Verder onderzoek tramlijn Zwolle-Kampen

Een tramverbinding tussen Zwolle en Kampen blijft een interessant alternatief voor de huidige treinverbinding tussen beide steden. De provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen hebben besloten verder onderzoek te doen of een tramverbinding kan worden opgezet.

Eén van de voordelen is dat bij een tramverbinding meerdere haltes kunnen worden gemaakt. Nadeel is dat over het gehele traject electriciteitsdraden moeten worden gehangen of er moet gekozen worden voor een dieseltram. De kosten voor aanleg van haltes en andere aanpassingen aan de lijn kosten zo’n 12,5 miljoen euro.

Bron: RTV Oost.nl

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

10 gedachten over “Verder onderzoek tramlijn Zwolle-Kampen”

  1. Een tramlijn in de polders blijft raar. Om stations te kunnen bouwen op Voorsterpoort en Stadshagen is inderdaad lichter materieel nodig, maar het lijkt wat nutteloos, een tram voor die 2 stations, aangezien de rest van de route door de weilanden gaat.

  2. Chris, wat vind je er van als er in beide steden meer haltes in of rond het centrum worden aangelegd?

    Bijvoorbeeld in Kampen op de IJsselkade en in Zwolle op het Stationsplein, de Harm Smeengekade en/of de Pannekoekendijk (incl. voetgangersbrug naar het Rodetorenplein)?

  3. Voor nieuwe tramlijnen is in de stad geen ruimte als je geen verkeersinfarct wilt veroorzaken. Wat mij betreft is het doortrekken van het materieel naar stations in Zuid, Marslanden, Hessenpoort, Hanzeland-Noord, Assendorp-Zuid etc, wel een goede optie.

  4. Ik denk dat het op de wegen die ik noemde in Zwolle absoluut mogelijk.

    Bij de herinrichting van de spoorzone wordt het oude PTT-terrein en ook de kruising Rieteweg-Westerlaan meegenomen. Parkeergarage Emmewijk kan ook mooi plat en verder is er bij de brandweerkazerne en leenbakker in de Kamperpoort nog voldoende plek (zeker als dat in de toekomst toch tegen de vlakte gaat).

  5. Ben het met @Chris eens, want als je het door trekt naar Zuid en Hessenpoort betekend dat er minder autoverkeer nodig is en minder grote bus bewegingen dus beter voor het milieu, alleen de kosten………….. 😉 :-

  6. nee, het is echt de bedoeling om het tracé van het Kamperlijntje te volgen hoor. Voordeel: de rails ligt eral en er hoeft niks te worden afgebroken. Dus Station, Voorsterpoort (ABN ?n straks Electrabel en andere bedrijven), Stadshagen en Westenholte als haltes. Das toch mooi en scheelt ander verkeer!

  7. één extra halte in stadshagen bouwen en er hoeft niet eens een andere trein te komen… Kost de rit naar Kampen aleen geen 13 minuten meer, maar 20 minuten.

Reacties zijn gesloten.