ProRail levert wanprestatie omtrent Kamperlijntje - Foto: Hennie Vrielink
Foto: Hennie Vrielink

ProRail levert wanprestatie omtrent Kamperlijntje

Zwolle – Gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel was er donderdagochtend tijdens de persconferentie glashelder over: “ProRail heeft een wanprestatie geleverd. Dat is onacceptabel. We hebben er als provincie en gemeenten Zwolle en Kampen miljoenen in geïnvesteerd en gisteren hoorden we dat het nieuwe treinstation Stadshagen aanstaande maandag niet in de nieuwe dienstregeling kan worden opgenomen.” De uitnodigingen voor de feestelijke opening van het vernieuwde spoor van Zwolle naar Kampen met de nieuwe elektrische treinen van Keolis waren de deur al uit. Gisteren werd de provincie Overijssel en de gemeenten Zwolle en Kampen “tot haar verbazing, teleurstelling en frustratie” door ProRail geïnformeerd dat de treinen niet de afgesproken snelheid van 140 kilometer per uur mogen rijden, maar dat ze hun snelheid moeten beperken tot maximaal 100 kilometer per uur. Door dit tijdverlies zouden er overstapproblemen ontstaan op de stations in Zwolle en Kampen en daarom wordt er op het nieuwe treinstation Stadshagen vooralsnog niet gestopt.

Wethouder Michiel van Willigen sprak zijn ontstemming uit dat hierdoor het drukke busverkeer in Zwolle rondom het centrale station niet kan worden ontlast. Het was de bedoeling dat de scholieren uit de richting Kampen/IJsselmuiden zouden uitstappen op station Stadshagen en vandaaruit met de bus naar Deltion of andere scholen zouden gaan. “Ook de bereikbaarheid van Stadshagen gaat hiermee niet vooruit,” stelde hij vast. Ans Rietstra, directeur Projecten van ProRail erkende de fouten. “We hebben onze kwaliteitsstandaarden hier niet overtroffen. ”Bij het onderzoek naar de bodemgesteldheid onder het spoor van het Kamperlijntje zijn de risico’s onvoldoende ingeschat. De ondergrond is niet stabiel genoeg om met een snelheid van 140 kilometer per uur over de spoorbaan te gaan.” De veiligheid voor de reiziger kan dan niet worden gegarandeerd. Dit was niet de eerste misser van ProRail dit jaar. Ook de invoering van de sneltrein van Zwolle naar Twente, die oorspronkelijk ook voor aanstaande maandag was gepland, gaat niet door omdat het perron in Zwolle voor deze sneltreinen te kort is. ProRail zou afgelopen zomer dit perron al verlengen, maar door een verkeerde planning wordt dat pas volgend jaar zomer. Rietstra: ”Ik zal de komende tijd mijn gezicht in Zwolle vaak laten zien. We moeten de regio goed managen en er moet een robuuste oplossing komen voor de lijn Zwolle-Kampen.”

Alle betrokken partijen gaan op korte termijn aan tafel om een oplossing te vinden zodat Stadshagen toch open kan. Wethouder Gerrit Jan Veldhoen van Kampen stelde daarbij nadrukkelijk als voorwaarde dat veiligheid voor de reiziger op de eerste plaats komt. De kosten van mogelijke oplossingen zullen naar verwachting miljoenen bedragen. Directeur Ans Rietstra gaat onderzoeken waar en door wie de fouten zijn gemaakt en waar precies de oorzaak ligt. Zij wilde nu nog niet ingaan op de schuldvraag. Bert Boerman van de provincie als opdrachtgever voor het vernieuwde spoor concludeerde dat ProRail niet heeft geleverd wat de provincie heeft besteld. Ook zal hij hierover contact zoeken met de rijksoverheid, omdat die verantwoordelijk is voor de prestaties van ProRail. In ieder geval is het openingsfeestje van het vernieuwde Kamperspoorlijntje voor aanstaande maandag afgeblazen en moeten treinreizigers gebruik blijven maken van de oude dienstregeling.

Artikel delen:
Reacties 23
  1. Het is toch weer niet te geloven zeg! Alsof dit de eerste keer is dat een spoorlijn wordt aangelegd! En waarom is trouwens het viaduct over de Blaloweg niet verhoogt tijdens de ombouw om de vele aanrijdingen met vrachtverkeer te voorkomen zoals was gepland? Wat een missers!!

  2. Zou dit ook weer niet het gevolg zijn van de opsplitsing van de oude NS? In die tijd werd er al gewaarschuwd dat de toen aanwezige kennis en ervaring verloren zou gaan.
    Wil daarmee niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar toch wel veel!

  3. hmmm wanprestatie, laten we daar eens heel lang over vergaderen om te bepalen wat we er van vinden. januari 2019: we gaan de bodem vol troep spuiten om het te stabiiseren

  4. Zoveelste tig-miljoenen blunder van ons belastinggeld:

    De raad van commissarissen houdt toezicht. De Nederlandse Staat is, via Railinfratrust B.V., de enige aandeelhouder van ProRail B.V. Het aandeelhouderschap is ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

    Dat houdt toch een keer op, zou je zeggen….

  5. Schandalig.
    En ander woord is er niet voor.
    En deze 'geleerden' gooien zo, alweer, geld van de burger over de balk…
    Ben benieuwd of er nou eens maatregelen genomen worden en dat degene die hiervoor verantwoordelijk is zich kan laten inschrijven bij het UWV maar zal wel niet.

  6. Nee, heeft in dit geval niets met het voortrekken van de randstad te maken. Dit is simpelweg onkunde en knulligheid. ProRail heeft niet de kennis in huis die ze geacht worden wel te hebben.

  7. NS/ProRail: Bij het eerste sneeuwvlokje weer grote paniek en legio ritten vallen uit.

    Waarom is dat in het buitenland nooit zo en hier altijd?
    Zijn wij te zuinig?
    Waarom heet sneeuw tegenwoordig toch “code rood”, waar het vroeger gewoon “sneeuw met extra opletten” heette?
    Deze topic-blunder (station Stadshagen).
    Dit vandaag in het nieuws https://nos.nl/artikel/2207519-vertraging-hoekse-lijn-kan-tot-90-miljoen-euro-extra-kosten.html
    Dit zomaar, zonder zoeken.

    Allemaal “tig-miljoenen/miljard blunders” van ons belastinggeld!

    Wat doet onze vertegenwoordiging “De Tweede Kamer en de minister(?) er aan”?

    Is het iets om ProRail en NS weer samen te voegen? Scheelt in elk geval veel dure overhead.

  8. Samenvoegen gaat ook niet meer werken. De kennis die bij de oude NS zat is allang verdwenen. De echte 'spoorhazen' zijn met pensioen of weggepromoveerd. Met een samenvoeging komt die kennis niet terug. Men is nu volledig afhankelijk van de uitvoerende bedrijven.

  9. @Dick, Rond Berlijn waren er afgelopen week door de sneeuw vertragingen tot wel 3 uur…dus zeker niet alleen in Nederland.

    Verder wel met je eens dat dit soort geblunder waarvoor niemand verantwoordelijk lijkt te zijn of zelfs hoeft te zijn de spuigaten uitloopt. Volstrekt krankjorum!!

Reageer