De Ambelt is ver met Positive Behaviour Support

De Ambelt is ver met Positive Behaviour Support

Zwolle – “De Ambelt is al heel ver met Positive Behaviour Support (PBS)”, zegt Joke Kamstra, opleider en ontwikkelaar bij het PBS expertisecentrum van Windesheim. “Het is bijzonder om te zien dat de Ambelt het programma nog steeds omarmt. De turbulente periode waarin de Ambelt heeft gezeten, heeft daar niets aan afgedaan. Het feit dat medewerkers PBS hebben vastgehouden en doorontwikkeld, zegt mij dat het een zeer waardevolle aanpak is.”

PBS is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. In de Verenigde Staten werkt een kwart van de scholen met PBS. In Nederland zijn er zo’n 350 scholen mee bezig, dat is zo’n vijf procent.

Het speciaal onderwijs in Zwolle en Steenwijk heeft de afgelopen jaren meegedaan aan een groot onderzoek naar PBS en sociale veiligheid. Het onderzoek werd uitgevoerd door Hogeschool Windesheim (lectoraat Onderwijsbehoeften in Inclusieve Leeromgevingen) met subsidie van Stichting Kinderpostzegels. “Binnen dit lectoraat gaan onderzoek en de praktijk hand in hand”, zegt Joke Kamstra. “De twee werelden van ‘weten vanuit de theorie en weten & doen in de praktijk’ hebben we bij elkaar gebracht. Zo leren we snel en effectief van elkaar.” De resultaten van het onderzoek worden binnenkort verwacht.

Locatiedirecteur Hendrik Jan Rozeveld van het speciaal onderwijs in Zwolle beschouwt PBS als een aanvulling op de expertise die het speciaal onderwijs al heeft. “PBS maakt de verwachtingen helder. Dat is fijn voor onze leerlingen én voor onze docenten.” Locatiedirecteur Connie Kok van ’t Ravelijn in Steenwijk noemt PBS: “De kapstok waaraan wij al onze expertise ophangen. De kernwaarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid zijn in onze school zichtbaar en voelbaar.”

Beide locaties hebben een film over PBS mogen maken als dank voor hun medewerking aan het onderzoek. Leerlingen spelen hierin de hoofdrol.

Artikel delen:
Reactie 1

Reageer