Economische groei in Regio Zwolle bovengemiddeld

Zwolle – In de Regio Zwolle, een samenwerkingsverband van twintig gemeenten, groeit de economie bovengemiddeld. Dit blijkt uit de Regio Zwolle Monitor 2017 die donderdag 14 december wordt gepresenteerd tijdens het Regio Zwolle Congres 2017 in Theater de Spiegel.

In 2016 bedroeg de economische groei 2,7%, ruim boven het landelijk gemiddelde van 2,2%. Ook op tal van andere vlakken overtreffen de regionaal-economische prestaties het landelijke gemiddelde. De Regio Zwolle Monitor is een initiatief van de Stichting Metropool Regio Zwolle, aanjager van thema's die van belang zijn voor de economische agenda van de Regio Zwolle. Het bestuur van deze stichting, gevormd door ondernemers uit de regio, is ook verantwoordelijk voor de organisatie van het Regio Zwolle Congres. Het onderzoek dat leidt tot de Regio Zwolle Monitor is in handen van het Kenniscentrum Technologie van Hogeschool Windesheim.

De onderzoekers concluderen dat deze economische prestaties duiden op de aanwezigheid van een uitstekende infrastructuur voor groei in de Regio Zwolle. Ruimte voor bedrijvigheid, een gunstige ligging en een aantrekkelijk woon- en leefklimaat, maar ook sterke topsectoren met bijbehorende kennisinfrastructuur zijn basisvoorwaarden die bijdragen aan de weerbaarheid en wendbaarheid van de regio. Kunststoffen, e-commerce, health en agri & food zijn de sectoren waarmee de regio zich onderscheidt.

De uitdaging voor de toekomst ligt op het vlak van human capital: het opleiden, aantrekken en behouden van voldoende en juiste professionals. Voor werkgevers in de regio dreigt een tekort aan personeel. In bepaalde sectoren kost het steeds meer moeite om nieuw ontstane vacatures te vervullen. Ook ligt er een stevige uitdaging om de snel veranderende arbeidsmarkt klaar te stomen voor de toekomst. Daarom staat het thema Arbeidsmarkt 2030 centraal tijdens deze editie van het Regio Zwolle Congres.

De Regio Zwolle Monitor brengt jaarlijks de sociaal- en ruimtelijk-economische ontwikkeling van de Regio Zwolle in beeld aan de hand van cijfers die een indicator zijn voor de ontwikkelkracht van de regio. Ieder jaar worden nieuwe accenten gelegd.

Artikel delen:
Reacties 14
  1. De uitdaging voor de toekomst ligt op het vlak van JOEMEN KEPIETAL (wat een vreselijke naam) : het opleiden, aantrekken en behouden van voldoende en juiste 'professionals'. Stel je voor dat je een amateur aantrekt. Professionals? Professionals? Professionals? Nog zo 'n afschuwelijk woord. Tegenwoordig moet je je zelf belangrijker maken dan je bent. Lucht is wat de professionals graag willen zien. Waar gaan we heen?

  2. De oververhitting is nog niet aan de orde. De rente is nog steeds erg laag en er is nog steeds een woning tekort. Dit gaat nog wel even door en dat mag ook. De vorige crisis heeft er hard ingehakt. Het is nu belangrijk om zo veel mogelijk mensen aan het werk te krijgen en te blijven investeren in infrastructuur om dit ook in de toekomst goed te houden. Helaas zijn er nog steeds mensen die er anders over denken.

  3. De koersen op de aandelenmarkten zijn kunstmatig hoog gehouden en de rente kunstmatig laag. Huizen prijzen stijgen de pan uit. De nieuwe afgesloten CAO's tonen grote loonstijgingen. Nee er zijn helemaal geen bubbles. Hahaha. Pats boem de ene bubble na de andere staat op knappen. Slaap lekker.

  4. Klaas Jan komt weer eens met het neoliberale evangelie. De huizenmarkt is een bubbel, de brandstoffenmarkt is een bubbel, de bankensector is niet hervormd, bedrijven wentelen allerlei problemen op de samenleving af, en maar doorgaan op de oude weg als een stel lemmingen bij de ravijn. Glij Middel heeft gelijk: de nieuwe crisis is allang in de maak. Arbeidsplaatsen en investeringen gaan we nooit bereiken zo.

  5. Riet, de wachtlijsten voor een huurwoning zijn nog steeds hoog? We moeten nog steeds asielzoekers huisvesten (aan de opgelegde quota voldoet de stad nog steeds niet!). Er zijn gewoon te weinig huizen gebouwd. Niet erg, want dit stuwt de markt. Brandstoffenmarkt is geen echte bubbel. In Zwolle hebben we rustig doorgeslapen en waren we druk met het behoud van de koopzondag. Nieuwbouwhuizen hadden al lang voorzien moeten zijn van warmte pompen en een solar dak. Dit is bewust weg kijken en ook uw bewierookte partijen gaven geen sjoege. De prijs voor brandstof wordt overigens voor het merendeel door belastingen bepaald.Glijmiddel heeft wel een punt, human capital aan het werk brengen en houden. Daar ligt al jaren de opgave van de politiek. Te meer ook omdat eenvoudig en ongeschoold werk straks door computers en robots kan worden en zal worden gedaan… Omscholen en voorbereiden op de toekomst, het is een uiterste noodzaak. Maar hoe vervelend dan ook, dan heb je wel voldoende bedrijven nodig een een goede infrastructuur. Weet dat aan de A28 in 1970 werd opgeleverd. Er waren toen 2.405.000 personen auto's in Nederland. In 2016 waren er 8,16 miljoen personen auto's in Nederland? Aan de capaciteit van de weg is nooit wat gedaan? Ik kan dit sommetje ook nog wel maken voor de trein, ik constateer dat er veel te weinig is geïnvesteerd.

  6. Klaas Jan, ik ben het in hoofdlijnen met je eens, mensen die jouw betoog niet snappen hebben vermoedelijk altijd wel wat te zeuren. Zwolle doet het op economisch vlak uitstekend, daarmee kunnen in de komende jaren ook de broodnodige investeringen worden gedaan, maar van geld uitgeven wat er (nog) niet is, is nog geen stad of dorp beter geworden. Nederland heeft al veel te lang "op de pof" geleefd.

  7. Nee Bernard. Dat zijn mensen op de vlucht en de stad heeft besloten om deze mensen op te vangen en een nieuw thuis te bieden. Wanneer je deze mensen opvangt en tevens besluit dat ze hier voor altijd mogen blijven, moet je ze ook een toekomst bieden. Wanneer je niet in staat bent om dat te doen, moet je die mensen helemaal hier niet opvangen.
    Punt is, die mensen zijn nu eenmaal hier en dan moet je er ook wat mee. Nederland is geen hangmat waar je met niets doen een prima leven hebt (met behulp van uitkeringen, toeslagen en wat er nog niet meer is). Helaas zijn de grote voorstanders niet echt de mensen die die het leeuwendeel van deze mogelijkheden uit betalen….

Reageer