CDA Zwolle wil onderzoek naar ‘coffeeshopboulevard’

Het CDA Zwolle wordt geregeld door omwonenden (en passanten) van de huidige Zwolse coffeeshops gewezen op de overlast die de bezoekers van de coffeeshops veroorzaken en de verloedering van de omgeving rondom enkele coffeeshops. "Deze zorg moet serieus worden genomen door te zoeken naar oplossingen." Het CDA is van mening dat het college onderzoek zou moeten laten verrichten naar een centralisatie van de bestaande coffeeshops.

Het samenbrengen van alle coffeeshops op één plek in de stad (een 'coffeeshopboulevard') zal ongetwijfeld zeer gunstig uitvallen voor de mate van overlast/verloedering rondom de huidige locaties van de coffeeshops, zegt het CDA dinsdag. "Het zal echter ook toezicht op de bezoekers van de coffeeshops en beheer van de openbare ruimte rondom deze coffeeshopboulevard vergemakkelijken en daarmee efficiënter maken." Een serieus te onderzoeken optie, vindt het CDA. "Sluiting van coffeeshop Zero-Zero aan de Kamperstraat heeft duidelijk gemaakt dat een coffeeshop een wezenlijk negatieve impact heeft op haar omgeving. Na sluiting van Zero-Zero spreken omwonenden en ondernemers van een aanzienlijk verbeterde situatie. Omwonenden van coffeeshop Het Binnenhof aan de Steenstraat zijn echter gedupeerd door de sluiting van Zero-Zero door de aantrekkende klandizie van Het Binnenhof en de ten gevolge daarvan toegenomen overlast."

Op basis van meerdere argumenten dan alleen overlast, ziet het CDA het liefst dat alle coffeeshops in Zwolle worden gesloten. "Onze ogen zijn echter niet gesloten voor de huidige realiteit. Daarom zijn wij continue op zoek naar andere oplossingen voor de coffeeshopproblematiek. Een oplossing kan gelegen zijn in een meer sturend spreidingsbeleid door expliciet een of meerdere locaties aan te wijzen voor de exploitatie van een coffeeshop. Deze locatie(s) moet(en) aan specifieke voorwaarden voldoen in het kader van met name beheersbaarheid." Het CDA is van mening dat de mogelijkheden voor een dergelijk spreidingsbeleid in Zwolle moeten worden onderzocht. "Het speerpunt van een dergelijk onderzoek zal ons inziens gericht mogen zijn op centralisatie van de coffeeshops, een coffeeshopboulevard." De idee van een coffeeshopboulevard is overigens niet uniek. In Venlo en Vlissingen kent men varianten van een coffeeshopboulevard die eveneens gericht zijn op het voorkomen van overlast en daarin succes kennen.

Het CDA zet slechts enkele overwegingen ten aanzien van een centralisatie van coffeeshops op een rij.

Voor:      – Beperking van overlast op huidige locaties;

             – Positieve impuls mogelijk aan ontwikkeling van directe omgeving huidige locaties (met name is te denken aan de Th. A Kempisstraat);

             – Toezicht van Handhaving/Politie is op centrale locatie eenvoudiger / efficiënter en dus kostenbesparend;

             – Inkleding openbare ruimte kan eventueel worden toegesneden op toeloop coffeeshopboulevard (ontwikkeling beheersplan);

             – Tegemoetkoming aan (al dan niet gegronde) vrees voor het verdwijnen van handel in illegaliteit.

Tegen:    – Een eventuele financiële investering t.b.v. realisatie;

             – Een coffeeshopboulevard biedt commerciële mogelijkheden voor de ondernemers;

             – Aanzuigende werking t.g.v. uniek concept in de regio;

"Het is vanzelfsprekend dat de locatie van een eventuele coffeeshopboulevard het product zal moeten zijn van een uiterst zorgvuldig proces met ruimte voor de coffeeshopeigenaren en de eventuele toekomstige omwonenden. De procedure rondom de vestiging van de Herberg kan daarbij als schoolvoorbeeld gaan gelden."

Het CDA heeft maandag 10 december 2007 in de Commissie Bestuur het college verzocht bij de aanstaande evaluatie de mogelijkheid om met een spreidingsbeleid ten aanzien van coffeeshops de overlast rondom coffeeshops tegen te gaan althans te beperken en daarbij als serieuze optie de centralisatie van coffeeshops te betrekken.

Artikel delen:
Reacties 19
  1. Wat bijzonder dat de zwolse afdeling van het CDA nu eens ergens publiekelijk op reageert. Meestal is dit de VVD, GL, D66 of Swollwacht. Hulde voor het CDA dat ze nu (eindelijk) eens publiekelijk reageren.
    Maar om ontopic te gaan; waarom geen lik op stuk beleid en geen gedoogbeleid meer? ;D

  2. @ van hal

    een jaar lang vlakbij het binnenhof gewoond maar helemaal geen last van gehad.
    Dit was wel anders aan de T.a K. Straat, de coffeshop daar trekt een heel ander publiek, in het jaar dat ik daar in de buurt woonde ervaarde ik veel meer overlast

  3. vandaag schreef de stentor dat de omwonenden helemaal flauw waren van blowende gasten daabij die parking garage van aldo v eijk, maar savonds zie je ze ook niet echt goed

  4. Ik woon er vlak bij en heb er weinig last van. Ik heb meer last van de slechte inrichting van de Steenstraat. Dat kan beter aangepakt worden. Het liefst in combinatie met de vele kort parkerende auto's in de Nieuwstraat.

    Die parkeerplaats in de Bitterstraat is welliswaar een hangplek, maar dat heeft niet zoveel met het Binnenhof te maken. Die is 's nachts sowieso aan het zicht onttrokken. Hopelijk wordt dit samen de aanpassing van het parkje aangepakt.

  5. de overlast valt volgens mij ook sterk op doordat je in het midden van het centrum zit. als bewoner heb je dus al genoeg overlast van auto's en publiek en kan ik mij voorstellen dat de stilstaande auto's een hinder kunnen zijn. dat word je dan misschien net iets teveel. een parkeerverbod in de nieuwstraat zou zeker al heel veel overlast van draaiende motoren en beukende baslijntjes verminderen. de gasten die rond de zaak hangen zijn daar natuurlijk ook prominent aanwezig omdat daar voor een zwerver snel strooigeld is te verdienen en voor de hangjeugd onder de 18 makkelijk een doorverkoper is te vinden midden in het centrum. de politie zit er best wel dik op maar verhinderen blijft lastig is gebleken. de hangers gaan er bij het zien van ome agent snel vandoor of je pakt je pinpas en doet net alsof je flappen aan het tappen bent. prominent een mannetje in de nieuwstraat is waarschijnlijk ook onmogelijk dus ik zou zeggen… stopverbod of doorrij mogelijkheden beperken tot bezorgend verkeer! vanuit de zaak word er veel op gelet om hangers toch vriendelijk te verzoeken weg te gaan en vanuit de zaak word je wel eens geanttendeerd op het niet parkeren of stilstaan in de nieuwstraat. na klachten vanuit de wijk zit het beleid er dik op maar het is gewoonweg niet te voorkomen vanachter de balie om een auto die stil staat voor 2 of 3 minuten te signaleren en aan te spreken.

  6. waarom nou een mc blow? toen we nog 7 coffeeshops in de stad hadden waren er veel minder problemen als je in een stad als zwolle maar 10 cafes had zouden de rijen door de hele binnen stad staan. Als je het een beetje over de stad verdeelt heb je veel minder "overlast".

  7. Over het bestrijden van Overlast gesproken, misschien is het een idee om een kerken boulevard te openen en dan zo ver mogelijk buiten de stad zodat ik niet elke zondag ochtend wakker wordt gebeld door die kerkklokken.
    Ook door de weeks wanneer er diensten zijn staan die klokken te pas en te onpas te luiden waardoor mijn dochter van één elke keer word gestoord in haar middagslaapje.

  8. @ abc en dan zijn ze het zat om in de file te staan en gaan ze lekker naar de huisdealer die veel meer over last veroorzaakt dan een coffeeshop en dan zijn we weer terug in 1970!!

  9. @ Jeffrey. Ik ben voor de Stentor op zoek naar mensen die last hebben van kerkklokken. Een kerkboulevard is natuurlijk zo'n mooie quote, die kan ik niet naar me neerleggen. Zou je me kunnen mailen op schalpi@gmail.com? MVG
    Alwin

  10. Het getuigt wel van lef van De Stentor om zich hier te melden.
    Ik ben er nu zeker van overtuigd, dat het dagblad hier zeer geregeld rondneust. Kom ook teveel bekend quotes van hier een dag later in de krant tegen. Mooi voorbeeld is de miskleun die ze maakten rond de vergadering over de Dobbe deze week. De Stentor sloeg daar helemaal de plank mis. Ik denk zelfs dat ze niet eens bij die vergadering geweest zijn.

  11. Overlast? Gaan we weer. De gemiddelde coffeeshop geeft net zoveel "overlast" als een supermarkt. Ben wel heel benieuwd hoe die overlast dan ervaren wordt.

Reageer