honderden vliegtuigen boven Zwolle, bij technische gebreken kan er altijd 1 naar beneden vallen. Dat heeft niet zoveel met de hoogte te maken.

  3. De bekende appels en peren Mike!
    Er is dagelijks ook al véél lawaai in Zwolle van verkeer e.d. dus is ??het laagvlieglawaai?? erbij ook niet zo erg>:(

  4. Meer vliegverkeer en meer flatgebouwen is dus inderdaad meer kans op een soortgelijke bijlmerramp. Hebben we het niet over de toename van zwarte roet en andere troep in de tuin en balkons.

  5. Het is een schandaal dat het vliegverkeer voor Lelystad over de Veluwe en Overijssel en de polder overlast veroorzaakt , En als je de vluchtlijnen bekijkt dan gaat er geen toestel over Lelystad zelf heen , dus laat Schiphol via de Noordzee binnenkomen en Lelystad via IJsselmeer ,dan blijft het hier lekker rustig , want Lelystad heeft de lusten van een vliegveld maar nu niet de lasten .
    Teun

  6. De route van de vluchtlijnen zijn afhankelijk van de windrichting. Er is dus geen vaste aanvliegroute, wel een voorkeursroute.

    De vliegroutes zijn te bekijken via:

    https://www.flightradar24.com

    De hoogte van de vliegroutes en type toestel wat de decibellen aan lawaai produceert is van het grootste belang.

  7. Het is toch fascinerend als ze hier zo laag overkomen.
    Daarbij… ze gaan landen h?, en niet opstijgen, dat maakt een wezenlijk verschil.

  8. @Pistolenpoultje,

    De vliegtuigen vliegen tientallen kilometers op 3000 voet (914 meter) tot 6000 voet (1828 meter), van "geruisloos" landen met laag motorvermogen is daarom zeker geen sprake.

  9. En ??bij omgekeerde wind?? stijgen ze wel boven Zwolle op en ach die paar hoge flats op de route is zo??n kleine kans dat het mis gaat hé Jasper.
    Ach het zal maar gebeuren en dan weer de bekende ambtenarenapparaten horen: ach kleine kans brrrr…. >:(

  10. @Realist, tijd om je naam te veranderen. Wat een flauwekul!

    @ Bernard
    In 2017, op 1 augustus, is het precies vijftig jaar geleden dat Zwollerkerspel onderdeel werd van Zwolle.

    Beetje blijven hangen?

  11. En dan nu de hamvraag: hoe spreek men dat precies uit?
    1 – Zwoller kerspel
    2 – Zwollerker spel
    3 – Zwol lerker spel

    Vraag het me al een tijdje af.

  12. Bernard, niet enkel Berkum viel onder Zwollerkerspel, maar ook: Herfte, Zalné, Wijthmen, Genne, Haerst, Ittersum, Schelle, Oldeneel, Windesheim, Harculo, Hoog Zuthem, Westenholte, Voorst, Frankhuis, Spoolde, 's-Heerenbroek, Veecaten, Cellemuiden en Mastenbroek.

    Tsja, volgens mij is antwoord 1.

  13. Vast terecht Realist, je ging vast mijn woorden weer verdraaien en andere onzin uitkramen. Je zal het wel moeilijk hebben nu. Sterkte!

  14. Beste Zwollepffback, de moraal van mijn verdwenenen verhaal was dat jij op dit bord een brulaap bent die alléén maar gilt en nooit iets brengt. Bericht zal wel verdwenenen zijn omdat ik aangaf jou een nul te vinden en dat is inderdaad niet zo netjes >:(

  15. Tsja, Zwollerkerspel (uitspraak volgens je eerste optie) was de ring rondom Zwolle centrum en de eerste ring eromheen. Kerspel is een deelgemeente uit de Middeleeuwen.
    Zwolle werd dus geheel omringd door een andere gemeente. Bijzonder dat het gemeentehuis in Zwolle stond. Ter Pelkwijkpark 18. Er waren meer vergelijkbare constructies in deze provincie: Ambt en Stad Delden (gemeentehuis Ambt Delden stond ook in stad Delden). Ootmarsum, geheel omringd door Denekamp. In Zwolle leeft het bij de oudere generatie nog steeds. Kijk maar eens hoe vaak je in rouwadvertentie nog Zwollerkerspel ziet staan.

  16. Maximaal 10.000 vluchten per jaar boven Zwolle.
    Gelukkig niet zoveel reden om je ongerust over onze veiligheid te maken.
    Gebeurt bijna nooit dat een vliegtuig neerstort en begrijp dat mensen dat hier ook nog wel fascinerend vinden tja….we gaan gewoon zingen of niet joris5

Reageer