Historisch Centrum Overijssel stelt nieuwe directeur aan

Door Redactie

Vincent Robijn
Foto: Simon Lamme

Zwolle – Het bestuur van het Historisch Centrum Overijssel (HCO) heeft een nieuwe directeur aangesteld, dhr. Vincent Robijn (1976).

In dhr. Robijn heeft het HCO iemand gevonden die energiek, vol met ideeën, historisch bevlogen en met een gezonde kijk op de ontwikkelingen het HCO verder kan brengen naar het digitale tijdperk van archieven. De aanstelling voldoet ook aan de uitdrukkelijke wens van de personeelsvertegenwoordiging om een directeur te benoemen met inhoudelijke archiefkennis. Dhr. Robijn is momenteel gemeentearchivaris bij Archief Eemland in Amersfoort en lid van het managementteam. Hij studeerde middeleeuwse geschiedenis in Groningen en archiefwetenschap in Amsterdam. Per 1 februari 2018 zal dhr. Robijn het stokje overnemen van ad interim directeur Herman Sietsma.

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

51 gedachten over “Historisch Centrum Overijssel stelt nieuwe directeur aan”

  1. Waarom kan deze functie niet opgevuld worden met iemand uit Overijssel? De beste man is geboren op Ameland en nu werkzaam in Amersfoort? Is het een misschien een “vriend” van Arie Slob? Wat je van ver haalt is echt niet altijd beter…

  2. Deze man heeft een zeer gedegen en gespecialiseerde opleiding en ervaring in het vak.
    Hij heeft gestudeerd in Groningen dus waarschijnlijk en gelukkig geen ChristenUnie vriend van Arie S.

  3. Riet, de man heeft geen enkele binding met Overijssel. Spreekt waarschijnlijk het dialect nog geen eens en zal Herman Finkers waarschijnlijk met ondertiteling moeten bekijken om het te begrijpen. Ik geloof dat je globaal kunt groeien door goed lokaal te acteren. In de provincie zijn er ook heus prima mensen te vinden en spreek mijn teleurstelling uit dat we niet voor een lokaal persoon zijn gegaan en nu voor iemand van de Wadden hebben gekozen. Gemiste kans, als je het mij vraagt.

  4. Riet, Zwols, Twents, dat maakt toch niet zo veel uit. De man komt van de Wadden, hoe gaat hij nou het prachtige HCO aan de man brengen, wanneer hij niets (en dan ook niets) met Overijssel heeft? Wanneer hij een dergelijke taak zou gaan doen voor het Historisch museum Sorgdrager, prima! Een man van de streek is toch beter instaat een stoffige organisatie aan de man te brengen, dan een wild vreemd iemand die er niets van af weet of binding mee heeft? Archiveren en rubriceren, daar hoeven we geen high potential voor te hebben. Blijkbaar dicht jij de man bijzondere gaven toe?

  5. Klaas Jan, onze burgemeester kwam uit Den Haag, onze koningin uit Argentinië. Jij bent degene die Overijsselaren bijzondere gaven toedicht die deze man zou ontberen. Het is “eigen volk eerst” van je, de rest zijn smoesjes.

  6. Met alle respect, Riet. Bovenstaande reactie slaat echt nergens op! Ik weet dat je een hekel hebt aan het liberale gedachtengoed, maar dit gaat over bestuurlijke functie van een organisatie die enkel bestaat omdat het met publiek geld wordt gefinancierd. Een beetje kritisch mag je dan wel wezen?
    Mbt tot je opmerkingen:De burgervader heeft veel contact met Den Haag om de Zwolse belangen onder de aandacht te brengen. Het is toch wel erg fijn wanneer hij op de hoogte is hoe de hazen daar lopen? Wat deze man hier gaat doen is niet veel meer als archiveren en het bestaan van het HCO in de provincie verkondigen. Dan is het toch wel fijn dat de roerganger een binding met de streek heeft en in iedergeval de taal spreekt en begrijpt. Wbt Maxima, zij is de vrouw van? Ik weet niet zo goed wat je hiermee bedoeld.
    Het gaat erom dat we de beste persoon hebben, maar ook oog houden op de eigen belangen.

  7. Oneens, iemand van buiten Overijssel kan heel goed meer historisch besef en “politiek fingerspitzengefühl” hebben dan een Overijsselnaar. Vind de kreet ook een beetje weinig zeggen. Kampen en Zwolle profileren zich bijvoorbeeld op meerdere fronten. Noord-West-waterrijk Overijssel. Deventer en omgeving. En Almelo, Hengelo en Enschede strijden natuurlijk ook gezamenlijk voor hun tegen Duitsland aanschurkende belangen. Nee, voor wat betreft het in de markt zetten en profileren als eensgezinde sterke provincie, met een eigen identiteit, ligt er nog een schone taak voor… de Provincie Overijssel in eerste instantie. Er werken genoeg mensen lijkt me.

    Kan het HCO doen waar ze goed in is, documenteren, archiveren en presenteren.
    En een beetje gebruik maken van de netwerken. Bijvoorbeeld om het bestaan te continueren.
    Laatst speelden ze trouwens nog een rol in het interessante “Voltooid Verleden”.

  8. Als de burgemeester van Zwolle niet uit Zwolle hoeft te komen en de koningin van Nederland niet uit Nederland, dan hoeft de directeur van het Historisch Museum Overijssel ook niet uit Overijssel te komen.

    Waarom je het liberale gedachtegoed erbij haalt snap ik niet. Wat jij wil is helemaal niet liberaal. Jij wil een voorkeursbehandeling voor Overijsselaren. Liberaal is het HCO zelf de functieprofiel te laten schrijven en daarop een directeur te werven en selecteren.

    Met “Den Haag” bedoelde ik trouwens de gemeente Den Haag, domkop. Meijer was daar raadslid, wethouder en locoburgemeester.

  9. Zwollee, ik krijg de indruk dat je denkt dat het HCO een geschiedkundige organisatie is die met subsidie in stand wordt gehouden. Dat klopt niet. Het HCO is een overheidsinstelling en beheert oude overheids (en andere) archieven op grond van de Archiefwet. Steeds meer overheden werken geheel digitaal. Er zit weinig stof op het digitale archief. 🙂
    De directeur van het HCO moet wel degelijk veel kennis van zaken hebben van alle veranderingen in dit vakgebied en de betekenis daarvan voor de archiefopslag. Of hij Zwols spreekt is minder relevant vor zijn baan. Bovendien, hoeveel Zwolse inwoners spreken nog Zwols? Beetje kneuterige invalshoek.

  10. Aangezien HCO bijna volledig gefinancierd wordt door de overheid en dus publiek geld, mogen er mi zeker eisen gesteld worden aan wie men hier aansteld. Was HCO een stichting dat niet afhankelijk was van publiek geld, had het mij worst geweest wie men aan nam. Dat heeft niets met nepotisme te maken, maar met op komen van de belangen voor Overijsselenaar ( die het ook betaald!).
    Zoals je weet, sta ik sceptisch tegenover het HCO en het voormalige stedelijk museum. Wat mij betreft, was alles zo snel mogelijk samen gegaan in de Fundatie, maar schijnbaar is het noodzakelijk dat er twee clubs zijn/ met twee aparte begrotingen en mensen. Deze man uit Ameland wordt zo ook nog baas van een stichting Allemaal Zwolle, een kostbaar gebeuren. Enige binding met de regio/ provincie is echt niet te veel gevraagd. De vraag die nog steeds staat is wat kan deze man zo speciaal, wat een Overijsselenaar of een Zwollenaar niet kan?

  11. Joris, dat is niet helemaal waar. Bekijk de volgende link maar eens: https://www.zwolle.nl/wonen-en-leven/wijken/binnenstad/uitgelicht/gemeente-investeert-in-betere-presentatie-geschiedenis. Het is een veel omvattende functie in een organisatie wat de burger veel geld kost en iets dat ook steeds meer gaat kosten. Archiveren is slechts 1 ding, het aan de man brengen is belangrijker. Er zal geld gegenereerd moeten worden (zoals de Fundatie wel goed doet) zodat het ook een zinvolle functie kan behouden.

  12. Het is ook net hoe je het brengt en bedoelt.. Inderdaad vind ik de suggestie dat hij misschien een ‘vriend’ van Arie Slob is ook niet zo chique.

  13. Klaas Jan ( die ik inderdaad bedoelde, sorry Zwollee), oude archieven hebben veel cultuurhistorische waarde. Dus het klopt dat het HCO ook een bijdrage levert aan ontsluiting van de geschiedenis van Overijssel en wat meer ingezoomd op de aangesloten gemeenten. Dat is waarschijnlijk de reden voor de gemeente aan te haken bij het HCO toen ze een oplossing zocht voor het slechtlopende stedelijk museum. Dat wordt geen onderdeel van, maar komt onder regie van het HCO, zoals in jouw artikel staat.
    De kerntaak van het HCO is het beheer van het oude archief van gemeenten en provincie alsmede van de archieven van instellingen die aangeboden worden. Daarmee is het HCO een mooie bron voor geschiedkundig onderzoek en mensen die de besluitvorming over het een of ander willen uitpluizen.
    Een directeur die ook de functie van rijksarchivaris in de provincie vervult beschikt in de regel over een archivistieke opleiding. Die mensen zijn binnen Overijssel ook wel te vinden, maar er zijn er niet veel die daarnaast voldoende leidinggevende kwaliteiten heb en die als boegbeeld kunnen fungeren. Deze man lijkt daaraan te voldoen, afgaand op zijn opleiding en ervaring. Ik heb liever een goed gekwalificeerd persoon dan een Zwollenaar die niet over alle vereisten beschikt.
    Volgens mij weet jij nog steeds niet goed wat het HCO is. Het is de samenvoeging van het voormalige rijksarchief Overijssel en gemeentearchief Zwolle, waarbij zich inmiddels ook andere gemeenten hebben aangesloten. Het is een overheidsinstelling. Anders dan de Fundatie dus. Ga je de eis van Zwollenaar zijn ook stellen aan de opvolgers van Henk Jan Meijer?

  14. Dag Joris, ik snap je redenering. Wat ik bedoel te zeggen is dat het HCO nog steeds een Zwols “feestje” is. Er gaat veel (Zwols en provinciaal , ik meen 3,5 mio Euro per jaar) gemeenschapsgeld naar toe waarbij er al jaren wordt geprobeerd om de organisatie aan de praat te krijgen (meer bezoekers/ meer beleving/meer provincie ipv Zwols). Wat men ook probeert, men behaald de doelen in mijn ogen niet. Scholen komen er niet, een paar man en een paardekop komt er langs voor een stamboom, het leeft gewoon niet in Zwolle/ laat staan de provincie. Was het HCO een pure overheidsorganisatie dat volledig onderdeel was van de provincie, gaf ik je gelijk. Men moest dan de beste archivaris hebben die er was. Maar het HCO is een stichting, die voor het grootste gedeelte afhankelijk is van Provinciaal en Zwols gemeenschap geld. De stichting moet helaas ook presteren om een zinvolle rol te kunnen blijven vervullen. Anders hadden we in Zwolle ook gewoon verder kunnen gaan met het Stedelijk museum? Voor meer beleving heb je bezoekers en sponsoren nodig en ook een bredere rol in de provincie en daardoor ook een man van de streek. Een archivaris is er al, de bezoekers en de beleving niet.

  15. afhankelijk van de opdracht voor de burgemeester, is de afkomst van de burgemeester belangrijk. Liggen de doelstellingen intern, dan kan een Zwollenaar de job ook prima doen. Zwolle moet in mijn ogen nog meer doen om de centrale schakel te worden om van het westen naar het noorden en het oosten te komen. Daarvoor moet er geïnvesteerd worden in verbindingen (verbreding a28 en A50 tot aan A6, het spoor (directe spoorlijn naar Duitsland via Hanzelijn) en een vliegveld in de nabijheid. Een zwaar gewicht uit Den Haag is dan volgens mij belangrijk, en de partij maakt me dan nog eens niet zoveel uit. Het type Camiel Eurlings zou in mijn ogen prima zijn. Werkgelegenheid en economisch toekomst proof.

  16. Zo’n aalgladde rakker als Eurlings, past juist niet in Zwolle.
    Jouw argumenten “waarom directeur HOC perse uit Zwolle?….
    Beleving…waardoor meer bezoekers en sponsoren. en bredere rol in de provincie.

    Kan helemaal niets met die argumenten. Moest wel stiekem lachen om het gegeven dat je een
    MAN
    Van de STREEK wilde.

    Goed dat je een stuk milder bent geworden (niet perse een Zwollenaat).
    Wel erg jammer dat je nu weer perse een MAN had gewild.

    Sterkte met je wensen. Zorg dat het geen fobieën of boosheid bij je opwekt.

  17. Klaas Jan, hoe kom je bij al die wijsheid? Er klopt geen hout van. Het HCO is geen stichting, maar een publiekrechtelijke organisatie. Een gemeenschappelijke regeling met als deelnemers het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen en de gemeenten Zwolle en Deventer. Je kunt dat allemaal makkelijk vinden op hun site.
    De belangrijkste en eerste taak (kerntaak) staat als volgt omschreven:
    “Met circa 100 vrijwilligers en 50 medewerkers zijn wij druk bezig om de archieven te onderhouden, uit te breiden en zo toegankelijk mogelijk te maken voor het publiek. Zo wordt er bijvoorbeeld veel aandacht besteed aan het digitaliseren van archiefstukken zodat wij deze makkelijker beschikbaar kunnen stellen.”
    In 2015 had het HCO een kleine 40.000 bezoekers en kwamen er ongeveer 3500 leerlingen. Digitaal ruim 220.000 bezoekers. Volgens jou anderhalve man en een paardenkop?
    Financieel is het HCO afhankelijk van het Rijk en de gemeenten. Ook andere partijen betalen voor het beheer van hun archieven. Dat moeten ze ook, want een goed archiefbeheer is een wettelijke verplichting.
    Zwolle heeft het goedlopende HCO gevraagd om de regie te nemen om nog iets te redden van het Stedelijk Museum. Jij doet net alsof dat de hoofdtaak is van het HCO. Je hele betoog raakt kant noch wal.

    Als zijlijn: een burgemeester hoort van onbesproken gedrag te zijn. Camiel Eurlings valt daarmee af.

  18. Dag Dick, de directeur hoeft niet uit Zwolle te komen, ik denk dat het wel een pré is als de man uit Overijssel zou komen. Hierbij wat kengetallen van het HCO:
    PUBLIEKSBEREIK: 2015
    Aantal bezoekers studiezaal: 3211
    Aantal bezoekers tentoonstellingen
    (Mede door de succesvolle tentoonstellingen “Rondje Grote Kerk” in de Grote Kerk en “Dit is onze stad, Zwolle in de jaren ’50 en ’60” in het Stedelijk Museum Zwolle): 34557
    Aantal bezoekers activiteiten: 274
    Aantal bezoekers verhuur zalen: 130
    EDUCATIE
    Aantal leerlingen in het HCO: 3850

    Gezien de lage bezoekers aantallen leeft het HCO niet! Daar kun je om glimlachen, maar het is om te huilen. Elk jaar gaat er 3,5 mio Eur naar het HCO toe. Zwolle betaald ook fors gedeelte. Wanneer je dit geld af zet tegen de bezoekers….
    Een kleine uiteenzetting van de Opbrengsten van al de hco bezoekers:
    Bezoekers studie zaal: 0 Euro (studiezaal is gratis)
    Tentoonstelling in stedelijk: moeilijk uit te rekenen (aandeel museum jaarkaart)
    Bezoekers activiteiten: 274* 7,50= 2055
    Bezoekers zaalverhuur: 5000 eur (schatting)
    Leerlingen: 0 eur (is educatie, moet ook gratis in mijn ogen)

    Hopelijk begrijp je nu mijn punt. 3,5 mio afgezet tegen het aantal bezoekers…. Het HCO moet meer gaan leven in de provincie en er moeten meer sponsoren komen. Of de archivaris daar de man voor is? In een ouder verslag viel te lezen dat de gemeente en de provincie geld hadden gestort om het archief te digitaliseren. De basis zou nu goed moeten zijn? We hebben in mijn ogen een verkoper nodig die het prachtige HCO breder in Overijssel kan neer zetten en bezoekers kan genereren (en daardoor meer geld)

    Blijkbaar zie ik het allemaal verkeerd…. Ik ga er dan ook maar van uit dat ik in de nabije toekomst geen berichten lees waarbij er nog een extra bijdrage aan het HCO wordt verlangt, maar een forse verlaging van de Zwolse jaarlijkse bijdrage aan het HCO in het verschiet ligt.

  19. Ja, je ziet het allemaal verkeerd. Je blijft redeneren alsof het HCO een museum is dat zijn bestaan moet rechtvaardigen met het aantal bezoekers. Die luitjes moeten gewoon hun werk doen (archiveren). Dat ze ernaar streven om het archief te ontsluiten en boeiende tentoonstellingen voor het publiek te maken (over PEC bijvoorbeeld), is hartstikke goed, zolang ze het gewone werk (hun wettelijke taak) maar niet laten versloffen.

    Een mening hebben is goed, maar niet met een totaal gebrek aan kennis en begrip maar wat gaan bazelen en hardnekkig voortborduren op een foutieve aanname waar je al meerdere malen op gewezen bent.

  20. Joris, het klopt dat het HCO geen “stichting” is . Het HCO is een instelling, maar het geen provinciale of gemeentelijke instelling. HCO is een ANBI instelling. Een ANBI instelling is een algemeen nut beogende instelling, zoals de koninklijke reddings brigade, omroepvereniging VARA enz. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. Voor goede doelen is de rol van de overheid belangrijk. De overheid laat de zorg voor mens, dier, milieu en natuur meer en meer aan de maatschappij zelf over. De rol van goede doelen wordt daardoor belangrijker. Veel organisaties hebben regelmatig overleg met de overheid over de doelen die ze willen bereiken, bijvoorbeeld op het terrein van natuurbehoud of de financiering van wetenschappelijk gezondheidsonderzoek. In bepaalde gevallen subsidieert de overheid het werk of bepaalde projecten van goede doelen.

    De verwachting is dat dit in de toekomst steeds minder zal gebeuren. De rol van de overheid is verder belangrijk omdat zij regels stelt aan organisaties als zij van belastingvoordelen gebruik willen maken.

    Vanwege de laatste alinea maak ik mijn punt. Door de gekozen vorm (anbi), wat belasting voordelen geeft, geeft ook een noodzaak van verandering aan?

  21. Joris, je bent op de hoogte dat de bezoekersaantallen al sinds 2010 dalen te samen met het aantal gedane bestellingen? Ik bedoel het niet vervelend, maar de instelling leeft gewoon niet (ondanks alle moeite) en het gaat steeds slechter….

  22. Ben je een trol of gewoon iemand die niet kan toegeven dat hij fout zit? Het HCO is inderdaad een ANBI-instelling. Dat is een belastingterm: donateurs aan een ANBI-instelling krijgen belastingvoordeel. Sommige politiek partijen (of afdelingen) hebben ook de ANBI-status. Heb je dit ook op de site gelezen?

    Doelstelling
    Het Historisch Centrum Overijssel is ingesteld met het doel de belangen van de minister en de gemeente bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Overijssel en de gemeentelijke archiefbewaarplaats van Zwolle in gezamenlijkheid te behartigen.

    Aan het Historisch Centrum Overijssel zijn daartoe de navolgende werkzaamheden, taken en bevoegdheden van de minister en de gemeente overgedragen:
    a. de beheerstaken, te onderscheiden in het behouden, bewerken en benutten van de archiefbescheiden die berusten in de in het tweede lid genoemde archiefbewaarplaatsen;
    b. de taken en bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 15, derde lid, 16, tweede lid, 17, 18, 20, 26, tweede lid, 31 en 32 van de Archiefwet 1995;
    c. het adviseren en het doen van voorstellen aan de minister en de gemeente over de taken en bevoegdheden, die door de minister of de gemeente worden uitgevoerd ingevolge de artikelen 5, 6, 7, 8, 12, 13, 15, eerste en tweede lid, 30 en 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995;
    d. het verrichten van door de minister of de gemeente opgedragen andere taken die verband houden met de behartiging van de belangen.

    Het Historisch Centrum Overijssel stelt zich tevens ten doel het in de archieven ondergebrachte cultureel erfgoed op actieve wijze toegankelijk te maken en onder de aandacht te brengen van een breed publiek. We hebben een beleidsplan 2017 – 2020 opgesteld met daarin onze belangrijkste doelen. Deze is te vinden tussen de bijlagen in de rechterkolom op deze pagina.

    Bestuurssamenstelling
    Voorzitter:
    Dhr. J.C. Gerritsen (rijksbestuurder)

    Leden bestuur:
    Dhr. A.H. Buiks (rijksbestuurder)
    Dhr. J.W. Brink (wethouder gemeente Zwolle)
    Dhr. E.W. Anker (wethouder gemeente Zwolle)
    Mevr. E.G. Grijsen (wethouder gemeente Deventer)

    Personeel
    HCO is een openbaar lichaam en hanteert de CAO Nederlandse gemeenten en de lokale regelingen van de gemeente Zwolle (zgn CAR/LAR)

  23. Joris, ik ben geen trol en ik vind het raar dat je dat in je bericht zet.

    Wat je plaatst heb ik natuurlijk ook gelezen, maar deze instelling staat echt los van de gemeente en provincie (zou zo moeten zijn). Anders had men toch niet hoeven kiezen voor een deze rechtsvorm?
    Hierbij nog wat informatie over ANBI https://anbi.nl/algemene-regelgeving/
    Dat de instelling kiest om de CAO van de gemeente Zwolle te volgen is leuk, maar dat is geen vereiste en laat zien dat het een overheidsinstelling is.

    Ik denk dat we er niet uitkomen en dat geeft ook niet. Ik hoop maar dat het aantal bezoekers, donateurs en sponsoren met deze nieuwe man gaat groeien en de rol van het HCO in de provincie groter wordt. We gaan het volgend jaar beleven.

    Fijne avond!

  24. Nee hoor Klaas-Jan, volgens mij zie je het niet direct verkeerd. Al ken ik de technische details van het HOC ook niet. Wat ik niet als een handicap ervaar.
    We zien e.e.a. gewoon verschillend.
    Werk ze, alvast, allen(?)

  25. We komen er zeker niet uit, Klaas Jan, want je bent behoorlijk hardnekkig en eigenwijs. Het HCO is een openbaar lichaam volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen. Die wet is bedoeld om samenwerking tussen verschillende overheden te regelen.

  26. Joris, Waarom is het HCO dan een ANBI instelling en niet zoals het Kadaster een officieel overheidsorgaan? Hoor het graag om het verschil te begrijpen.

  27. Klaas Jan,

    Het woord “overheidsorgaan” is ambigu. Het HCO is een publiekrechtelijke rechtspersoon net als de Staat, de provincies, gemeentes en waterschappen. Ze vallen onder de ambtenaren-CAO. Genoeg reden om ze een overheidsorgaan te noemen, lijkt me.

    Dat de diensten ook door andere organisaties verricht kunnen worden, zegt ook niet zo veel. Mensen verschillen nu eenmaal van mening wat wel of niet overheidstaken zijn. Het zegt meer over je politieke voorkeur dan over het HCO.

  28. Bijvoorbeeld, de Immigratie- en Naturalisatiedienst is ook een publiekrechtelijke rechtspersoon. Je wilt toch niet zeggen dat die géén officiële overheidsdienst is?

  29. Klaas Jan, nog maar een poging:
    “Een openbaar lichaam heeft rechtspersoonlijkheid zodat het zelfstandig kan optreden in het maatschappelijk verkeer. Een openbaar lichaam kan contracten en convenanten aangaan, eigen personeel in dienst nemen, fondsen beheren en zelfs een publiek of privaat samenwerkingsverband oprichten. Personeel dat overgaat van een gemeente naar een openbaar lichaam behoudt de ambtenarenstatus. Een openbaar lichaam heeft een Algemeen Bestuur (AB) én een Dagelijks Bestuur (DB).”
    Een ANBI-status betekent alleen dat die instelling belastingvoordeel heefff bij giften ed. Niet meer, niet minder. Het zegt dus verder niets. Wát wel iets zegt, is de ambtenarenstatus van de werknemers van het HCO. Dat betekent dat je werkt bij een openbare dienst, zeg maar de overheid.

  30. Joris en Riet, dank voor jullie bijdragen!

    De verwarring bij mij ontstond doordat het HCO met maatschappelijke partners (sponsoren) werkt en een ANBI status heeft. Een regulier overheidsorgaan zal dat niet doen. In het ANBI register staat het HCO als RECHTSPERSOONLIJKHEID BEZITTEND OPENBAAR LICHAAM HET HISTORISCH CENTRUM OVERIJSSEL bekend met het fiscale nummer 809485072. Er zijn in Nederland 54.637 instellingen actief die een geldige ANBI status hebben en deze instellingen variëren van een zorgboerderij in Swalmen tot de Oranjevereniging in Spoolde. Ik heb de lijst uitvoerig bekeken, maar een ander overheidsorgaan staat er naar mijn weten niet bij (op uitzondering van het HCO in Zwolle). Het zijn voornamelijk stichtingen, geloofgenootschappen en verenigingen. Ik denk dat voor het HCO een soort hybride-achtige constructie wordt gebruikt, waarbij ze uniek in de totale ANBI lijst zijn. Daardoor is mijn eerder genoemde angst dat de overheid steeds vaker wenst dat deze instellingen meer op eigen benen komen te staan wel terecht. Als HCO werknemer zou ik dit op een verloren momentje eens controleren (wanneer de organisatie ooit in de toekomst zou moeten reorganiseren, maar gelukkig werkt het HCO voornamelijk met vrijwilligers). Het ambtenaarschap van de medewerkers zou ook kunnen komen doordat de werknemers “uitgeleend” worden door de gemeente aan het HCO, maar eigenlijk op de payrol staan van de gemeente. Anyway, het zal allemaal wel kloppen en ga er van uit dat jullie hier meer van weten.

    Mijn eerste punt blijft voor mij nog steeds wel staan. Het HCO leeft helaas niet en het is nog steeds een Zwols feestje. Ik besluit met de hoop dat deze nieuwe man ervoor kan zorgen dat het HCO meer gaat leven in de provincie en er meer sponsoren zoals WAVIN en Hemmink gevonden kunnen worden. Met meer geld kun je immers mooiere en grotere dingen doen.

    Nogmaals bedankt voor de constructieve discussie en een fijne avond!

  31. Je erkenning dat je niet juist geinformeerd bent, laat zien dat je toch wel open staat voor nieuwe informatie. Daarom nog even over die Anbi. Alle vergelijkbare instellingen in Nederland hebben de Anbi-status. Zoek maar eens op Regionaal historisch centrum Limburg, Groninger archief of Gelders Archief. Tot slot, onderstaande site is zeer duidelijk voor zover je nog niet 100% overtuigd bent (let ook op het logo bovenaan de bladzijde)..

    http://www.nationaalarchief.nl/organisatie/regionaal-historische-centra

  32. Joris, ik sta zeker open voor nieuwe informatie en nieuwe inzichten. Ik leer zo elke dag weer bij:).
    Mbt de sponsoren, mag ik je er misschien op attenderen dat het Het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC), Het Drents Archief, Nieuw Land, het Gelders Archief, RHC Groninger Archieven, het Noord-Hollands Archief, het Regionaal Historisch Centrum Limburg, Tresoar en Het Zeeuws Archief niet echt aan externe fondsenwerving doen, niet in de mate zoals het HCO en het Utrechts archief doen. Het Nieuw Land heeft subsidies Europese subsidies ontvangen. Ook viel me tijdens het bezoeken van de diverse sites op dat er een forse besparingsslag en tevens efficiëntieslag behaald kan worden door meer samen te werken op online gebied. Er valt mijns inziens nog wel wat te leren op het gebied van het genereren van middelen.

  33. @ heren, is het wellicht mogelijk een samenvatting van jullie lappen tekst te posten?
    Een soort populaire versie.
    Vrees dat het anders niet meer gelezen wordt.

  34. Dick, hierbij de korte versie:
    Het Historisch Centrum Overijssel (HCO) te Zwolle is een openbaar lichaam en het is een publiekrechtelijke rechtspersoon zodat het zelfstandig kan optreden in het maatschappelijk verkeer. Het HCO is een een algemeen nut beogende instelling, ingesteld met het doel de belangen van de minister en de gemeente bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Overijssel en de gemeentelijke archiefbewaarplaats van Zwolle en Deventer (hopelijk straks ook andere gemeenten) in gezamenlijkheid te behartigen. De instelling heeft een ANBI status, vrij uniek voor een Openbaar lichaam, waardoor het belasting gunstig giften kan ontvangen, handig voor het ontvangen van belangrijke giften door burgers en bedrijven voor stukken en/of financiële middelen. De medewerkers vallen onder de ambtenaren CAO.

  35. Joris, deze discussie laat mi wel zien dat er relatief (op jezelf en Riet na) relatief weinig van het HCO weten en dat het niet zo leeft. Het kwartje is nu idd gevallen😊

  36. Dat klopt, KlaasJan. Gelukkig weten veelmensen het HCO wel te vinden, zoas de cijfers laten zien. Dat kan beter. Die opdracht zal de nieuwe directeur op kunnen pakken.

  37. Ik moest eens bij het HCO zijn omdat we een dakkapel wilden. De dakkapellenbouwer wilde graag een bouwtekening van ons huis van begint jaren ’30. Die was alleen nog via het HCO te vinden en zo wist de bouwer wat te doen. Dus volgens mij heeft het HCO een nuttige functie wat betreft archiveren.

  38. Tsja, of men goed kan archiveren bij het HCO heeft niemand twijfels over. Dat doen ze uitstekend, net als alle andere provinciale archieven (die allen een ANBI status hebben). 🙂

Reacties zijn gesloten.