'Moet Zwolle de lucht in of niet?'

Hoogbouw in Zwolle 

Wanneer er plannen in Zwolle dreigen aan te komen dat er een groot  / modern maar vooral hoog kantoorpand gaat komen, beginnen de discussies zoals gebruikelijk bijzonder snel op gang te komen. Partijen staan steevast lijnrecht tegenover elkaar, met de Vrienden van de Stadskern op de barricades.

 

Opvallende woorden voor het al dan wel of niet voor of tegen zijn is vaak: 'Horizon vervuiling, laat Zwolle nou dat oude karakter behouden, we zien straks de Perperbus niet meer, dorps gezeur, Zwolle moet nu maar eens af van dat imago, hoger en mooier.'

Wat vinden onze lezers van hoogbouw in Zwolle:

Moeten we maar eens af van dat eeuwige dorpse karakter die de stad nog steeds kenmerkt en gaan we voor hoog en modern, of blijven we liever een klein en bescheiden stadje waar je vooral niet te gek, of hoog mag doen? 

U mag stemmen via de Poll en reageren via deze log!

Artikel delen:
Reacties 42
  1. er moet wat wonen betreft ook veel meer hoger gebouwd worden want er wordt op dit moment veel te veel buitengebied opgeofferd voor woningen en binnen de grenzen van Zwolle is elk gaatje al dichtgebouwd.het buitengebied moet ook een beetje blijven voor als je de rust en de natuur wil opzoeken op je vrije dag

  2. @ Pieter: goed dat je het "woonaspect" aanstipt: helemaal mee eens. Maar hoe staat het met de vraag naar appartementen? Terwijl laagbouw (in de polder van S.hagen want daar lijkt voorlopig alleen nog maar gebouwd te worden) vaak goede 1-gezinswoningen kunnen zijn.

  3. Ik vind dat we minder moeten zeuren.
    Hoogbouw kan heel mooi zijn. En je mag best vanaf de snelweg Zwolle al van een afstand kunnen zien! Zwolle moet gewoon verder groeien.

  4. Ik ben ook zeker voor hoogbouw, fantastisch om Zwolle al van een eindje weg te kunnen zien liggen. Misschien is een forum handig om eens makkelijk met elkaar te kunnen communiceren

  5. Hoog mag en als het even kan erg hoog.Kijk eens in Bangkok hoe prachtig dat daar is.Zeker met die skytrain er doorheen.Dat is een trein die twintig meter boven de wegen rijdt.Moet hier ook kunnen.
    Maar dan wel op een afstand van tenminste 2000 meter van de stads grachten.De gebouwen in Zwolle binnen de stadsgrachten en langs de grachten gordel zou zoveel mogelijk weer in de staat van 100 jaar geleden moeten worden gebracht.Weg oerlijke gevels zoals tegen over de Sassenpoorte brug op de Melkmarkt, en niet te vergeten dat winkelcentrum in de stad.Slopen en weer in oude staat herstellen.
    Dan krijgen we een historische binnenstad en op afstand een super moderne hoogbouw gedeelte waar ook grote winkels in gevestigd zouden kunnen worden en niet te vergeten voldoende ondergrondse parkeer garages.
    Zwolle zou dan een echte toeristische plaats kunnen worden.

    Het gemeente bestuur zou van die projektontwikkelaars en maatschappijen die toren hoge en peper dure objecten willen bouwen eigenlijk alleen een bouwvegunning af moeten geven op voorwaarde dat zij een of twee historische panden in Zwolle restaureren

  6. Ik ben ook voor. Als die gebouwen nou binnen de grachten werden geplaatst, was het wat anders, maar dat is hier zeer zeker niet het geval. Die vrienden van de stadskern moeten maar verhuizen naar Dalfsen ofzo. We wonen nou eenmaal in een grote stad, dat dorpse zijn we al decennia kwijt.

  7. Ik wil voor stemmen, maar de poll werkt niet bij mij. 🙂 Ik krijg het bericht 'Cookies moeten ingeschakeld zijn', terwijl ik toch alles normaal heb ingesteld (zowel met FF2 als IE7).

    Maar ontopic:
    Hoogbouw op de Voorsterpoort kan natuurlijk perfect samengaan met het "dorpse" karakter van de binnenstad. De gebieden liggen zover van elkaar dat ze elkaar echt niet beïnvloeden. Maar wel aanvullen!
    Een voorwaarde voor hoogbouw is m.i. wel de kwaliteit van het ontwerp. De IJsseltoren heeft al laten zien dat het resultaat dan erg fraai is. Ook het mogelijk nieuwe kantoor van Electrabel lijkt een bijzonder ontwerp te worden wat perfect aansluit bij de IJsseltoren.
    .
    Zoals hierboven al gezegd is, zou het mooi zijn als de geluisschermen langs de A28 transperant worden net zoals bij de brug over de Rietweg en de Katerdijk. Dan heb je echt een mooi panoramisch uitzicht over de stad.
    .
    Er wordt ook vaak gezegd dat we de Peperbus niet meer kunnen zien… Iedereen die wel eens in het centrum komt, weet dat je de Peperbus in bijna geen enkele straat kan zien. Alleen vanaf de Thorbeckegracht en vanaf sommige pleinen (grote markt, rode torenplein etc.) heb je er zicht op. In de buitengebieden is dit precies hetzelfde, de enige plekken waar je zicht op de Peperbus hebt is in het open veld, of wanneer er in het stratenpatroon aan is gedacht om één straat in de richting van de Peperbus te leggen (bijv. de Provincieroute in Zwolle Zuid). Een beetje ontwerper denkt hier wel aan bij het plannen. De rest van de plekken kan je gewoon geen hoogbouw (en dus ook geen mogelijke horizonvervuiling) zien. Een gebouw van 100m hoog, dat 100m achter een rijtjeshuis (van 10m hoog) staat, valt hier al helemaal achterweg als je op afstand van een 10m van dat huis staat.
    .
    Ik vind die mogelijke windturbines die bij Hattem langs de IJssel komen wél horizonvervuiling. Daar kan men zich beter druk over maken dan wat hoogbouw op een kantorenpark in de stad. De stichting Vrienden van de Stadskern kan zich in mijn ogen beter richten op de échte stadskern, namelijk de binnenstad. Heropening van de Aa op de Melkmarkt zou leuk zijn bijvoorbeeld. 😉

  8. ik ben ook voor , kijk je moet tog eens naar de toekomst kijken is tog geweld als je de stad binnenrijd van die grote gebouwen ziet in de binnenstad lijkt me nix maar bij voorsterpoort zou er voor helemaal volgebouwd mogen worden of niet 😉 😀

  9. Ik ben ook voor! Zwolle mag best als groeistad een eigen Skyline hebben. Als ik andere grote steden inrijdt, imponeert het altijd wel vind ik…

  10. Ik ben voor. Ik vind alleen dat je niet de ambitie moet hebben om zoals Bangkok, Tjalling, of welke andere wereldstad de lucht in te gaan. Daar spelen heel andere problemen en situaties. Tot 100m is prima voor Zwolle en Nederlandse begrippen.

  11. Ik kan me helemaal aansluiten bij Tjalling, breng de binnenstad terug in haar oude staat, het overdekte winkelcentrum (ben de naam ff kwijt) is een complete misser, een gedrocht van jewelste en doet afbreuk aan de historische gebouwen die er in de buurt staan. Schaepman mag wat mij betreft vandaag nog tegen de vlakte, hier zouden mooie apartementencomplexen met een knipoog naar de binnenstad zeker niet misstaan. Voorsterpoort kan volgens mij nog wel een paar torens tot 100m kunnen gebruiken met een uitschieter naar max. 150m. Op de oude ABN lokatie zou wat mij betreft ook wel hoogbouw to 50-80m kunnen verrijzen om een poortwerking te krijgen. Hanzeland is op zich wel een leuk gebiedje,
    maar is mij wat te vlak, hier had wat meer variatie in hoogte gemogen om het allemaal wat speelser te maken (misschien is er op de lokatie tegenover PWC wat mogelijk?). Zwolle zit economisch flink in de lift en mag best wat meer allure krijgen.

  12. ;D De grond is al duur genoeg, dacht ik zo.
    En je kunt er maar 1x wat op bouwen, dus huppatikeeeee DE LUCHT IN. Zwolle Wil toch een stad zijn?? Dan moet je de lucht in.

  13. als we zo door blijven bouwen houden we geen zwolle meer over >:( dan zijn we een hoopje techniek 😮 ik heb tog liever dat we bezoekers trekken vanwege onze historie 🙁

  14. Beetje een vreemde ongenuanceerde stelling: je zou dus alleen maar een stad kunnen zijn als je aan hoogbouw doet??? en anders ben je een dorp???

    Misschien zouden we eerst wat moeten doen aan infrastuctuur als we de lucht in gaan bouwen, want dat levert zeer zeker ook weer extra auto's op de weg op.

  15. Ik ga Zwolle even met Parijs vergelijken. In Parijs hebben ze blijkbaar ook vrienden van de stadskern want daar hebben ze alle hoge kantoren in La Defense gebouwd en is het mooie centrum bewaard gebleven.

  16. De binnenstad wordt momenteel juist verbeterd met tal van projecten, en van hoogbouw is in het centrum totaal geen sprake, zeer ongegrond gezeik dus van de oude zakken van de vijanden van de groeistad zwolle. Vanuit het centrum is de ijsseltoren en toekomstige hoobouw ook niet eens te zien, weer een loos argument dus. Links de nieuwe stad met mooie hoogbouw, en rechts de oude stad door de doorzichtige geluidswallen kunnen Zwolle juist een uniek beeld geven. Prachtig deze plannen, en nu stoppen met zeuren 'vrienden' steek al jullie tijd maar in de oude stad waarvan wij allemaal echt wel vinden dat die behouden moet blijven zolang de groei van Zwolle maar door kan gaan.

  17. @Dick,

    Misschien niet door 2 gebouwen…. maar als ze er eenmaal staan worden er in de toekomst steeds meer gebouwd.
    En ik heb er geen zin in om te zien hoe onze stad LANGZAAM (dus niet door 2 gebouwen) verdwijnt.

Reageer