Deskundige wil snelle spoorlijn langs verbrede A28

Met de verbreding van de autosnelweg A28 tussen Zwolle en knooppunt Lankhorst bij Meppel heeft het Noorden een gouden kans om meteen ook een snelle treinverbinding aan te leggen. Dat zegt spoordeskundige Alco Sierts uit Voorburg. Sierts groeide op in Groningen en Friesland en was jarenlang politiek lobbyïst voor reizigersorganisatie Rover. Hij werkt bij een groot concern op het gebied van energie en transport.

Sierts volgt met grote interesse de ontwikkelingen rond de spoorlijn van Groningen naar de Randstad en heeft daar een uitgelezen mening over: zo gauw mogelijk moderniseren. Wat dat betreft, staat hij vierkant achter de NS. Die liet deze week weten dat het de snelheid wil verhogen tot 160 km/uur en het liefst een paar bochten wil afsnijden. Dat de NS-woordvoerder een tracé door het Reestdal niet meer noodzakelijk acht, is volgens Sierts een belangrijke stap voorwaarts. "Dat maakt de realisatie een stuk realistischer." Sierts heeft altijd al gezegd dat de spoorlijn niet door het natuurgebied hoeft om de verbetering te behalen. Het koppelen van een nieuw spoor met de verbreding van de autosnelweg tussen knooppunt Lankhorst bij Meppel en Zwolle ziet Sierts als de meest ideale verbetering. "De weg gaat toch zo snel mogelijk op de schop, milieutechnisch verandert er weinig en je verbetert de bereikbaarheid van het Noorden in één klap voor goederentransport en mensen, zowel per spoor als over de weg."

Daarmee is het plan volgens Sierts op en top Langman. "In tegenstelling tot de spoorlijn van Groningen naar Heerenveen. De bereikbaarheid van het Noorden verbeter je niet door scholieren uit de bus te halen." In zijn plan gaat Sierts uit van een spoor dat geschikt is voor 200 km/uur, net als de nieuwe Hanzelijn (Zwolle – Lelystad) die NS in 2012 in gebruik neemt. Dat de NS niet verder wil dan 160 km/uur komt volgens hem vooral omdat het bedrijf niet in nieuwe treinen investeert. "De NS heeft trage Intercity’s en hogesnelheidstreinen, niets daartussenin. Misschien wil Arriva straks wel met snellere treinen rijden. Tenslotte worden ook de grote lijnen in 2015 aanbesteed."

Bij de modernisering van de huidige intercity’s, de zogeheten Koplopers, worden deze nog niet geschikt gemaakt voor 200 km/uur. Dat zou volgens Sierts wel kunnen door ze te verlengen met een extra motorwagen. "Er staat 250 kV hoogspanning naast het station in Hoogeveen, dus meer stroom op de bovenleiding kan het probleem niet zijn." NS zegt dat ook allerlei veiligheidseisen sneller rijden in de weg staan. "Klopt", zegt Sierts, "maar Nederland gaat daarbij uit van rigide regels. De inspectie kijkt alleen naar veiligheid op papier, maar dat zegt niet alles, zoals bij Randstadrail bleek. Daar liepen de treinen toch uit het spoor. Het wordt tijd dat de overheid de regels eens tegen het licht houdt, met Europese regelgeving vergelijkt en er vervolgens praktisch mee omgaat." Voorbeeld, zegt Sierts, is de regel dat een trein niet met 160 km/uur langs een perron mag rijden. Er zijn dan vrije passeersporen nodig. "In Duitsland rijden treinen tot 230 km/ uur wel langs een perron. Daar zetten ze dan hekjes neer waar de mensen achter blijven. Zo zijn er veel meer slimme oplossingen te bedenken. Het kan allemaal dramatisch goedkoper." Volgens Sierts is een nieuw spoor langs de A28 tussen Zwolle en Meppel genoeg om een gewenste tijdwinst te behalen. De trein kan wat hem betreft tussen Meppel en Hoogeveen over (aangepast) bestaand spoor rijden. Het afsnijden van de bocht bij Hoogeveen is niet nodig. "Dat is reinste lariekoek, Randstad-denken. Je moet de trein altijd in Hoogeveen laten stoppen. Die plaats en het achterland zijn daar groot genoeg voor. Laat de trein tussen Hoogeveen en Assen maar weer even optrekken tot 180 km/ uur. Tussen Assen en Groningen is net als in het NS-plan 160 wel genoeg."

Artikel delen:
Reacties 5
  1. Wat is het nut an een stuk snel spoor langs de A28. Joepie, ben je drie minuten eerder in Meppel. De rest van de reis naar het noorden blijft gewoon op dezelfde snelheid hoor. Al met al scheelt het vrijwel niets. En was er ook niet zo'n briljante deskundige (Dhr. W. Okkels) die het nodig vond om een hoge snelheidsverbinding naar Kampen te leggen?

Reageer