Vriendenclubs onmisbaar voor Zwolse kunst en cultuur

Van links naar rechts: Hib Anninga, Henriette Boerhof en Herman Sietsma
Foto: Hennie Vrielink

Zwolle – “Het is dramatisch dat zo’n museum moet verdwijnen en de ontmanteling is in volle gang” verzucht Annelies Levison, voorzitter van de Vrienden Stedelijk Museum Zwolle tijdens de informatiebijeenkomst maandagavond in de Anningahof. Met de opheffing van het Stedelijk Museum worden ook de 600 Vrienden gedwongen na te denken over hun toekomst. Bestuurslid Han de Carpentier Wolf vat de toekomst kort samen: “Doorgaan.”

Het bestuur ziet dit momentum ook als een nieuwe kans om de historie van Zwolle grootser en meeslepender uit te dragen voor jong en oud. Het wil zich niet meer alleen richten op oude kunst, maar ook moderne kunst, architectuur, design en vormgeving en zelfs fotografie, film en video moeten de mogelijkheden vergroten. Ze willen doorgaan onder de naam “Zwolse Kunstvrienden” en een samenwerking aangaan met Allemaal Zwolle, de opvolger van het Stedelijk Museum, het Fraterhuis en de Anningahof. “De vrijages met deze instellingen zijn inmiddels begonnen” volgens Annelies Levison.

Herman Sietsma, interum-directeur van het HCO en Allemaal Zwolle legt nog eens uit waarom de gemeente Zwolle het Stedelijk Museum heeft opgeheven. “Enkele jaren geleden liep het aantal bezoekers duidelijk terug en tegelijkertijd moest de gemeente steeds meer bijdragen. Het museum ontving jaarlijks 30000 bezoekers en de gemeente droeg 1,1 miljoen bij.” Volgens Sietsma moest “de boel op scherp gesteld worden en worden opgeschud.” Allemaal Zwolle moet het met 0,3 miljoen minder doen en het Verhaal van de Zwolle beter uitdragen.

Het door brand beschadigde Drostenhuis zal geschikt worden gemaakt voor een geheel nieuwe vaste eigentijdse presentatie en ook zal er een “belevingscentrum” worden ingericht met minder objecten. In de nieuwbouw zullen de Zwolse archeologen waarschijnlijk een plek krijgen, waarbij het publiek de archeologen aan het werk kan zien: “Een hotspot met archeologie in bedrijf.” De brand in het Drostenhuis heeft meer schade veroorzaakt dan aanvankelijk werd ingeschat. “Rook en roet hebben niet alleen de objecten aangetast, maar ook de ruimtes tussen de zolders. Er is een bouwkundige renovatie nodig die heel 2018 zal duren,” weet Sietsma te melden. Allemaal Zwolle wil in 2018 op een unieke locatie in de stad een theaterstuk uitbrengen over de Eerste Wereldoorlog die 100 jaar geleden eindigde en ook niet onopgemerkt aan Zwolle is voorbijgegaan.

De directeur van Filmtheater Fraterhuis Henriëtte Boerhof wil graag samenwerken met de Zwolse Kunstvrienden. Het Fraterhuis heeft zelf ook 5000 Vrienden en is daarmee koploper binnen de Nederlandse filmhuizen. Boerhof wil in 2018 “het kleinste filmzaaltje van Nederland” openen in het voormalige atelier van Titus Leeser aan de Papenstraat onder de naam “Fraterhuis academie”. Er wordt dan niet alleen naar films gekeken, maar die worden ook geanalyseerd als “vensters op de wereld”. Boerhof wil graag met de Zwolse Kunstvrienden samenwerken om van dit initiatief een succes te maken. De Zwolse Kunstvrienden worden in de gelegenheid gesteld onderwerpen voor de academie aan te dragen.

Ook beeldentuin Anningahof heeft een eigen vriendenclub, maar Hib Anninga ziet ook mogelijkheden voor samenwerking met de Zwolse Kunstvrienden. Niet alleen bij het houden van lezingen op dit landgoed, maar ook exclusieve excursies, speciale cursussen en zelfs inzet bij het onderhouden van de beelden op zijn landgoed. Hij was tijdens deze informatieavond van de voormalige Vrienden Stedelijk Museum Zwolle de gastheer van dit gezelschap, dat als slogan heeft gekozen: “Samen gaan voor kunst.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

24 gedachten over “Vriendenclubs onmisbaar voor Zwolse kunst en cultuur”

  1. Prima bericht! Schouders eronder en nu ook nog wat grote bedrijven vinden, nu is de tijd! Kijk dan ook even naar het HCO. Omdat het HCO in Zwolle over de ANBI-verklaring beschikt, kunnen éénmalige giften en giften via schenkingsovereenkomsten volledig worden afgetrokken van de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting. Bij giften aan culturele ANBI’s geldt ook voor de donerende onderneming de bonusaftrek van de multiplier, zelfs tot 50% extra aftrek. Verricht een bedrijf haar bijdrage aan een ANBI instelling in de vorm van ‘sponsoring’, dan komen de kosten van die sponsoring regulier en geheel als zakelijke kosten voor aftrek in aanmerking. Allemaal wel bekend natuurlijk voor de ondernemer, maar toch goed om er nog eens over na te denken tijdens deze tijd van het jaar.
    Ik neem aan dat het personeel van het HCO de ronde in Zwolle al heeft gemaakt en het HCO onder het bedrijfsleven onder de aandacht heeft gebracht?

  2. Lydia, zie het als een groei proces. Men begint met een leverworst en weet na verloop van tijd hopelijk ook een foie gras te waarderen.

  3. Dat weet ik, maar er komt niemand. Het probleem is volgens mij voornamelijk beleving in de stad. De fundatie doet wel goede zaken, waar ligt dat aan? Het ijsbeelden festival is laag drempelig en biedt de ijs/winter beleving. Welke beleving biedt het oude Stedelijk?
    Tijdens de voorgaande HCO discussie heb ik wat meer geleerd over hoe het een en ander georganiseerd is. Om te voorkomen dat er nog meer verdwijnt moeten de schouders eronder gezet worden. Met voldoende geld, middelen en enthousiasme kun je de boel in beweging zetten.

  4. Klaas Jan, ik had het niet alleen over het Stedelijk. Daar zijn (of waren) ook nog de oude Librije, de Muzerie, de Broerenkerk, KCO, het Langhuis, de Young Ones, Goudsteeg21, R10. Allemaal culturele instellingen die zijn wegbezuinigd of op z’n minst in de problemen zijn gekomen wegens politieke desinteresse.

  5. Een dame in de politiek:

    Lilian Marijnissen‏:
    Rare wereld dit. Appartementen als cadeautje, Kamerleden die 100 panden bezitten en van 4500 euro nauwelijks uit eten kunnen. Welkom in politiek Den Haag

  6. Riet, kijk eens naar het Concertgebouw orkest. Misschien niet het mooiste voorbeeld. Mede door sponsoren is er nu meer mogelijk. Waarom kan zo iets niet in Zwolle met een culturele instelling? Nemen als voorbeeld het HCO, zo iets dergelijks in het klein kan toch hier ook opgetuigd worden. We hebben Scania, Wijzonol, Engie, bedrijven zat. Je moet hier wel wat voor doen en de instelling moet leven en een functie hebben.

  7. Gewoon werk, Dick. Administratie, als je het precies wilt weten. Wanneer je vaak op pad bent, blijven er ook dingen liggen. Morgenvroeg gewoon weer om 6:45 in de auto op naar de zaak

  8. Klaas Jan, er wordt al behoorlijk gesponsord in Zwolle, maar sponsoring kan een solide financiering door de overheid niet vervangen. Zoiets belangrijks als cultuur hoort niet afhankelijk te zijn van de goede wil van particulieren.

  9. Riet, daar vergis je je in. Ik zie dat het Theater de Spiegel aardig bezig is (in de zaal en de ontvangst ruimte zie ik bordjes met sponsoren). Maar bij het het veelbesproken HCO is sponsoring en vrienden clubs echt slechts klein bier ( in vergelijking met de vergelijkbare instelling voor Utrecht). Hopelijk heeft de nieuwe roerganger van het HCO, naast archief kwaliteiten, commerciële kwaliteiten en gaat daar werk van maken.

    Kijk je bijvoorbeeld naar de goudsteeg21: http://www.goudsteeg21.nl/uploads/5/2/5/9/52597389/w_v-2016.pdf. De huidige inkomsten worden voornamelijke gegenereerd door kaart verkoop en relatief goedkope drankjes (waarbij de marge erg laag is of gehouden wordt). Al twee jaar draait de zaak verlies. Ik weet niet zo snel hoeveel een kaartje van een sessie bij de goudsteeg21 kost, maar laat het 15 Euro zijn (kaart voor de Folk road show van 9 december j.l.). In 2016 bedroegen de inkomsten uit de kaartverkoop 2.422.00 Eur, dat betekent dat er 161 mensen zijn geweest in het jaar? Dat zijn dan hele intieme “huiskamer” concerten voor een erg beperkte doelgroep. Kun je de kosten voor behoud terugslaan op de betalende niet gebruikmakende gemeenschap. Ik snap ook wel dat je cultuur niet met een economische blik moet benaderen, maar enige zelfreflectie kan geen kwaad…. Waar ik voor pleit is dat je één organisatie benoemd waar je op focust en je extra middelen probeert te genereren, door middel van vriendenclubs of sponsoring en bouw dat dan verder uit. Het HCO neemt nu de taken over van het Stedelijk, zet daar dan je pijlen op en bouw dat uit. Vervelend voor de anderen, maar een met een versnipperd beleid bereik je ook niets. En ja, dat betekend een verschraling van het culturele aanbod. Daarom mijn voorbeeld met de leverworst en de foie gras.

  10. Riet, zie bijgaand bericht: https://www.weblogzwolle.nl/nieuws/58578/ronald-mcdonald-business-breakfastclub-brengt-recordbedrag-bijeen-ronald-mcdonald-huis-zwolle.html . Waarom lukt het Ronald Mc Donalds wel en lukt het niet bij de culturele instellingen. Het gaat om de beleving, en ook een stukje koopmansgeest. Zie bijgaand jaarverslag https://www.museumdefundatie.nl/user/file/jaarverslag_museum_de_fundatie_2015_%5Bwebsite%5D.pdf Zie pagina 11, 13 57 en 92. Wanneer je dit verslag afzet tegen het verslag van het HCO….. Heeft het HCO nog wel een weg te gaan. Laat ik dit onderwerp niet meer oprakelen.
    Hopelijk begrijp je nu mijn punt?

  11. Abe, begrijp je reactie. Ik denk dan altijd aan een antwoord wat Andy Warhol gezegd heeft: “Art is anything you can get away with”. Kunst is voor iedereen anders, voor de een een lied en voor de ander een beeld. Ik ben blij dat het er is.

  12. Ja, ik ben er nog.

    Je hebt een paar voorbeelden van geslaagde sponsoring gegeven maar dat ondersteunt je betoog niet méér dan het al deed. De Spiegel en de Fundatie leven nog steeds hoofdzakelijk van subsidie, gelukkig maar.

    Sponsoring heeft ook nadelen. Sponsors kiezen bij voorkeur voor onschuldige doelen – vandaar dat Ronald McDonald zo in trek is. Experimenteel theater bijvoorbeeld vinden ze minder interessant. Zonder overheidssteun zou dat het onderspit delven.

    Ook willen sponsors vaak invloed. Een logo in een programmaboekje is natuurlijk okee, maar ik kan me herinneren dat het Stedelijk in Amsterdam eens een Audi tentoongesteld heeft. Volslagen belachelijk natuurlijk. Een Audi heeft niets te zoeken tussen Cézanne en Appel en Malevitsj.

    Het sneeuwbaleffect waar je op hoopt zie ik zo gauw niet gebeuren. Het succes van de Fundatie straalt niet af op het Langhuis, bijvoorbeeld.

    Vriendenverenigingen en sponsoring zijn mooi en goed, maar verwacht er niet teveel van.

  13. Riet, waarom is het verkeerd om een auto van een sponsor te showen? Een auto kan ook een kunstwerk zijn? BMW heeft zelfs speciale race modellen http://www.artcar.bmwgroup.com/en/art-car/ Ik heb niet zoveel met Audi of BMW, maar er zijn best mensen die het prachtig vinden. Het gaat erom dat een organisatie beleving biedt en het erf goed levend houden. Door dit extra geld kunnen er aankopen, educatie, restauratie, onderzoek en publicaties gedaan worden, bovenop het reguliere beleid.
    Het beeld dat ik bij de Zwolse culturele instellingen heb, is dat men nog niet vol op gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn en dat men nog te veel “leunt”op de lokale overheid. Jammer, want dat kan best verbeterd worden en dat laat de fundatie nu al een beetje zien.

  14. In veel gevallen vind ik het een saaie bedoeling, dat niet leeft. De functie van een museum is vaak niet veel anders dan het bewaren en conserveren van oude historische belangrijke zaken. Het echt levendhouden van het erfgoed, zie ik weinig musea op een effectieve manier doen. Maar dat kan ook aan mij zelf liggen.

Reacties zijn gesloten.