Voorstel voor tramlijn Zwolle – Kampen

Op voorstel van spoorwegbeheerder ProRail denken de Provinciale Staten van Overijssel en de wethouders van zowel Zwolle als Kampen na over een tramlijn die beide steden verbindt. In maart 2008 komt de Stuurgroep Bereikbaarheid Zwolle Kampen met een gedetailleerd voorstel.

De zogenoemde ‘vertramming’ wordt mogelijk toegepast op de huidige treinlijn tussen Kampen en Zwolle. Daar rijdt nu een trein. Omdat in de toekomst de Hanzelijn het nog te bouwen station Kampen Zuid verbindt met Zwolle CS komt de huidige verbinding tussen de twee steden in gevaar, verklaart Paul Wiersma van ProRail. ‘Vertramming’ zou volgens ProRail een goede optie zijn omdat er daarmee meer stations op het traject komen waardoor het personenvervoer toeneemt en reizen goedkoper wordt. ProRail spreekt al langer over de aanleg van trams op treintrajecten. Een prijsvraag van de organisatie heeft het voorstel in verschillende regio’s doen opleven. Naast Zwolle denken Groningen, Nijmegen en Zuid-Limburg hier inmiddels ook serieus over na.

De stuurgroep bestaat uit gedeputeerde Klaasen, de wethouders Cnossen uit Zwolle en Markusse uit Kampen en directeur de Vries van Prorail. In maart 2008 wil de stuurgroep een definitieve keus tussen de tram en de trein maken en deze voorleggen aan de colleges van Gedeputeerde Staten en burgemeester en wethouders van de beide gemeenten.

Uit een eerste vergelijking door Prorail tussen een treinvariant en een tramvariant blijkt dat de tram een aantal voordelen en kansen biedt. Zo kunnen in de tramvariant naast de haltes Stadshagen en Voorsterpoort ook nog enkele andere haltes gerealiseerd worden (bijvoorbeeld Veerallee, Werkeren, Kampen-oost). Hierdoor kunnen meer reizigers bereikt worden en zal het gebruik dus hoger zijn dan in de treinvariant. Ook zijn de aan te leggen haltes voor de tram ruimtelijk beter en mooier in te passen in de stedelijke omgeving. Daarnaast is denkbaar dat de tramlijn in Zwolle in de toekomst wordt doorgetrokken naar het stationsplein en zelfs de stad in. De mogelijkheden daartoe moeten volgens de stuurgroep nader verkend worden. Met het oog daarop wil de stuurgroep ook onderzocht hebben of electrificatie mogelijk is. De lijn wordt op dit moment bediend met dieselmaterieel. Omdat dit ook in een tramuitvoering mogelijk is, wil de stuurgroep eerst de voor- en nadelen van electrische bediening op een rij laten zetten.

Het voordeel van de trein is dat het een beproefd concept is, waarvoor behalve de passeermogelijkheid geen aanpassingen aan het spoor hoeven plaats te vinden. Daardoor is het risico klein, zowel financieel als bij het in gebruik nemen van deze variant. Voor de tramvariant zijn wel diverse aanpassingen nodig (onder andere aan de perrons). Een risico van de tramvariant is daarnaast dat de materieelkeuze beperkt is. Deze beide omstandigheden leiden ertoe dat de tramvariant later gerealiseerd kan worden dan de treinvariant (2011 in plaats van 2009).

In beide varianten wordt nieuw materieel ingezet, wordt de dienstregeling verbeterd tot een 20-minutendienst en worden nieuwe haltes gerealiseerd bij Stadshagen en Voorsterpoort. Voor de uitvoering van de dienstregeling is een passeermogelijkheid nodig bij de halte Stadshagen.


 

Artikel delen:
Reacties 14
  1. Ik denk dat het in ieder geval goed vooruit denken is. Ben benieuwd of er ook plannen komen om dit in andere delen van de stad te doen, bv richting Zuid of Hessenpoort?

  2. Eigenlijk ook wel vreemd dat Zwolle nog steeds maar 1 station heeft terwijl er in alle windrichtingen door Zwolle treinrails liggen. Zwolle Centraal. Zwolle station Zuid, Zwolle station Stadshagen. Lijkt me geen overbodige luxe. Dat de Groenen en die andere groene partijen hier niets mee doen behalve praten.

  3. Pff, heb je hem weer. Jij komt zeker Berkum niet uit. De wijken die ik noem zijn toch echt in Zwolle hoor. Spring eens op je fiets en rijd de straat uit. Ja er is nog meer wereld dan alleen jou straat en je pc. Get a Life Jopie!

  4. Zwollekerspel??Joop je bent echt niet meer van deze wereld ;D
    Je leeft nog in 1967.Ruim voor die tijd was er trouwens al een tram naar Dedemsvaart.Halte Berkum?

  5. … : joop
    oprotten met dat ding dat willen we niet in berkum en dieklote ikea ook niet en ook geen gokkasten
    Reactie geplaatst op 3 januari 2008 om 22:57

    Bovenstaande zei je in een ander topic waar ik door je schrijfwijze afleid dat je daar ook woont.

    Nu je zegt in Zwolle Kerspel te wonen begrijp ik het helemaal. Zwolle Kerspel bestaat al jaren niet meer dus blijkbaar loop je niet een beetje achter maar verkeer je in een staat van totale ontreddering en weet je niet eens meer waar je huis staat. Met andere woorden, ik ben klaar met je en geef het op. Voor jou is er gewoon geen hoop meer. Als ik nu Joop zie staan sla ik het gauw over. Daaaag :'(

  6. @ Joop, Zwolle heeft wel degelijk meer stations nodig dan dat het nu heeft. Almelo heeft er al 2 en is iets meer dan half zo groot. Amsterdam heeft er inmiddels 8, beetje meer dan 3, daarnaast heeft Amsterdam nogal wat metro- en tramlijnen. Die het aantal NS-stations kunnen vervangen. Beetje appels met peren vergelijken. Daarbij; ik vind Amsterdam nog steeds geen grote stad ofzo.

Reageer