Uitstel van Lelystad Airport weer stap dichterbij

Uitstel van Lelystad Airport weer stap dichterbij

Zwolle – Regeringspartij Christen Unie stelt voor om de opening van het vernieuwde Lelystad Airport met een jaar uit te stellen. Dit is volgens Leon Adegeest van actiegroep HoogOverijssel een eerste stap om weer vertrouwen in de overheid te krijgen. HoogOverijssel voert al geruime tijd actie tegen de uitbreiding van de luchthaven.

Adegeest hoopt dat er door het voorstel van de ChristenUnie een meerderheid in de Tweede Kamer komt voor uitstel. Hij hoopt dat de D66 fractie aan zal sluiten bij het voorstel. Het CDA zegt het onderzoek naar de milieueffecten af te wachten.

Lelystad Airport zou vanaf volgend jaar vakantievluchten van Schiphol moeten overnemen. Tegenstanders zijn bezorgd over de gevolgen voor het milieu en de geluidsoverlast. Er zijn rekenfouten gemaakt in het onderzoek naar de milieueffecten door het kabinet.

De huidige plannen leiden hoe dan ook naar veel overlast. Bij te laag vliegen is de geluidsoverlast groot en als er te hoog wordt gevlogen wordt het vliegverkeer van en naar Schiphol gehinderd. Om deze reden pleit Hoog Overijssel ervoor om te wachten met de uitbreiding van de luchthaven totdat de nieuwe herindeling van het luchtruim een feit is.

Dinsdag 9 januari wordt er in Zwolle een informatiebijeenkomst georganiseerd. Wijkvereniging Berkum organiseert deze avond samen met actiegroep HoogOverijssel.

Locatie:Wijkcentrum De Weijenbelt, Campherbeeklaan 82, 8024 BZ, Zwolle.

Ontvangst vanaf  19.00 uur
Start presentaties 19.30 uur
Einde 22.00 uur

Sprekers op deze avond zijn:
Jan Rooijakkers,Voorzitter Stichting HoogOverijssel en lid Kerngroep Luchtruim en juridische commissie
Dr. Ir. Leon Adegeest, Specialist in MER. Landelijk erkend als deskundige en heeft fouten aangetoond in de MER
Wim Liesker, Vlieger en kenner van het luchtruim. Schetst de gang van zaken rond de ‘Alderstafel’
Alexander ter Kuile, Luchtvaartexpert en voorzitter Bewonersdelegatie Aansluitroutes Lelystad Airport
Sara Botschuijver Msc, Micro bioloog en samen met drs. Leonard Beijderwellen auteur van een fijnstof studie bij laagvliegroutes
Annemieke Traag, gedeputeerde voor de provincie Overijssel

Zij belichten de gevolgen van de laag vliegroutes voor de bewoners van Berkum e.o.

Zoals de geluidsoverlast en de schade door fijnstof en ultrafijnstof. Ook worden de fouten en hiaten in de Milieu Effect Rapportage besproken en de adviezen van de Bewoners delegatie aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.

Er zal ruimschoots gelegenheid zijn voor het stellen van vragen.

Artikel delen:
Reacties 50
  1. Hmm, tsja. Vliegen gaat erg goedkoop natuurlijk, als de ondernemers de kans krijgen de kosten en de schade aan onze planeet, de leefomgeving, en de natuur niet in rekening te brengen bij de vakantie-vlieger.

    Is 't echt zo simpel als ik nu denk ?

    1. JA, zo simpel is het inderdaad, en wanneer we als samenleving eindelijk met de kosten worden geconfronteerd, doen sommigen alsof het een linkse samenzwering is.

  2. Hopelijk komt van uitstel afstel.
    Nog een vliegveld voor grote vliegtuigen erbij in ons kleine land, lijkt me een slecht plan.
    Mensen moeten ook ruimte en rust houden om te ontspannen.

  3. Goede zaak. En inderdaad wat Veldwachter zegt beter afstellen. Het aantal vliegbewegingen zal toch naar beneden moeten om de Parijsdoelen te halen. Dus laat de boel maar even piepen en kraken. Er zijn grenzen aan de groei. Concreet: Als je bijvoorbeeld een vliegvakantie naar Bali boekt zit je fout.

  4. In Monaco is óók géén 'ruimte' voor een vliegveld….Met de gemeenteraadverkiezingen in aantocht kunnen de 'gevestigde' partijen nu even niet om het plebs heen, maar laat je niet ringeloren, na de stembus gaat het bedonderen weer dóór….

  5. Bedonderen? Je bedoelt de nep 'stadmarinier' Thierry Baudet die onze jongens in Uruzgan bedankt voor hun inzet? Hahahaha. Wat een sukkel. Heeft volgens mij nog nooit een speedmars, oefengaskamer en bivak meegemaakt.

  6. @Jasper Bruins (plus meerdere nicknamen die jij hier gebruikt)

    En wat maak jij dan mee? Alleen maar die gesloten inrichting waarin jij mag bivakkeren met helaas toch nog een internetverbinding? Ze moeten jou daar helemaal van de samenleving afsluiten met die nonsens die jij hier o.a. op WLZ verkondigt.

    1. Mee eens PeterD en hierbij gelijk het verzoek aan de Moderator of gebruiker Bruins de toegang tot dit forum kan worden ontzegd (door het blokkeren van zijn IP-adres en/of zijn gebruikersaccount).

      Het gezeur, schelden, ‘misbruik’ van Bruins begint helaas een chronische vorm hier te worden!

  7. Sorry ik was even vergeten dat ik niet dick ben, maar een krankzinnige die zich voordoet naar mensen waar ik tegen opkijk en respecteer zoals Steven Bruins.

  8. Zwolse coalitiepartijen eisen duidelijkheid over Lelystad Airport
    Inwoners van Zwolle en omgeving verdienen duidelijkheid over de aanvliegroutes van Lelystad Airport. ,,Pas dan kunnen we het hebben over een openingsdatum", aldus VVD-fractievoorzitter Thom van Campen namens de coalitiepartijen PvdA, D66, CU en VVD. (Bron: De Sensator)

    Uit t journaal kwam naar voren dat de minister….pas in februari beslist "hoe verder".

  9. @Realist 5 januari 2018 om 21:51

    Als er één hier definitief op WLZ verwijdert moet worden maar ook daar buiten om, dan ben jij dat wel.

  10. WLZ kunnen jullie a.u.b. een ban geven aan een persoon die onder verschillende namen hier op WLZ de boel zit te verzieken. Deze persoon gebruikt o.a. namen als; PeterD, Realist, Jasper Bruins etc. B.v.d.

  11. Laat WLZ maar een ban geven aan de persoon die hier al jaren vraagt om een ban voor anderen en hen beschuldigt van meerdere identiteiten. Ik post met 1 IP. Makkelijk te checken dat dit niet hetzelfde IP is als die van Realist en de broer/kloon van Bruins.

  12. Eens met PeterD. Dit pikken we toch zo niet langer. Wat een onzin die Steven Bruins telkens uitkraamt. Het is te gek voor woorden. Ik vind het ook hoogste tijd worden voor een tegenactie.

  13. Ipv inhoudelijke reacties over Lelystad Airport gaat het merendeel van de laatste reactie over 1 overlast gevend persoon. Dit lijkt haaks op de doelstelling van WLZ te staan. Ik heb het volste vertrouwen in de medewerkers van WLZ dat zij dit probleem op korte termijn tot tevredenheid zullen oplossen zodat we met zijn allen weer inhoudelijk kunnen reageren.

    1. Eens, het merendeel zal zelf ook wel eens met het vliegtuig reizen. (Naar Bali of dichterbij)

      Zelfde geldt voor windmolens, iedereen zegt het goed te vinden als ze maar niet in de buurt van mijn huis komen.

      In beide gevallen geldt een opoffering. Wil je vliegen dan gaat dat ten koste van de rust ect.

      Belastingen verhogen zou weer leiden tot een luxe voor rijk vs. arm. Het blijven moeilijke kwesties.

      Oplossing hiervoor weet ik ook niet direct. Herverdelen van het gehele luchtruim en daardoor hoger aanvliegen lijkt me iig goed.

      (Kop van dit artikel is btw subjectief en niet echt journalistiek)

    2. Helemaal mee eens, Mike70. Vliegen is zeer verontreinigend, maar doordat de belastingbetaler voor veel kosten opdraait, zijn de kaartjes spotgoedkoop. Ik heb nog nooit gevlogen. Er zijn voldoende interessante vakantiebestemmingen die met auto of trein te bereizen zijn.
      Laat al degenen die nu tegen Lelystad zijn, ook maar stoppen megg vliegreisjes. De enige manier om het vliegveld tegen te houden is om de markt kleiner te maken.

    3. Was uiteraard een reactie op de vraag van Mike. En eens met PeterD. Een vakantie naar Bali is niet meer van deze tijd.

  14. Hmm, lang verhaal kort zo te lezen. We willen geen uitbreiding van vliegbewegingen ? Ik ook niet. Althans, laat de ondernemers lekker uitbreiden. MAAR we brengen wel alle kosten in rekening, en in de prijzen van de tickets. De luitjes die goedkoop vliegen aanbieden.. En aan de luitjes die denken 'goedkoop' denken te vliegen

    Wat mij betreft, jeweetwel… Houd 't kort bij huis, ook mijn idee. Hakken in 't zand. Vliegen is voor VEE, zo noemen de medewerkers van de goedkope vlieglijnen ons ook trouwens, de 'cattle class'.

    Vlieg gewoon niet. Dan gaat dit dingetje als vanzelf als voor sneeuw van de zon voorbij.
    Fietsvakantie, eens met Jasper.

  15. Ben benieuwd naar de nationale meningen van VVD en CDA. Beide dienen de Mammon en zullen geen zand tegen het vliegwiel willen gooien. CU heeft nu nu voorzichtig een jaar uitstel geopperd, en D66 kan zich daar wel in vinden. LelystadAirport is member van de Schipholgroup: N.V. Luchthaven Schiphol (Royal Schiphol Group) is een naamloze vennootschap met een volledig structuurregime. De Staat der Nederlanden, de gemeente Amsterdam, Groupe ADP en de gemeente Rotterdam zijn aandeelhouder. Het bedrijf is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en bezit 51% van de aandelen in Eindhoven Airport.
    Ik denk dat men (het kabinet) zich wel kan vinden in het voor de vorm uitstellen met een jaar. Intussen gaan de werkzaamheden in Lelystad gewoon door, en kunnen we straks gelukkig drie keer per jaar vanaf Lelystad naar de kanarische weilanden….

  16. https://www.nu.nl/politiek/5075459/vvd-en-cda-willen-niet-vooruitlopen-mogelijk-uitstel-lelystad-airport.html

    Maar:
    Zwolse coalitiepartijen eisen duidelijkheid over Lelystad Airport
    Inwoners van Zwolle en omgeving verdienen duidelijkheid over de aanvliegroutes van Lelystad Airport. ,,Pas dan kunnen we het hebben over een openingsdatum", aldus VVD-fractievoorzitter Thom van Campen namens de coalitiepartijen PvdA, D66, CU en VVD. (Bron: De Sensator)

    M.a.w. Liever vandaag dan morgen.

    1. Dat valt op 2 manieren uit te leggen dick. Je zou het ook kunnen interpreteren als "een openingsdatum willen we niet horen tot er duidelijkheid is over de aanvliegroutes" Toch???

    2. "Duidelijkheid eisen" vind ik geen standpunt, maar een zwaktebod.Past precies in het uitstelpraatje; feestje gaat gewoon door.

  17. Wij verdienen duidelijkheid? Dat is inderdaad een zwaktebod. Wij verdienen bestuurders en volksvertegenwoordigers met lef en visie. Die zijn helaas dun gezaaid.

    1. Er komt een politieke generatie aan die wél risico's durft te nemen (Prof.Dr. Joop van den Berg net in Buitenhof).

  18. Vandaag gelezen dat de voltallige gemeenteraad van Zwolle 22 januari de door de oppositiepartijen opgestelde motie indient: Zwolle is tegen de geplande opening van het uitgebreide vliegveld in 2019, zolang vluchten laag over Zwolle dreigen te komen. Pas als het luchtruim heringedeeld is op basis van een nieuwe, juiste milieueffectrapportage mogen vliegtuigen hoger overkomen.

    De bal komt dan gemeentelijk (zoals gewoonlijk) bij B&W te liggen. Concrete voorstellen worden door de raad niet! ingediend, maar B&W zal er alles aan moeten doen, en de bevolking zal daarvan op de hoogte worden gehouden.

    De uiteindelijke beslissing is allang in Den Haag genomen, maar zo blijf je natuurlijk als raad wel leuk bezig.

Reageer