Verkeersinfarct door ongevallen voor Zwolle

Verkeersinfarct door ongevallen voor Zwolle

Zwolle – Maandagochtend hebben er meerdere ongevallen plaatsgevonden op de A28 tussen Wezep en Zwolle. Hierdoor staat het in en om Zwolle muurvast.

Door de ongevallen is de gehele A28 voor Zwolle afgesloten voor verkeer. Alle toegangswegen richting Zwolle lopen door het ongeval vast. Er staat een file van zo'n 10 kilometer voor Zwolle. Er worden 9 betrokken auto's vermeld bij de ongevallen.

Artikel delen:
Foto 1
Reacties 19
  1. Alweer??!! Dit gebeurt te vaak. Op de snelweg bij Zwolle, zeker in de spits, is het verschil tussen de verschillende snelheden die gereden worden veel te groot. In de spits mag je 80 max. Als je ziet met welke snelheid daar gereden wordt hoeft er maar weinig te gebeuren voor er iets mis gaat. Zelf rijd ik daar meestal tegen de 100 in de spits als het kan maar ik word dan nog steeds ingehaald door auto's die stukken harder rijden. Ook het in 1x invoegen van oprit naar linkerbaan zie ik vaak waarbij meerdere banen in 1x doorkruist worden.

  2. @Zwollenaarffback: Het is inderdaad een combinatie van de verschillen in snelheid, maar ook zeker de A50, N50 en A28 die bij elkaar komen en er veel kruisend verkeer is. Daarbij nog de 'oprit' naar de IJsselbrug en daarna natuurlijk de afleiding door de schoonheid van de IJssel met daaraan het pittoreske Zwolle.

    De overgang op de A28 is ook veels te groot, bij Hattemerbroek mag je nog 130, dan ineens terug naar 100 km/u en dan bij Zwolle-Centrum nog vaak terug naar 80 met smalle stroken, het is dan ook vragen om problemen.

  3. Dat doe ik bewust, daar circa 100km/u rijden. Het gros van de auto's rijdt deze snelheid. Bij 80 km/u wordt je echt door iedereen ingehaald en voel ik me gewoon niet veilig. Ik pas me dus aan aan de snelheid van het overige verkeer. Soms is dat langzamer maar gemiddeld is dat rond de 100 km/u

  4. Nee, snap ik, maar het verschil tussen 80 en 100km/u is een stuk makkelijker te overbruggen dan 80 en 130km/u wat hier ook zeker gereden wordt in de spits. Feit blijft dat ik me aanpas aan het overige verkeer en dan rijd je al snel rond de 100. Boetes krijg je daar niet snel. Daar wordt volgens mij echt bijna nooit gecontroleerd. Geen excuus maar wel zo veilig…

    1. De weg moet gewoon breder, Zwollenaarffback. Al jaren is er niets aan die weg gedaan. Die snelheidsverschillen zijn drogredenen. Je past je aan het verkeer, wat de snelheid ook is.

  5. Tja, gewoon je ogen op de weg houden in plaats van met andere dingen bezig te zijn. Het is gewoon belachelijk om voor een beetje blikschade een verkeersinfarct te laten ontstaan, en dan heb ik het nog niet eens over de economische schade… Blikschade op de vluchtstrook of parkeerplaats afhandelen!

    1. gewoon achter aan sluiten jack

      jij bent zeker toch niet dat mannetje
      die in de file stond,
      en in haalde en hem weer snel er tussen propte als er weer een tegenligger aan kwam
      geen haast en anders gewoon op tijd vertrekken
      en op tijd weer naar huis …….

  6. Het is gewoon droevig en onnodig. De weg had al jáááren geleden verbreed moeten worden. De weg is sinds de oplevering in 1970 echt goed aangepast. Ondanks de forse toename van het aantal auto's en het gebruik daarvan. De A28 is verworden tot een veredeld karrenspoor van Zwolle tot Amerfoort en visa versa…. Helaas zijn er nog steeds mensen in de stad die het volstrekt onnodig vinden dat er niet in infrastructuur wordt geïnvesteerd. Onbegrijpelijk.

    1. Een verbreding en aanpassing van de weg is essentieel om Zwolle bereikbaar en interessant te houden als regio. Maar niet alleen de A28 is nodig, ook de N50 (gewoon vierbaans tot de A6), een zesbaans A50 van Zwolle tot Apeldoorn en tot slot een vierbaans weg van Zwolle direct naar Almelo.

    2. En over een paar jaar is een verandering van een N50 tot een A50, van vier naar zes en van zes banen ook "essentieel". En na een paar jaar weer, en weer, en weer.

      Zeg Klaas Jan, wanneer is het eens genoeg?

    3. We weten trouwens dat het niet werkt. Meer asfalt trekt alleen maar meer verkeer aan, dat is bekend. Voorstanders van meer asfalt zijn als zeventiende-eeuwse artsen: aderlaten, en als dat niet werkt, méér aderlaten, en als de patiënt sterft, zal er wel niet genoeg adergelaten zijn.

    4. Riet, In de afgelopen decennia is het autobezit fors toegenomen. Op elke honderd Nederlandse huishoudens zijn er inmiddels gemiddeld 93 personenauto’s. Of je het leuk vind of niet, twee auto's is vrij normaal in een gezin, waarbij het gemiddelde aantal auto's staat op 1,4 auto per gezin. De wegen waar we hier over spreken zijn ontwikkeld en bedacht in 1958!!! In 1960 waren er 522.000 auto's in Nederland, inmiddels als 8,1 Mio. Een aanpassing van het wegennetwerk is niet enkel logisch, maar blijkbaar ook hoog nodig! Je kunt blijven proberen mensen te dwingen om mobiliteit anders in te richten, men doet het niet en wil het niet. Dat verbreden enkel meer vervoer aantrekt is in een bepaalde mate onzin, het had al lang gebeurt moeten zijn…

  7. harder rijden dan toegestaan
    smartfoongebruik tijdens het rijden
    niet aanpassen van de snelheid bij slecht weer
    etc.
    allemaal oorzaken van ongelukken, en dus opstoppingen en files.

    Als iedereen zich gewoon aan de regels en afspraken zou houden (iets van gezond verstand?),
    dan zijn die verbredingen van de wegen niet nodig: over een paar jaar rijden we allemaal "zelfrijdend".

  8. Ikzelf werk in de Randstad en rijdt jaarlijk 50.000 km heen en weer naar Zwolle. Voor de duidelijkheid; mijn werkgever bevindt zich op een lokatie waar, tot mijn teleurstelling, met openbaar vervoer enkele reis 2,5 uur kost. Met de auto, inclusief file, gemiddeld 1,5 uur. Ik zag gisteren de puinhoop op de snelweg en ook vanochtend was het bij 't Harde weer raak. Allemaal kop staart botsingen, door elkaar geen ruimte te geven, zelf rijdt ik al jaren schadevrij, omdat ik niet bumperkleef, niet app en mijn snelheid aanpas aan mijn omgeving. Files en ongelukken hebben bijna altijd te maken met dom gedrag. Files bij invoegstroken, omdat de invoegers geen ruimte krijgen van de andere weggebruikers en ongelukken om voornoemde reden. Daarnaast weet ik niet wat voor standaarden er gelden voor vrachtwagens, want die staan ook om de haverklap stil met lekke banden of andere technische ellende. Ons land is natuurlijk ook veel te klein voor al dat verkeer, helemaal in combinatie met een belabberde rijstijl van veel automobilisten.

Reageer