Voltallige gemeenteraad eensgezind over Airport Lelystad

Voltallige gemeenteraad eensgezind over Airport Lelystad

Zwolle – Alle politieke partijen in de gemeenteraad van Zwolle hebben zich maandagavond gezamenlijk en eensgezind uitgesproken over de opening van Vliegveld Lelystad. Veel bewoners van Overijssel hebben het afgelopen half jaar hun zorgen geuit over de geluids- en milieuoverlast van laag overkomende vliegtuigen vanaf april 2019. De rijksoverheid wil vanaf die datum de vakantievluchten verplaatsen van Schiphol naar Lelystad. Ook in Zwolle hebben met name inwoners van de wijken Stadshagen en Berkum tijdens informatiebijeenkomsten van zich laten horen, omdat deze wijken de meeste hinder zullen ondervinden van laag overvliegende vakantiecharters.

De voltallige gemeenteraad wil van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat snel duidelijkheid voor de inwoners van Zwolle over de opening van Airport Lelystad. Zowel de coalitiepartijen als oppositiepartijen in de gemeenteraad van Zwolle willen in ieder geval geen opening van dit vliegveld zolang het luchtruim niet opnieuw is ingedeeld op basis van een juiste milieu effect rapportage. Op dit moment werkt het ministerie aan een correctie van de eerder uitgevoerde milieu effect rapportage, waarin fouten zaten. Deze fouten waren ontdekt door de actiegroep Stichting HoogOverijssel.

Alle partijen roepen het college van burgemeester & wethouders op om alle wettelijke en politiek democratische mogelijkheden te gebruiken dan wel in te zetten, om het laagvliegen boven Zwols grondgebied te voorkomen zolang het luchtruim niet opnieuw is ingedeeld op basis van een juiste milieu effect rapportage. Wethouder Michiel van Willigen ziet de eensgezindheid en de oproep van de gemeenteraad als een steun in de rug van het college. “Deze motie is in lijn met onze inzet.” De oproep van de gemeenteraad draagt volgens de wethouder bij aan een eensgezind geluid vanuit Overijssel naar het ministerie. Hij gaat ervan uit dat het ministerie in februari met nadere informatie komt over de resultaten van de aangepaste milieu effect rapportage en de gevolgen hiervan voor de opening van Vliegveld Lelystad.

Artikel delen:
Reacties 4
  1. Stel, ik zou nu leven in het jaar 2050 en geschiedenisboeken aan het schrijven zijn. Of wat er dan ook voor digitale variant van zou zijn. Ik ben aan het bladeren op Weblog Zwolle (wat dan al 47 jaar bestaat) en ik lees bovenstaand artikel. Daarna kom ik terecht op dit artikel: https://www.weblogzwolle.nl/nieuws/41998/bezwaren-zwolle-aanvliegroutes-lelystad-airport.html uit 2014.
    Wat zou ik dan in vredes naam in de geschiedenisboekjes moeten schrijven als het gaat om efficiëntie, overhead, communicatie, besluitvorming, bureaucratische rompslomp en gesteggel over deze jaren 2014 – 2018 bijvoorbeeld? Draaien we anno 2018 niet nog steeds in dezelfde cirkeltjes?

  2. 'k denk niet dat dit de geschiedenisboekjes haalt, Hans. Maar 't geeft wel aan hoe traag de molens draaien. Dat anti-Lelystad-Airport is in den beginne opgepakt door de zweefvliegers van de club bij Lemelerveld. Zij hebben als enige in Nederland toestemming om op een hoogte te vliegen die door de lage vlieghoogtes van L.A. teniet zouden worden gedaan. En laten onder die zweefvliegers beroepspiloten zitten, die wel wisten wat er precies aan de hand was, en hoe dat te blokkeren; en hebben de lokale politiek en bevolking wakker geschud. Die politieke bezwaren d.d. 2014 hadden op zich niets uitgemaakt.

  3. "Zwolle hebben met name inwoners van de wijken Stadshagen en Berkum tijdens informatiebijeenkomsten van zich laten horen."

    Tja waar klagen de Berkummers niet over? Immigrantenopvang, parkeerplannen, vliegtuigen enz. enz. Als er een verkiezing komt van dé klaagwijk van Zwolle, dan wint Berkum die met gemak.

  4. Heel goed punt Hans, ff wat verder vooruitkijken. 't is echt niet uit te leggen hoe verkeerd we nu met onze planeet omgaan. Zelfs religie/CU is niet krachtig genoeg om te voorkomen dat…

    Eerlijk gezegd, m'n vertrouwen was altijd wel een beetje op de vvd gevestigd, dat ze ondernemerschap
    en natuur als goed bestuurders en rentmeesters in evenwicht zouden houden.

    Maar 't evenwicht is zoek vrees ik, echt zoek.

Reageer