Bouw busbrug in Spoorzone is begonnen

|   Laatste wijziging

Foto: Hennie Vrielink

Zwolle – Donderdagochtend was de pers uitgenodigd voor een rondleiding op het bouwterrein van de nieuwe busbrug aan de zuidkant van het spoor. Gestoken in gele hesjes, helmen op en laarzen aan volgden de journalisten en fotografen van de Zwolse media Maarten Teunissen, bouwmanager van ProRail. Inmiddels was afgelopen nacht het tweede stalen deel van de busbrug vanuit België als Convoi Exceptionnel in Zwolle aangekomen.

Het eerste deel stond al op hoge blauwe bokken en het tweede deel werd er tijdens de rondleiding tegenaan gehesen met een grote kraan van Mammoet. Monteurs van het Belgische constructiebedrijf Victor Buyck Steel Construction hielden deze operatie nauwlettend in de gaten, want de delen die nu strak tegen elkaar worden aangezet worden in de komende weken aan elkaar gelast.

Hoofdaannemer BAM Infra is inmiddels ook al begonnen met de bouw van de brugpijlers aan beide kanten van het spoor. Projectleider Rick Bruinink en hoofd uitvoerder Maarten Ottenhof legden uit dat de stalen delen van de busbrug van in totaal 110 meter lang en 1000 ton zwaar eerst op het bouwterrein aan elkaar worden gelast en in het weekend van 19 mei in z’n geheel hoog over de spoorbanen en elektrische bovenleidingen wordt gereden. De twee delen die deze week zijn aangevoerd hebben de vorm van een vierkante koker met stalen wanden tussen de vijf en acht centimeter dik en binnenin dikke diagonaal lopende stalen buizen voor de stevigheid. Beide delen van 3,5 meter hoog moeten het sterkst zijn omdat ze onderdeel zijn van het middendeel van de brug boven het spoor. Er mag geen doorbuiging optreden als er straks dagelijks 1200 bussen overheen zullen komen.

De busbrug slingert zich in een flauwe S over het spoor en in de aangevoerde delen is de kromming van de S al zichtbaar. Bij het ontwerp van de brug en overleg met omwonenden is afgesproken dat het een “elegante, ranke en slanke” brug zal gaan worden. Er is op dit moment enige fantasie voor nodig de deze week aangevoerde robuuste stalen onderdelen van de brug te projecteren op de ontwerpcriteria.

Wethouder Ed Anker stak zijn trots niet onder stoelen of banken. Als projectwethouder van de busbrug herinnerde hij zich meer dan twee jaar geleden met dit project te zijn begonnen. “Er zijn allerlei bewonersbijeenkomsten geweest over deze brug en nu gaat het werkelijkheid worden. Dit is wel het meest spectaculaire wat ik tot nu toe in mijn loopbaan als wethouder heb meegemaakt.”

Gerelateerde Berichten

(Automatisch gegenereerd)

13 gedachten over “Bouw busbrug in Spoorzone is begonnen”

  1. busbrug mag niet doorbuigen …

    zal dat het zijn

    denk dat er wel meer (foutjes) zullen optreden

    maar wie ben ik ????

    ja we zullen het zien. meemaken.,.

  2. “Wethouder Ed Anker: dit is wel het meest spectaculaire wat ik tot nu toe in mijn loopbaan als wethouder heb meegemaakt”.

    Beste Wethouder ga eens naar de vrijdagochtend markt in Zwolle en u weet niet wat u ziet,…over spektakel gesproken!!!

    Was vroeger de mooiste/beste markt van Nederland nu kun je nog beter naar
    bijv. Hattem gaan.

  3. Wethouder Anker is bezig met andere zaken. Hoe kan deze “farao” zijn plaats zo snel mogelijk in de Zwolse geschiedenis willen veilig stellen? In plaats jeugdzorg en het zorgen van voldoende woningen in de stad, kickt hij op dit project. Niet de beste wethouder van het college, van het college.

  4. Nee dat kan inderdaad beter dan met deze Wethouder. In het bedrijfsleven was deze man al lang op een lager niveau aan het werk geweest of zelfs helemaal weg.
    Maar dan de vraag wanneer trekt de politiek in Zwolle hem (nogmaals-) aan de jas?
    Ging vorig jaar ook al door het stof voor de fouten die gemaakt zijn in het proces rond de verleende vergunning voor de zendmast in park de Aa-landen….., wachten maar weer en binnenkort naar de stembus!

  5. Inderdaad Leonardo. En nu ook hopen dat er veel mensen komen bij de verkiezing. Dat de enige manier om de CU minder macht te geven in de raad. Het zou een zegen zijn voor de stad.

  6. Ligt het aan de politiek of aan de crisis dat de markt is leeggelopen? Ik denk het laatste. Enkele jaren geleden zijn er in de crisis een hele hoop ambulante handelaren op de fles gegaan.

Reacties zijn gesloten.